Home Bilnyheder Lækre linjer i ny Kia ProCeed
0

Lækre linjer i ny Kia ProCeed

Lækre linjer i ny Kia ProCeed
0
0

Barcelona: Kia har netop præsenteret en helt ny variant af Kia Ceed. Den har fået navnet ProCeed, og her er det designet, som skal sælge bilen sammen med potente motorer, som dog ikke når GTI-niveau. Karrosserivarianten hedder shooting brake (som også er kendt fra bl.a. Mercedes CLA og CLE) , hvor noget af pladsen og alsidigheden fra en en stationcar kombineres med designlinjerne fra en coupé. ProCeed bliver dermed til den mest sportslige udgave af den nye Ceed-modelfamilie, og den kommer udelukkende som GT Line- eller den GT-model, der får 204 hk.

Men det er heller ikke meningen, siger Rasmus Aagaard, som er direktør i Kia Danmark.

»Vi går ikke ind og laver en N-variant, ligesom Hyundai har gjort det. Vi har skilt det ad, så de har fået en N-variant i C-segmentet, mens vi har fået Stinger i D-segmentet, så vi skal ikke ind og slås med dem om det. Det handler ikke om at bygge en racer, men med 204 hk i C-segmentet, så er du også godt kørende. Denne bil handler mere om design. Godt nok har du 30 l. mindre plads i bagagerummet, hvor stationcar-udgaven handler mere om at flytte barnevogne«, fastslår han.   

 

Læs også:  Clarksons dom: Her er de bedste og værste biler 2018

Liiiidt længere end stationcar-udgaven

Med en længde på 460,5 mm er ProCeed lige akkurat en halv cm. længere end Ceed Sportswagon. Til gengæld er en 4,3 cm. mm lavere i forhold til Sportswagon, hvilket er med til at bidrage til det sportslige udseende. Vi testede pladsen på bagsædet af, og overraskende nok var der – trods indbygget panoramasoltag som ofte stjæler loftshøjde – også plads til at sidde behageligt for en middelhøjde mand. Ellers er indmaden nogenlunde, som man kender den fra Kias øvrige Ceed-program.

Forskellen er dog, at den grå loftbeklædning i Ceed og Sportswagon er erstattet af sort stof, at bilen har et D-formet rat som standardudstyr, og at man i biler med KIAs dobbeltkoblingsgearkasse kan skifte gear med nye ratkontakter i metal med aluminiumslook.

Med en bagagerumsvolumen på 594 l får ProCeed 50 pct. mere bagagerumsplads end Ceed 5-dørs hatchback, og den lavere højde i forhold til Sportswagon giver shooting brake-karrosseriet en meget lav læssehøjde, så det er nemt at læsse og tømme bagagerummet.

Sædvanlig stor udstyrspakke

Kia lover desuden, at bilen kommer til at være ekstra dynamisk, og derfor er alle versioner af KIA ProCeed udstyret med komplet uafhængig undervogn som standard.

ProCeed GT Line fås med tre forskellige motorer som får mellem 120 og 204 hk. Som standard har bilen også fjernlysassistent, træthedsregistrering, vognbaneassistent med frontassistent til undgåelse af kollisioner. Derudover følger Lane Following Assist, som fungerer mellem 0 og 180 km/h, intelligent fartpilot med start-stop-system, advarsel om biler i den blinde vinkel, Rear Cross-Traffic Collision Warning, intelligent parkeringsassistent og fodgængerregistrering med mærkbare advarsler i rattet.

Produktionen af Kia Proceed starter i november – der er endnu ikke kommet priser på, men et bud er, at priserne kommer til at starte ved lige under 300.000 kr.