Mercedes-Benz har netop præsenteret et nyt koncept. Navnet er IAA, som ironisk nok også er navnet på det motorshow, den er blevet præsenteret på. Flot er den.
IAA kan enten stå for “Internationale Automobil Ausstellung” eller i Mercedes’ tilfælde for “Intelligent Aerodynamic Automobile”. Faktisk er det to biler samlet i én enkelt: først og fremmest er det en aerodynamisk smart bil med en vindmodstand på blot 0.19 Cd, og så er det også en firedørs coupé med et uimodståeligt design.
Aerodynamikken bedst i sin klasse
Med hensyn til det aerodynamiske vender vi hurtigt tilbage på Cd-værdien af 0.19. Til sammenligning er Tesla Model S på 0.24 og Mercedes C-Klasse ligeledes, imens Volkswagen XL1 ligger på 0.189. Mercedes vil med IAA-koncepten altså placere sig på andenpladsen her – vi husker på, at XL1 er todørs.
Og det er simpelthen vanvittigt, hvad Mercedes har gang i her. Nok er det blot en konceptbil, men det er altså også en bil fra fremtiden. Ved et tryk på en knap eller ved at køre 80 km/t, forlænges bilen automatisk med 390 mm. Det er otte forskellige segmenter gemt i bilens bagende, der udvider sig, så det ligner bilen er udstyret med en raketmotor. Foran udvider to “flapper” sig med 25 mm fremad, imens to yderligere flapper udvider sig med 20 mm mod bagenden. Forvirret? Jeg forstår dig godt.
Bare vent til jeg fortæller dig, at fælgene også er aktive. Det kommer vi måske tilbage til, men grundlæggende har det den effekt, at vindmodstanden formindskes en hel del.
Symbiose af design og aerodynamik
Designet er dynamisk, og det er let at se, at Mercedes ikke blot har fokuseret på at lave en konceptmodel, der udelukkende kun kunne slå konkurrenterne af pinden, når det kommer til vindmodstanden. Det er en firedørs “Coupé Sedan”, som det forlyder sig, og det kan man virkelig godt se. Formen på bilen vil jeg vælge at kalde “drop shape”, og det vil ikke give meget mening på dansk. Læg her især mærke til det med, at den kan udvides med 390 mm.
Frontgrillen er i en klasse for sig, og således har du otte segmenter, hvis funktion er at fungere som forlygter. Den er sporty, minimalistisk, futuristisk og det ligner til forveksling en haj forfra. Helt seriøst. Det samme gør sig faktisk gældende på bagenden, som igen er præget af de Knight Rider- inspirerede baglygter, der afskærmes i form af en slags ring rundt om hele bagenden. Det er altså de otte elementer, der skubbes ud og forlænger bilen med hele 390 mm. Fire massive udstødningsrør ser vi også, spørgsmålet er så om de blot er der for udseendets skyld.
Plug-in/hybrid teknologier “under hjelmen”
Umiddelbart har de en effekt på bilen designmæssigt, men det er ikke kun for udseendets skyld. Under hjelmen på den 5040 mm (5430 mm udvidet) lange bil finder vi nemlig en benzinmotor med en dertilhørende elektrisk motor, og således yder den altså 279 hestekræfter alt i alt. Tophastigheden munder ud i 250 km/t, som den er elektronisk begrænset til. I det aerodynamiske mode – dvs. hvor den er udvidet – kan den således køre 68 km på ren el.
Interiørmæssigt er den futuristisk til den helt store guldmedalje. Store skærme, lækre sæder og meget meget andet, og vi lader billederne tage for sig selv. Læg specielt mærke til, at alt er digitalt styret og vises på to 12.3”-skærme, som sidder ved siden af hinanden.
Vi ser IAA-konceptet som en forsmag på fremtidens S-klasser og CLS’er, som er flagskibene hos tyske Mercedes-Benz. Strømlinet design som derfor har en enormt lav vindmodstand. Ja, godt lyder det, og så ser det også godt ud.