Sidste år blev den faceliftede Ford Focus ST offentliggjort med et nyt styretøj og strammere chassis, og konkurrencen med den nye VW Golf GTI blev skærpet.
Ja, sågar også den nye Golf GTD, for nu kom både Ford og Volkswagen med på vognen med diesel-hothatchbacks.
Standard yder den nye Focus ST i en dieselvariant nemlig 185 hestekræfter og et drejningsmoment på 400 Nm fra 2.000-2.750 o/min. med en accelerationstid fra 0-100 km/t på blot 8,1 sekunder. Det er nogenlunde det samme for konkurrenten GTD, men det er egentlig ligegyldigt. Det er nemlig benzinvarianterne, der er de spændende. I dette tilfælde specielt Focus ST.
Med en 2.0-liters EcoBoost-motor yder den nemlig 250 hestekræfter ved 5.500 o/min. med en accelerationstid fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Det er såmænd hurtigt nok i sig selv – dog ikke lige så hurtigt som Golf GTI – og nu har et amerikansk tuningsfirma besluttet sig for at gøre ST’eren endnu hurtigere.
Det sker ved at optimere den 2.0-liters EcoBoost-motor fra 250 til 275 hestekræfter, som den stadig yder ved 5.500 o/min. med en forventet tophastighed på omkring 250 km/t, hvis den bliver ved. Den springer ligeledes fra et maksimalt drejningsmoment på 345 Nm til 400 Nm, som den yder ved 2.750 o/min.
Optimeringen er mulig at foretage på grund af en større intercooler, nyt luftfilter og et nyt speciallavet performance-map, der læses ind i motorstyringen. Vi snakker altså om en optimering på 10% mht. hestekræfter, men spørgsmålet er om de kan mærkes, eller kan man nøjes med en ”normal” chiptuning?
Prisen for dette Mountune MP275-opgraderingskit er omkring kr. 12.500, og fremadrettet bør det være muligt at få aktualiseret hos udvalgte Ford-forhandlere i landet.