1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Ny Ford Focus RS til ”blot” 565.00 kr.!
0

Ny Ford Focus RS til ”blot” 565.00 kr.!

Ny Ford Focus RS til ”blot” 565.00 kr.!
0
0

Prisen på den nye Ford Focus RS er offentliggjort, og vi er ikke i tvivl om, at Ford har arbejdet hårdt for en skarp pris, for nøj hvor lyder det indbydende. 565.780 kr. er prisen, og det er inkl. masser af udstyr!

Focus RS har lidt af en arv at leve op til, men de første tilbagemeldinger fra såvel udenlandske som indenlandske journalister er særdeles positiv.

Priser på lign. biler:

  • Audi RS3 895.000 kr. (4,3 sek fra 0-100 km/t)
  • Mercedes A45 AMG: 826.400 kr. (4,2 sek fra 0-100 km/t)
  • BMW M135i: fra 641.628 kr. (5,1 sek fra 0-100 km/t
  • Audi S3: fra 631.705 kr. (4,8 sek fra 0-100 km/t)
  • VW Golf R: 627.897 kr. (5,1 sek fra 0-100 km/t)
  • Subaru WRX STI: 599.900 kr. (5,2 sek fra 0-100 km/t)
  • Ford Focus RS: 565.780 kr. (4,7 sek fra 0-100 km/t)
  • Honda Civic Type R: 547.300 kr. (5,7 sek fra 0-100 km/t)
  • VW Golf GTI Clubsport: fra 523.590 kr. (5,9 sek fra 0-100 km/t)
  • Mercedes A250 Sport: 496.100 kr. (6,3 sek fra 0-100 km/t)
  • SEAT Leon Cupra: 460.100 kr. (5,9 sek fra 0-100 km/t)
  • VW Golf GTI Performance: fra 457.000 kr. (6,4 sek fra 0-100 km/t)
  • Focus ST fra 425.430 kr. (6,5 sek fra 0-100 km/t
Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Motoren stammer fra den nye Mustang og er den nyudviklede 2.3 liters EcoBoost med 350 hk og 440 Nm fra 2.000-4.500 omdr/min, men faktisk kan motoren i 15 sekunder yde 470 Nm grundet overboost! Omdrejningsbegrænseren rammes desuden først ved 6.800 omdr/min. Motorens ydelse er dog hævet med 33 hk ift. Mustang, og de ekstra heste til Focus RS’eren er hentet vha. en ny twin scrool-turbolader samt større intercooler. Ford lover desuden også brummen og knald fra udstødningen, når bilen bliver sat i Sport mode.

Lyn hurtig og masser af lyd

Accelerationstiden fra 0-100 km/t er på 4,7 sekunder og topfarten er 266 km/t, hvilket skulle tilfredsstille selv den mest sultne fartdjævel. Gearkassen er desuden en sekstrins manuel gearkasse, da Ford lægger vægt på kontakten mellem fører og bil, og den reduceres altså med en automatgearkasse. Gearstangen er kort og alle komponenter i gearkassen er forstærket og optimeret for hurtige og præcise skift.

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

Kræfterne sendes til alle fire hjul vha. Ford Performance All Wheel Drive (AWD) med Dynamic Torque Vectoring. Firehjulstrækket er baseret på to elektronisk styrede koblinger, og de står for at styre og fordele bilens moment mellem for og bag.

Om end det er vigtigt RS’eren er hurtig, så huskes den gamle model også for sine sjove køreegenskaber. Derfor har Ford arbejdet hårdt på den nye Focus RS, som bl.a. har verdens første drift-system med et såkaldt Drift mode…. Undervognen er selvfølgelig også mere dynamisk opsat end ST’eren, hvilket er gjort med stivere fjedre og justerbar undervogn. I Sports-mode bliver undervognen hele 40 % hårdere, og så skulle man altså være klar til banekørsel.

Sådan skal en kabine se ud

Kabinedesignet har Ford også brugt meget tid på. Førerpladsen har en optimal afstand til rat, pedaler og alle vigtige funktioner, så man iflg. Ford blot kan koncentrere sig om at nyde kørslen.

Læs også:  Porsche hylder ikon med ny eksklusiv version

Det tykke læderrat har flad bund med et RS-logo, og kigger man videre rundt i kabinen finder man andre RS-logoer og det blå RS-lys. Sæderne er desuden leveret af Recaro, og mod en merpris kan man opgradere til Recaro skålsæder, som giver endnu mere støtte. SYNC II systemet med en 8” skærm er desuden også standard.

Designet er desuden meget dynamisk og aggressivt, men man kan gøre det ekstra sportsligt vha. at ekstraudstyrspakken ”Stylingspakke”. Denne inkluderer 19” fælge i mat grå lakering, skålformede Recaro-sæder, blå bremsekalibre med Brembo-logo og Audiopakke 4 med navigation til 52.670 kroner

Ekstraudstyrslisten byder desuden også på på DAB+-radio og Premium Sony-lydanlæg med 10 højtalere. Skal Focus RS’eren stå helt skarpt, så bør man vælge ”Nitrous Blue”-lakeringen til 10.000 kr. ekstra.