Mærket er fransk, men bilen produceres i Østrig. Det er nicheproduktet fra Peugeot, der her er tale om, og den går under navnet RCZ. Med sine karakteristiske former og “double-bubble”-taget rev den i 2009 benene væk under folk, da den blev præsenteret for første gang, og den er siden da produceret i mere end 50.000 eksemplarer.
Men det bliver der i følge Maxime Picat, CEO hos Peugeot, sat en stopper for i form af en bekræftelse af, at man hos Peugeot ikke har i tankerne at komme med en opfølger på den relativt populære RCZ. Det erfarer Autocar under et interview på Shanghai Auto Show.
“Hvis jeg fortæller dig, at 13 af vores 26 modeller står for over 95% af salg og over 100% af indkomsten hos os, vil du formentlig forstå nødvendigheden i dette.”
Og det er da lige akkurat disse nicheprodukter fra Peugeot, franskmændene ikke har været heldige med. Første på sabotagebåndet er RCZ efterfulgt af en række andre, for planen er hos Peugeot nemlig at reducere antallet af modeller fra 26 til 13 inden år 2022.
Picat udtaler ligeledes, at “det at jagte nicheprodukterne er for de større premium-brands, alt imens det kun har været til distraktion for os”. Hos Peugeot vil man fremadrettet altså arbejde mere i de mindre modeller, som blandt andet inkluderer Peugeot 108, 208, 308 og lignende. Lige præcis de modeller har Peugeot nemlig ikke haft andet end succes med.