Home Bilnyheder Spændende nyt: Det ved vi om den nye BMW M2
0

Spændende nyt: Det ved vi om den nye BMW M2

Spændende nyt: Det ved vi om den nye BMW M2
0
0

Det er ikke mere end et par år siden, vi skiftede bekendtskab med dyret for første gang. Det er BMW M235i, vi snakker om, og dens charme gik lige i hjerterne af motorjournalisterne verden over. Imponerende, men det var fuldt fortjent.

Under hjelmen ligger nemlig et vidunder af en motor fra BMW. Det er en 3.0-liters rækkesekser med to turboer, der tilsammen yder 326 hestekræfter ved 5.800-6.000 o/min. og et maksimalt drejningsmoment på hele 450 Nm ved 1.300-4.500 o/min. En acceleration fra 0-100 km/t er klaret på blot 4,8 sekunder, og det er acceptabelt for sådan en bil. Vi kunne finde hurtigere: men ikke med samme køreglæde.

M235i er nemlig en kompakt bil med baghjulstræk, en fin vægtfordeling og selvsagt rækkesekseren ude foran, og vi er på Bilsektionen enige om, at det højst sandsynligt er den bedste bil fra München. Men vi ved jo godt, at BMW er på vej med en kraftigere variant af modellen her, og navnet er M2.

Nyt, længeventet vidunder lanceres den 14. oktober

Hvor M235i blot er en ”M Performance”-variant af en normal 2-Serie, dvs. visuelt opgraderet og med en lidt kraftigere motor, ja så kan vi ikke komme uden om, at det altså ikke er en række M-model. En rigtig M-model er kendetegnet ved at være en helt, helt anden bil end de resterende i samme serie, og det er den nye M2.

BMW M2 lanceres den 14. oktober, og BMW-fans verden over sidder spændt og venter på de officielle specifikationer og billeder. Jo, vi glæder os da også. Og vi har enormt høje forventninger efter at have kørt M235i, der til enhver tid vil overraske på alle tænkelige måder. Spørgsmålet er, om M2 er for ”hyped” og egentlig ikke er noget specielt, men blot en kraftigere variant af M235i?

Læs også:  Kommende Clio vokser sig klogere

Rækkesekser med næsten 400 hestekræfter under hjelmen

Kraftigere end M235i bliver den i hvert fald. Den nye BMW X4 M40i blev offentliggjort for et par dage siden, og den ser godt ud. Under hjelmen på M40i’eren ligger en 3.0-liters rækkesekser med 360 hestekræfter ved 5.800-6.000 o/min. og et maksimalt drejningsmoment på 465 Nm ved 1.350-5.250 o/min.

Det er nok ikke helt tilfældigt, at den netop er blevet offentliggjort, når den nye M2 blot er to uger fra at blive offentliggjort, og du har helt ret. Det er nemlig også den motor, vi finder i den nye M2, når den bliver offentliggjort om to ugers tid. Rettere sagt er det den motor i hele BMWs line-up, der lige nu passer bedst på beskrivelsen af den, vi får at se i den nye BMW M2. Nørdet sagt er det motoren ved navn N55.

Vi ved dog også, at den nye BMW M2 kommer til at gøre brug af, ja, N55-motoren men med en række elementer fra S55-motoren. Det er den, der sidder i de større M3 og M4-modeller og som yder 431 hestekræfter. Hvilke elementer ved vi endnu ikke, men spåkonerne rundt omkring mener at den nye M2 får en smule mere drejningsmoment end de 465 Nm i M40i og samtidig en smule flere hestekræfter.

Læs også:  VW er klar til bestillinger på den kommende elbil

Og med vægtfordelingen som i M235i regner vi med, at det bliver en rigtig ”track-killer” hvad angår omgangstider. Forestil jer lige en M235i med næsten 400 hestekræfter sætte omgangstider på Nurburgring Nordschleife.

Øv – ny M2 fås kun i fire forskellige farver

Nok er den nye BMW M2 den mest eftertragtede BMW, vi nogensinde har hørt om, og alligevel kan den kun fås i fire forskellige farver. Ved launch finder vi den i en ”Long Beach Blue”, dvs. noget i stil med en turkisblå farve, men den kan også fås i ”Apline White”, ”Mineral Grey” og ”Sapphire Black” altså hvid, grå og sort.

Det lyder umiddelbart ikke helt rigtigt, og vi synes lidt der mangler en enten rød eller gul farve i line-uppet. Se bare på M3 og M4, hvor man nærmest hele paletten af alverdens farver er at finde. Det hænger ikke helt sammen – og så måske alligevel.

En kilde menes nemlig at have fortalt, at det skyldes selve produktionen af den nye M2. Den produceres nemlig på fabrikken i Leipzig, som eftersigende skulle have en af de mindste malerbåse af alle BMWs fabrikker med mellem 8-12 farver. Og de 8-12 farver er altså til en række andre biler ligeså, men vi skal nok ikke begynde at lyde for kloge.

Hvad vi dog kan sige med sikkerhed er, at ”Long Beach Blue” indtil videre er den eneste nye farve, da vi kender både den hvide, sorte og grå fra tidligere modeller.

Læs også:  BMW 7-serie gør klar til ministerrokade

Listen for standard- og ekstraudstyr er lang…

Interiøret i den nye M2 er ”Leather Dakota Black” dvs. sorte lædersæder med en blå kontrast i syningerne. Måske man kan linke den blå kontrast sammen med launchfarven, Long Beach Blue? Stort set alle elementer i kabinen er af carbonfiber standard, og ligeledes er et multifunktionsrat og sportssæder. Som i enhver anden BMW kan du standard ligeså connecte din telefon til det store HiFi-system, der faktisk kan opgraderes til et Harmon Kardon Professional-lydsystem.

Standard er også et alarmsystem, armlæn foran, måtter i bunden af bilen, et system til at vaske forlygterne, parkeringsdistancekontrol, regnsensor, xenon-forlygter, 2-zonet AC, fartpilot og en masse andre ting. Af ekstraudstyr finder vi blandt andet en ”M Driver’s”-pakke, navigation professional, den helt store lyspakke, elektroniskstyret panoramaglastag, chromeline eksteriør – og så har du faktisk også mulighed for at få dit chassisnummer synliggjort uden på bilen. Smart, ikke?

Standardfælge er et sæt BMW M letvægtsalufælge på 19” med modelnavnet 437 M, og de er super lækre.

Den nye BMW M2 har premiere online den 14. oktober, og vi følger selvfølgelig op med en historie.