Home Bilnyheder Test: BMW 420d
0

Test: BMW 420d

Test: BMW 420d
0
0

Du drømmer om en M4, men ender nok i sidste ende med at køre hjem i den her. Ingen skam, siger vi.

Tilbage engang i 1999 byggede BMW 4 forskellige serier – 3, 5, 7 og Z3. I 2014 bygger BMW 12 forskellige modelserier – more is more, hvis du spørger tyskerne. Og det virker; det er ikke noget tilfælde at både Mercedes og Audi har lavet samme finte med deres A7’ere, CLA’ere og hvad har vi, for større volumen i modelprogrammet har vidst sig at skabe større volumen på bundlinjen.

Som de kvikke i blandt jer nok vil have regnet ud, er 4-serien ikke en ny bil, blot en 3-serie coupé i forklædning. Alle karrosseripaneler er givetvis nye, men drivlinje, interiør og platform er akkurat den samme. Arven fra 3-serien er gode nyheder i den forstand, at 3-serien alle dage har haft den køredynamiske førertrøje på i klassen og det er langt hen ad vejen samme historie med 4’eren. Der er tale om nuancer, så du du må ud og  køre dem ryg mod ryg for at spore, at 4-serien er en smule sportsligere skruet sammen. Den lejlighed fik jeg tidligere på året til BMW Driving Experience og heldigvis er det lykkedes tyskerne at give 4’eren løbesko på, uden at smide 3-seriens fine affjedringskomfort over bord, om ikke andet uden det skrækkelige Run-flat gummi.

420d sætter 184 dieselheste og 380Nm på asfalten, i testbilens tilfælde gennem en uovertruffen 8-trins ZF gearkasse inklusiv smålækre skiftepedaler i aluminium. Det resulterer i 0-100 km/t på 7.3 sekunder med bemeldte gearkasse og 21,3 km/l; altså mere end godkendt. Upåagtet af 20d’erens uovertrufne præstationer, lader motorens gang lidt tilbage at ønske. Volvo har en ny motor på markedet, der korresponderer med Bimmerens præstationer til punkt og prikke, men med en finere gang. Vi matcher dem senere på året.

Lidt trist er det, at interiøret ligner det du finder i den mere magelige 3’er til forveksling. Sådan har det alle dage være i coupéudgaven af 3-serien, men i en tid hvor flere og flere konkurrenter skruer op for dramatikken i de mere sportslige udgaver, burde BMW følge trop. Indtil da må du vække pungdyret for at få udsmykket stuen med en M-pakke eller lignende.

Magien ved 4-serien er, at den lige nøjagtigt har vægt og størrelse til at transportere dig af flere tusinde kilometer motorvej i komfort og kan give dig et smil på læben, når du engang forlader den til fordel for spaghettivejene.

Vi mener:

En anelse skarpere, noget smukkere 3-serie. 420d med otte auto-trin er et exceptionelt kompromis mellem sjov, komfort og økonomi.

BMW 420d
2,0 liters diesel
Ydelse: 184 hk v. 4.000 omdr/min, 380 Nm v. 1.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 240 km/t – 0-100 km/t: 7,3 sekunder
Forbrug: 21,3 km/l
Køreklar vægt: 1.450 kg
Mål i cm: 463, 182, 137
Bagagerumsvolumen: 445 liter
Pris: 672.800 kr.

tags: