Jeg træder speederen i bund, kan mærke der hurtigt bliver gearet ned og jeg bliver derefter kastet tilbage i sædet, alt imens en brutal V8-brummen fylder tunnellen med musik. Jeg sidder bag rattet af en BMW M6 med Competition Package, og jeg har sat kursen mod Italien.
Den tredje generation af BMW M6 blev vist ved Geneve Motor Show tilbage i februar 2012, og den bygger på meget af teknologien fra M5’eren, således de har samme motor eksempelvis. M6’eren er dog 20 kilo lettere end M5’eren, hvilket skyldes vægtbesparende elementer såsom et carbonfibertag! Desuden kan det nævnes den nye M6 er hele 140 kilo lettere end den gamle model – husk at den samtidig har fået 53 heste yderligere og hele 680 newtonmeter fra blot 1.500-5.700 omdr/min mod tidligere 520 Nm v. 6.100 omdrejninger.
Competition Pakken giver 15 heste yderligere, hvilket bringer den samlede ydelse op på 575 hestekræfter. BMW har presset de ekstra heste ud af motoren ved at forøge turbotrykket i det øvre omdrejningsområde. Motoren er meget smidig, hvilket skyldes det enorme moment helt fra 1.500 omdrejninger i minuttet, og i samspil med den syvtrins M dobbeltkoblingsgearkasse er der både lagt op til sjov og komfort. En forøgelse af ydelsen er dog noget af det mindre væsentlige performancepakken tilbyder, da det er den modificerede udstødning, et rekalibreret styretøj og en bedre sportsundervogn som er pengene værd! I forvejen er BMW M6 relativ lav, men med Competition Pakken bliver den 10mm lavere, og derfor skal man helst ikke bevæge sig ud på hullede grusveje. Undervognen er sat op til banekørsel, og man må derfor vinke farvel til noget af den komfort, som man finder i den almindelige M6’er. Dermed ikke sagt en M6 er ubehagelig, når der skal køres længere stræk, og man helst ikke hele tiden vil rystes igennem. Man kan dog indstille undervognen mellem Comfort, Sport og Sport Plus, hvor sidstnævnte option er en gennemrystende oplevelse, men en man samtidig værdsætter meget, når det går stærkt for sig på landevejene. Styretøjet kan også indstilles på samme tre måder, hvilket ligeledes gælder for speederresponsen. For det ikke skal være løgn har gearkassen også tre indstillingsmuligheder, og derfor kan man opsætte M6’eren præcis som man ønsker, og den kan være en hård banan eller mere ”komfortabel” rejsepartner – det kan ændres på blot få sekunder.
Hurtig, men ingen racerbil…
På papiret kan man godt kalde BMW M6 for en racerbil, da de første 100 km/t er tilbagelagt på blot 4,1 sekunder med Competition Pakken, men når man sidder bag rattet er man ikke i tvivl: det er ikke en racerbil! Hvis man har prøvet 1M, M3 og M5, så ved man hvilken unik DNA bilen bør have, før den kan sætte M’et på bagsmækken. Specielt de to førstnævnte er fantastiske køremaskiner til fanatikeren, og i mine øjne er BMW M division ekstremt køredynamiske biler, men der er ingen tvivl om, at M6’eren også er udviklet til den mere tilbagelænede forretningsmand, der gerne vil have masser af hestekræfter. På den anden side er det også svært at lave en super skarp sportsvogn på knap to tons, selvom man har det aktive M differentiale, som hjælper med at optimerer baghjulenes greb ved acceleration i sving eller på glat vej.
Prøver man at køre lidt dynamisk i den normale køreindstilling bliver man dog konstant standset af en blinkende ESP-lampe… Vælger man M Dynamic Mode bliver der løsnet lidt op, og det bliver straks sjovere, men du bliver på ingen måde overladt helt til dig selv. Går man skridtet videre og deaktiverer DSC-stabilitetssystemet skal man have selvtilliden i orden. For med 575 heste der alle sendes til baghjulene, skal der ikke meget til før det går galt, når der ikke længere er hjælp at hente – men sjovt er det under kontrollerede forhold!
Mmmh, kulfiberkeramiske bremser
Desuden havde testmodellen både kulfiberkeramiske bremser i guldfarvet lakering, der udover at være særdeles effektive når farten skal tages af, blot vejer det halve af de almindelige M kompoundbremseskiver! M Driver Pakken reducerede også rejsetiden fra Tyskland til Østrig, da topfarten bliver hævet fra 250 til 305 km/t, og således er der ikke mange biler som kan følge med. At køre 220 km/t i BMW M6 føles som en ganske almindelige motorvejshastighed, og således er +250 km/t intet problem for den! Hestekræfter er der selvfølgelig også nok af, for selv med speederen i bund efter 200 km/t savner man bestemt ikke flere kræfter.
Ægte BMW M-kabine
Kabinen er som vi kender den fra andre BMW M-modeller. Indvendig var der carbonlister at finde på dørene, mens carbon også prydede midterkonsollen samt mange andre steder i bilen – nam, nam! Det nye BMW M-rat er simpelt og en fornøjelse at holde om i flere timer. Fra rattet har man også adgang til BMW M1 og M2 indstillingerne, hvor man med ét klik kan ændre bilens indstillinger til det mere sportslige, så man ikke skal rode med alle de finurlige indstillinger i midterkonsollen hver gang – via infotainmentsystemet kan man endda vælge, hvordan bilen skal være opsat i de to mere køredynamiske indstillinger.
Infotainmentsystemet er hurtigreagerende, og vælger man BMW ConnectedDrive kan man endda bruge internettet, således man eksempelvis konstant er opdateret på vejrsituationen i området man befinder sig i.
Head-up displayet er også en fornøjelse, da opløsningen er skarp og man får alle de nyttige informationer smidt lige op i synsfeltet, således man aldrig skal tage øjnene fra vejen, men ”blot” skal koncentrerer sig om at snige den store coupé rundt i hårnålesvingene med mægtig fart – det er dog også en opgave i sig selv.
Vi synes:
Man finder næppe en bedre stor coupé til lange strækninger, hvis den også skal være en smule praktisk. Den mangler dog det sidste vildskab, når nu der er et M på bagklappen.
BMW M6 Competition Package
4.4 liters ottecylindret motor med to turboer
Ydelse: 575 hk v. 6.000-7.000 omdr/min, 680 Nm v. 1.500-5.700 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 4,1 sekunder
Forbrug: 10,1 km/l – 232 g/km
Køreklar vægt: 1.925 kg
Mål i cm: 489,8, 189,9, 137,4
Bagagerumsvolumen: 460 liter
Pris cirka: 2.550.000 kr.