1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Fokus på fed Focus
0

Test: Fokus på fed Focus

Test: Fokus på fed Focus
0
0

Burde Golf-klassen efterhånden hedde Focus-klassen i stedet for Golf-klassen? Den nye Ford Focus sætter i hvert fald standarden i C-segmentet

Lige er der slagtilbud på en lang række leasingbiler. En af de mere spektakulære tilbud er den nye Ford Focus, som kan leases til 2.295 kr. pr. måned efter en udbetaling på 14.995 kr. Det er ikke voldsomt dyrt, og tilmed fås den med Fords roste trecylindrede motor med 100 hk under motorhjelmen. Ford var en af de første, der sendte en tre-cylindret 1,0 turbomotor på markedet. I de første udgaver var der hhv. 100 og 125 hk, og det er fortsat tilfældet i den nye udgave, som har fået premiere i sensommeren i Danmark. Men Ford har skruet på noget af teknikken, og den allerede fremragende motor er på en eller anden måde blevet endnu bedre. Desuden er den nye udgave klogere, større og mere velkørende. Derfor går vi tæt på den nye Focus, der er en af to favoritkandidater til årets bil 2019.

Gennemarbejdet kabine

Ved første øjekast ligner Ford Focus til forveksling mange andre af bilerne i den mindre mellemklasse. Fra alle vinkler ligner den noget, man har set før. Det gør dog ikke noget, for den har et moderne look, men i forhold til den udgåede model, er den blevet pænere. Det samme går igen inde i kabinen, hvor placering af knapper og ergonomi virker mere gennemtænkt end tidligere. Eneste ‘men’ er, at skærmen sidder, som den gør. Det ser ud som om den er eftermonteret, og er ikke lige så pænt som en integreret løsning. Vi sidder fint og har ok støtte det ryggen og lårene. Sæderne kunne måske være en anelse stivere. Overfladerne føles lækre og bløde og kunne sagtens sidde i en dyrere bil. Især rattet er ganske behageligt at sidde med. Og rattet vender vi tilbage til, når vi runder køreegenskaberne.

Heldigvis er den nye Focus også udstyret med nyeste version af Fords infotainment-system, som er logisk bygget op, og det er længder bedre end den udgave, den afløser. Især fungerer den stemmestyrede funktion ret fint, og selv om det hele fungerer fint og intuitivt, findes der også bedre infotainmentanlæg i andre biler. Bilen var dog udstyret med et effektivt B&O-anlæg, som lyder virkelig kompetent, og det trækker også op.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

…derudaf med fart på

Da den tidligere Focus kom, var den klasseledende i køreegenskaber. Men det tog ikke lang tid for de andre konkurrenter at indhente det, Ford havde opdaget: At vi gerne vil have sjove, og dynamiske biler. Focus er bygget på en helt ny C2-platform, som både er stivere og lettere end tidligere. Det kan faktisk mærkes.

Derfor har Ford atter anstrengt sig for at gøre bilen til en køreglad maskine, og det smitter af. Der er ikke meget, som ikke fungerer i Ford Focus – selv ikke i en bil med blot 125 hk. På intet tidspunkt savner jeg kræfter, og når jeg endelig har kørt gearene ud, så venter et nyt med nye, frisk kræfter. Heldigvis følger styretøjet og til dels også gearkassen med. Styretøjet er fintfølende og præcist, og sammen med den gode undervogn tillader den at bilen kan dreje skarpt og nøjagtigt i sving hvor andre biler ville overstyre. Det er en fornøjelse. Motorlyden er aggressiv ved opstart med den trecylindrede snerrende motor, men det finder hurtigt et naturligt leje og bliver aldrig helt forstyrrende. Faktisk viser motoren sig at være ganske stille og kultiveret, også ved høje motorvejshastigheder. Det kan have noget at gøre med, at Ford som de første har indført cylinderfrakobling i bilen. Det hjælper både på motorvibrationer, økonomi og lydniveau og er tæt på genialt.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Stor ros til Ford

Ford har ramt plet med Fiesta. Priserne er overraskende skarpe, og faktisk bedre end Kia Ceed, som er en af de oplagte konkurrenter. Med priser fra blot 191.585 kr. får man et væld af udstyr. Aktiv vognbaneassistent, automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot øger sikkerheden og også touchskærm, halogen-lygter, alufælge samt elruder for og bag indgår i pakken, og du kan vælge mellem to basisfarver, som ikke koster ekstra. Hvis du køber med automatgear, får du endda  fuldautomatisk parkering. Det er ret stærkt.

At bilen så oveni lyder godt og kører virkelig fornuftigt og dynamisk, gør den ikke mindre attraktiv. Selv udseendet er ok. Ford Focus burde gå et stort år i møde, for også en stationcar og en active-model med højere frihøjde er på vej. Jeg blev i hvert fald stadigt gladere for bilen, og jeg tvivler på, at alle der prøver den, vil se i anden retning efterfølgende – selv med den lille 100 hk. motor.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

 

Faktabox

Ford Focus Titanium 1.0 EcoBoost

Motor: 1,0 turbobenzin 3. cyl.

Ydelse: 125 hk v. 6000 o/min.

Max. moment: 170 Nm v. 1400-4500 o/min.

Gearkasse: 6-trins man.

Brændstofforbrug: 20,4 km/l. ved blandet kørsel

CO2-udledning: 110 g/km

Tophastighed: 200 km/t.

Acc. 0-100 km/t.: 10,0 sek.

Køreklar vægt: 1361 kg

Længde/bredde/højde: 470/181/148 cm

Pris: Ford Focus ffås ra 191.895 kr

Ugens testbil koster 273.795 kr. (ekskl. ekstraudstyr 228.795 kr.)