1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Renault Clio Avantage dCi 75
0

Test: Renault Clio Avantage dCi 75

Test: Renault Clio Avantage dCi 75
0
0

Den aldrende Clio står overfor snarlig udskiftning, men indtil det sker, har Renault valgt at sætte den på tilbud til nettopris. Til halvandet hundrede tusind er det begrænset hvor meget der kan gå galt, men alligevel giver Clio dig mere end du forventer.

Fundamentalt velkørende

Renault har altid haft deres lod i små, velkørende biler og adskillige Clio modeller har efterhånden fået plads i historiebøgerne, senest Clio RS, der har modtaget international anerkendelse bl.a. hos vores danske kollegaer i det trykte format, der umiddelbart valgte den som middel at dræne firmakontoen på.

Enhver basis for en god GTI bil, er et fundamentalt godt chassis at udvikle på. Det betyder at pastasalats udgaven af Clio, også er en velkørende bil. Erkendt, styretøj og affjedring i højere grad justeret ind til søndagsture fremfor trackdays, men man fornemmer klart at der ligger kompetent teknik under de franske paneler.

På trods af et styretøj der lider under at være letgående og en tand upræcist, har Clio, selv på svampede vinterdæk gode mængder greb, og selvom understyringen viser sit grimme ansigt på grænsen, føles bilen imponerende justerbar og funderet. Oplevelsen løftes endvidere, af et gearskifte der er overraskende præcist for en fransk bil. Det er dog ikke verdens mest smidige enhed, og kan føles decideret knoklet såfremt man forsøger sig med hurtige skift.

Fordelen ved det radiobilsagtige styretøj, er at Clio føles herligt letkørt og agil i byen. Her synes motoren også at være tilstrækkelig, men bevæger man sig uden for bygrænsen tilrådes man at blive i indersporet, medmindre man vil mødes med blink og dyt af hidsige sælgere og håndværkere.

Hjemme på autoroute

Hvad motoren mangler af kræfter, opvejes af en fortræffelig brændstoføkonomi. Er rækkevidde på 900 km er imponerende for en bil i klassen, og er med til at gøre Clio til en fortræffelig pendlerbil. De oplyste tal er næsten opnåelige ved forsigtig kørsel, og der skal arbejdes usædvanligt hårdt for at få bilen under 20 km/l.

Clio opfører sig også pænt på motorvejen, hvor støjen fra både vind samt dæk er godt undertrykt, der gør det muligt at føre en nogenlunde hørbar samtale ved danske motorvejshastigheder. Selv den lidt raslende motor holder mund, i bilens naturlige habitat og heldigvis er bilen retningsstabil nok til, at føreren kan slappe af.

Vejens huller og buler bliver absorberet godt af den lille bils affjedring, dog med lidt støj til følge. På svært ujævne overflader kan undervognen godt få et mildt tilfælde af stress, men ellers foregår det relativt udramatisk.

Discount af bedste skuffe

Samtidig giver sæderne acceptabel støtte hele vejen rundt, men vigtigst af alt rigtigt godt i lænden på trods af manglende justering. Apropos manglende justering, så har Renault glemt at gøre rattet længdejusterbart, hvilket medfører en lidt akavet, men alligevel afslappet kørestilling.

Beslutter man sig for at tage passagerer med på pendlerturen, vil de nemt kunne sig finde sig til rette på bagsædet, hvor Renault også har skænket dem en kopholder at skændes om. Rudehejset drives af den klassiske rugbrødsmotor, hvilket er til at tilgive i en lille og billig bil.

Her vil de have udsigt over en kabine, der er af den gamle skole og ikke byder på hverken overraskelser eller dikkedarer. Og tak skæbne for det, for det er sjældent klædeligt når en bil af Clios kaliber bliver udsmykket med overkreative påfund. Raslelyde er du fritaget for, for selvom materialekvaliteten ikke er på niveau med konkurrenten fra Wolfsburg, føles det hele godt skruet sammen og solidt.

Alt er nemt, overskueligt og let betjent, og du finder alt det udstyr man efterhånden forventer af en bil i klassen. Det skulle da lige være med undtagelse af den bagvendte ratbetjening, som de franske fabrikanter fortsat insisterer på at montere under, og ikke på selve rattet. Gennem testugen fik vi da også ind imellem formået at bevæge os rundt med kreativ lygteføring, da kontakten på blinke-armen måske er en anelse for løs.

Bagagerummet bliver skæmmet lidt af en høj og snæver læssekant, der gør at du aldrig får golfkøllerne om i en Clio. Ellers har den en god dybde og størrelse, men desværre gider bagsæderne ikke folde helt fladt ned.

Konklusion:

Hvor meget kan man forvente af en bil til 150.000? Mindre end Clio giver dig. Det er en befriende oplevelse at køre en bil der er simpel, hæderlig og gør alting nogenlunde godt. Den er ikke noget videre sofistikeret væsen, men kan lignes med et stykke solidt værktøj, uden overflødige dikkedarer.

En god bil, til en endnu bedre pris.

Renault Clio Avantage dCi 75

Ydelse: 75 hk ved 3.750 omdr./min / 180 Nm ved 1.750 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 165km/t. 0-100 km/t på 15 sek

Oplyst forbrug: 25 km/l – 105 g/km

Køreklar vægt: 1.174 kg

Mål i cm: Længde: 403 cm, Bredde: 172 cm, Højde: 149cm

Bagagerumsvolumen: 288 / 1028 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 153.900 kr.

tags: