Home Biltest Test: Suzuki Vitara 1.6 Exclusive
7

Test: Suzuki Vitara 1.6 Exclusive 6.7

Test: Suzuki Vitara 1.6 Exclusive 6.7
0
7

Suzuki Vitara 1.6 Exclusive

6.7

Suzuki Vitara er en seriøs konkurrent i sin klasse, hvor den med masser af udstyr, høj sikkerhed, skarpt design, udmærket pris og fornuftig brændstoføkonomi gør livet surt for konkurrenterne.

Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber6.0
Komfort6.0
Plads7.0
Udstyr7.0
Pris7.0

Suzuki Vitara er en model, som er lidt mindre end Nissans populære Qashqai, men som ellers slår på nogle af de samme salgsargumenter. Det handler ikke om høj kvalitet eller uovertruffen køreglæde. Det handler om “bil for pengene”.

Det er ikke nødvendigvis ord som kvalitet og stil, der slår én, når man sætter sig ind bag rattet i den nye Suzuki Vitara. Der er meget hård plast, som ikke ligefrem giver en luksuriøs fornemmelse, og instrumenteringen er knap så moderne i sit design som bilens skarpe ydre.

Men det er ikke fordi, der er sparet på alt. Særligt ikke her i Exclusive-udstyrsvarianten, som er pakket med lækre sager som sæder med læder og ruskind, nøglefri betjening, multimediecenter med en 7″ skærm, LED-lys, adaptiv fartpilot og aircondition. Så hvis du overvejer at skifte den gamle Qashqai eller Vitara ud med en ny, vil du helt sikkert blive imponeret over udstyrspakkerne i den nye Suzuki Vitara.

Leverer varen som landevejsvogn

Til gengæld må du ikke for nylig have kørt i en mellemklassebil bygget senere end 2010, hvis du ønsker at blive imponeret over lydniveauet i bilen. Så længe man kører på landevejen, har bilen et fint støjniveau. Her kan man trille af sted under klippegrænsen og sagtens føre en samtale med passagererne i bilen. Men ved motorvejshastigheder er der virkelig meget støj i kabinen, og det bliver svært at høre, hvad bagsædepassagererne har at sige. Det kan selvfølgelig være en fordel, hvis man er træt af børnenes spørgsmål, men her ville jeg trods alt hellere foretrække at udstyre dem med en tablet og et par hørebøffer og så selv kunne nyde stilheden på forsædet.

Det er blandt andet støjen fra den her 1.6 liters benzinmotor, som ligger i testversionen, der forplanter sig ind gennem kabinen. Igen skal det siges, at den ved landevejshastigheder klarer det fint, men den bliver temmelig anstrengt at høre på, når man kører på motorvejen, og omdrejningsnålen hurtigt stiger. Ved 130 km/t ligger den faktisk helt oppe på ca 3.500 o/min. Det er ikke godt nok for en bil i den her klasse, som netop burde egne sig til kør-selv-ferie ned gennem Europa med hele familien og en campingvogn på slæb. Det er muligt, at dieselversionerne har en anelse mindre støj i kabinen.

Fokus på forcerne

Suzuki Vitara er en ganske komfortabel bil med rigtig fint udsyn. Den høje position i trafikken er jo noget af det der gjorde, at SUV’erne op gennem 00’erne fik en stor opblomstring, da de giver lidt mere overblik og tryghed i tæt trafik. Og her er Vitara altså ingen undtagelse. Udsynet er rigtig fint, og særligt i tæt trafik er det meget let at holde overblikket.

Læs også:  TEST: Tæt på grænsen med Jaguars ellimousine

Det er en bil man sætter sig ind i og ikke ned i, hvilket selvfølgelig særligt er et plus for ældre mennesker, men det er bestemt også noget man kan sætte pris på som børnefamilie, når ungerne skal spændes fast på bagsædet. Her er det rart, at der er let adgang til bagsædet.

Sædekomforten er nogenlunde. Dette udstyrsniveau har veloursæder kombineret med lidt læder. Det er ikke nøvendigvis kønt, men det er helt okay at sidde på. Rattet er multiujusterbart, hvilket gør det let at finde en behagelig siddeposition uanset kropsstørrelse, og så er der i det hele taget bare god plads. Vitara har trods sit kompakte ydre en flot loftshøjde og et forventeligt stort bagagerum.

Ny teknik øger sikkerhed

Som nævnt føles den nye Vitara ganske sikker at sidde bag rattet i. Og det er ikke kun en fornemmelse. Det er fakta. For takket være sin nye teknik scorede Suzuki Vitara tidligere på året topkarakter i Euro NCAP’s test af bilen.

Sikkerhedsudstyret omfatter bl.a. 7 airbags (inkl. knæairbag til føreren), ESP, hjulspindskontrol, selealarmer for og bag samt selestrammere på både for- og bagsæder samt Isofix-beslag til to barnestole og automatisk dæktryksovervågning.

Den nye teknik består af et automatisk nødbremsesystem og adaptiv fartpilot, hvilket er standard i Active-modeller med AllGrip og alle Exclusive modeller. Nødbremsesystemet fungerer ved at en radarsensor måler afstanden til den forankørende bil, og systemet sørger så for advarsel, bremseforstærkning og evt. nedbremsning, hvis man kommer for tæt på. Også den adaptive fartpilot benytter radarsensoren, hvilket gør, at bilen selv kan justere hastigheden, hvis en forankørende bil eksempelvis kører langsommere eller skifter vognbane.

Fartpiloten er ikke den mest velfungerende af slagsen, da den ikke reagerer så hurtigt, som jeg godt kunne ønske mig, men sådan er det ofte med ny teknik. Den vil sikkert blive mere raffieneret og velfungerende i løbet af de kommende år. Men det fungerer overordnet fint. Særligt på motorvejen. På landevejen giver det ikke så meget mening med den her manuelle gearkasse, da man alligevel selv skal op og ned i gear. Skal man have adaptiv fartpilot, så er automatgear efter min mening en nødvendighed.

Sæt dit eget præg på bilen

Vitara-programmet udfoldes på tre udstyrsniveauer: Comfort, Active og Exclusive. På hvert niveau kan der vælges mellem benzin- og dieseldrift, ligesom der også tilbydes 4WD i de fleste modeller.

Læs også:  Test: Fokus på fed Focus

Men det betyder ikke, at du kun har ovenstående valgmuligheder. Personlig styling af biler er ved at blive mere udbredt, hvor livstilsbiler som Fiat 500 og Opel Adam med deres utallige valgmuligheder har banet vejen for en ny trend, og her er Vitara altså med på moden.

Mod en beskeden merpris er det muligt at sætte sit helt eget præg på bilen. Der kan fx skiftes farve på ydre som indre detaljer, og programmet tilbyder en række muligheder for at kombinere designstil og farver. Active og Exclusive versionerne tilbydes med 2-farvet lakering, hvor tag og sidespejle enten er hvidt eller sort. Udvendig kan man vælge hvid eller sortlakeret kølergrill, ligesom pyntelisten på forskærmen kan udskiftes. Indvendig kan farven på instrumentpanelet, ved ratkontakterne og omkring midterkonsollen samt dekorationsringene omkring ventilationsdyserne også udskiftes til fx orange, turkis, sort eller hvid.

Urban Design-pakken har kromdetaljer ved tågeforlygterne, sidebeskyttelseslister med krom og en lakeret tagspoiler. Country Design-pakken tilfører bilen et mere råt look med brede, sorte sidelister, sorte profiler rundt om LED-kørelyslygterne, sort kofangerbeskyttelsfolie ved bagagerummet samt sølvfarvede beskyttelsesskjolde for og bag.

Fornuftig økonomi

På trods af lav gearing har motoren under den ugelange test ligget med et gennemsnit på omkring 17 km/l, hvilket er ret imponerende i så stor en bil som Vitara. Særligt taget i betragtning at jeg under testkørslen ikke har taget særligt hensyn til brændstofforbruget. Så det giver mig en kraftig formodning om, at små 20 km/l ikke er urealistisk ved økonomisk kørsel, hvilket i så faldt ville være bedre end det teoretiske forbrug. Det er flot.

Drivkræfterne i Vitara består overordnet af en benzin- og en dieselmotor, som begge er på 1,6 liter og yder 120 hk. Med forhjulstræk, benzinmotor og 5 manuelle gear klarer Vitara en EU-norm ved blandet kørsel på 18,9 km/l, mens den firehjulstrukne version klarer 17,9 km/l. Ejerafgiften er derfor nede på kun henholdsvis 600 og 890 kr. halvårligt.

De forhjulstrukne dieselmodeller har en EU-norm på 25 km/l, mens 4WD-udgaverne med AllGrip kun ligger en smule lavere, nemlig på 23,8 km/l. Den halvårlige ejerafgift er derfor på kun 1.040 kr. for dieselmodeller med forhjulstræk og 1.440 med 4WD.

Det er altså alt i alt en imponerende pakke, Suzuki har samlet i den nye Vitara. Det er, hvad man populært sagt kan kalde rigtig meget bil for pengene.

Læs også:  Test: Tesla 3 er svær at komme udenom

Meget bil for pengene

Hvis du bare gerne ville læse en test af Suzuki Vitara, kan du roligt stoppe her. I dette sidste afsnit vil jeg blot lige uddybe, hvad jeg mener, når jeg taler om “bil for pengene”. Det er jo i og for sig et spøjst udtryk. Det siger selvfølgelig sig selv, hvad det overordnet handler om, men for mit vedkommende handler “bil for pengene” mere specifikt om at ramme det helt rigtig kompromis. Lad mig lige kort forklare:

Jeg kunne virkelig godt tænke mig en lækker Ferrari F430 eller en knivskarp BMW 4-serie med et twist af luksus. Men her ville jeg skulle betale rigtig meget for bilens mærke, og selvom det er fantastiske biler, så vil der unægteligt være nogen, der vil mene, at det er alt for mange penge at betale for en bil. Og jeg vil umiddelbart være nødt til at give dem ret. Man får altså ikke nødvendigvis særlig meget bil for pengene, fordi en stor del af prisen handler om andet end selve bilen i sig selv.

Modsat vil en bil fra den anden ende af skalaen – eksempelvis en Mitsubishi Spacestar eller en Kia Picanto – heller ikke nødvendigvis kunne få betegnelsen “meget bil for pengene” i min bog, for selvom de er nogle af de billigste modeller på markedet, så får man vitterligt heller ikke særlig meget bil.

Og her kommer Suzuki Vitara så ind i billedet. Den er ikke absurd billig, men den er heller ikke absurd dårlig. Den er omvendt heller ikke blandt de dyreste i klassen – ligesom den rent køreoplevelsesmæssigt eller kvalitetsmæssigt heller ikke imponerer stort. Suzuki Vitara er i mine øjne en særdeles brugbar bil til en meget fornuftig pris. Og vil man have succes på det danske marked, er det lige netop den kombination, man skal forsøge at ramme. Så jeg vil vædde med, at inden året er omme, vil Vitara være en gedigen succes i sin klasse.

Suzuki Vitara 1.6 Exclusive
1.6 liters firecylindret benzin
Ydelse: 120 hk v. 6.000 o/min, 156 Nm v. 4.400 o/min
Topfart: 180 km/t – 0-100 km/t: 11,5 sekunder
Forbrug: 18,9 km/l
Køreklar vægt: 1.150 kg
Mål i cm: 418, 178, 161
Bagagerumsvolumen: 375-1.120 liter
Pris: 264.990 kr.