1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Volvo V60 D4
0

Test: Volvo V60 D4

Test: Volvo V60 D4
0
0

I 2013 var D4 motoren en 163 hestes 2.0 liters femcylindret diesel, men nu er der kommet andre boller på suppen hos svenskerne. Vi kan i hvert fald afsløre det er blevet markant bedre!

Tilbage i august 2010 opkøbte kinesiske Geely Volvo af Ford for cirka 7,4 milliarder kr. udover et gældsbrev på lidt under én milliard kroner. Det var på pågældende tidspunkt, det dyreste køb en kinesisk virksomhed nogensinde havde gjort uden for landets grænser i fremstillingssektoren!

Geely har fra starten haft store planer med Volvo, og på tre et halvt år har vi set nogle spændende koncepter samt hørt en masse om fremtidens Volvoer. Udover diverse teknologier såsom Volvo Delivery, hvor vare købt på nettet kan blive leveret til bilen med en digital nøgle, så er det vigtigere med grundlæggende udvikling af bilporteføljen i form af blandt andet den nye platform, SPA, samt den nyligt introducerede motorfamilie.

Vi prøvede den nye dieselmotor, og her følger fortællingen om hvordan Volvo gik fra fem til fire cylindre på fornemmeste vis.

I en tid hvor der konstant sættes nye standarder til CO2 udslip i EU, og brændstoføkonomi stor rolle hos forbrugerne, så har Volvo måtte tilbage til tegnebrættet. Det betyder et farvel til fem cylindre, og goddav til mere tidssvarende firecylindrede enheder. Det konstante pres på bilbranchen sørger dog for, at der konstant sker en ekstrem udvikling, der næppe kan findes i andre brancher. Udviklingen er dog bestemt heller ikke gratis, hvilket Volvos nye motorer er et godt eksempel på, da de er en del af den 75 milliarder kroner store fire års investering i udvikling, der blev godkendt tilbage i 2012.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Moderne føles den nye dieselmotor dog også, da en ydelse på 181 hestekræfter, 400 Nm og en blandet brændstoføkonomi på op til 26,3 km/l gør den til klassens skarpeste! CO2-udledningen kan endda komme lige under 100 g/km. Det er Drive-E modellen som kører 26,3 km/l, og vi testede den almindelige D4, hvor man må ”nøjes” med 25,6 km/l.
En af årsagerne til Volvo har nået de meget fine tal er, at de gør brug af en ny indsprøjtningsteknologi i dieselmotorerne. Motorgangen er fin og på ingen måde grov, som man kunne have frygtet for en meget brændstoføkonomisk motor. Motorlyden er selvfølgelig ikke lige så god som den gamle femcylindrede, men med alle de nye positive aspekter den nye motor bringer med, så tilgiver man den hurtigt for den mere almindelig kedelige dieselhosten.

Læs også:   Tesla Roadsters med 0 kilometer på tælleren fundet i Kina: Var beregnet til ''reverse engineering''

Accelerationen fra 0-100 kilometer i timen er overstået på 7,6 sekunder med den sekstrins manuelle gearkasse, og det gør den ellers store stationcar føles tjep! Den køreklar vægt er 1.685 kilo, hvilket betyder den er godt 100 kilo tungere end en 320d Touring. Det kan bestemt mærkes på de dynamiske køreegenskaber, hvor Volvo stadig hverken kan være med mod Audi, Mercedes eller BMW. Volvo er dog med helt fremme når det gælder kørekomfort på motorvejene, og deres adaptive fartpilot er markedets bedste.

Prisen for Volvo V60 med den nye D4 motor starter ved 525.000 kr., hvilket er 40.000 lavere end 320d og 30.000 kr. mindre end A4 Avant 2.0 TDI med 177 hestekræfter.
Udstyrsniveauerne stemmer også nogenlunde overens, hvorfor Volvoen har et es i ærmet på prisen. Senere kommer også en 120, 150 og 230 hestes udgave af den nye dieselmotor, således den vil kunne erhverves i fire varianter. Volvo har desuden afsløret, at de vil introducere trecylindrede motorer, hvorfor det vi ser nu ”blot” er et vigtigt skridt på vejen.

Læs også:  Toyota afslører ny generation Land Cruiser

Trods den nye dieselmotor gør Volvo V60/S60 særdeles attraktiv, så er der selvfølgelig også nogle kritikpunkter ved V60’eren. Udover køreegenskaberne ikke er på niveau med tyskerne, så må man også acceptere den lidt trange bagsædeplads samt en ringe bagagerumskapacitet på 430 liter mod eksempelvis 60 liter mere i både 3-serie Touring og A4 Avant.

Vi synes:

Den nye D4-motor er en perle. Højst sandsynligt klassens bedste firecylindrede dieselmotor.

Volvo V60 D4 Momentum
2.0 liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 181 hk v. 4.250 omdr/min, 400 Nm v. 1.750-2.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 225 km/t – 0-100 km/t: 7,6 sekunder
Forbrug: 25,6 km/l
Køreklar vægt: 1.685 kg
Mål i cm: Længde: 463,5, Bredde: 186,5, Højde: 148,4
Bagagerumsvolumen: 430/1.241 liter.
Pris: 565.877 kr. (testmodellen: 729.376 kr.)

tags: