Når det store Los Angeles Auto Show åbner dørene i midten af denne måned, bliver det med prominent besøg fra Porsche-hovedkvartert i Stuttgart. Det bliver nemlig første gang, man får mulighed for at se nærmere på den nye Porsche Cayenne og Cayenne GTS.
Bogstaverne GTS går tilbage til den berømte 904 Carrera GTS fra 1963. I 2007 blev Cayenne GTS den første Porsche i den moderne æra, der genoplivede de tre bogstaver. Siden da har GTS været navnet på særligt sportslige Porsche-modeller. Samtidig introduceres den nye Cayenne indstigningsmodel med den velkendte 3,6-liters V6-benzinmotor og føjer sig til porteføljen i den nedre ende af modelrækken.
I forhold til den tidligere model med en V8 Sugemotor stiger effekten med 20 hk til 440 hk og drejningsmomentet med 85 Nm til 600 Nm, mens brændstofforbruget forbedres fra 9,3 km/l til 10,0 km/l. Porsche Cayenne GTS accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder og opnår en tophastighed på 262 km/t. Som standard har modellen sportsudstødningssystem, som giver den markante GTS-lyd.
Mere udstyr som standard
Porsche Active Suspension Management (PASM) er nu en del af standardudstyret, hvilket skulle give en meget dynamisk køreoplevelse. Med PASM som standard bliver Cayenne GTS 24 millimeter lavere, mens det giver yderligere 20 millimeter ved tilvalg af luftaffjedring. Yderligere standardfunktioner omfatter bremserne fra Cayenne Turbo med 390 millimeter skiver på forakslen (358 millimeter på bagakslen) inklusive røde bremsekalibre, som på Turbo-modellerne.
Som standard har modellen fået fronten fra Cayenne Turbo med store luftindtag og Sport Design pakke, herunder mere kurvede sideskørter og større hjulkasser. Tagspoileren og den nederste del af bagpartiet er malet i karosseriets farve. Alle synlige bogstaver er sorte, ligeså 20-tommer hjul i RS Spyder design, udstødningsrør, det indre i bi-xenon forlygterne samt indramningen af de mørke LED baglygter.
Sportslige detaljer
Den sportslige karakter fortsætter i interiøret: Otte-vejs elektrisk indstillelige GTS-sportssæder i læder/alcantara, herunder GTS-bogstaver på nakkestøtterne, ligesom andre detaljer i interiøret er i alcantara. En GTS-interiørpakke fås som ekstraudstyr i carmine red eller rhodium silver med omdrejningstæller, dekorative syninger, skrift i nakkestøtter og sikkerhedsseler i kontrastfarve.
Motoren der ligger i den nye Cayenne-basismodel, er den velkendte 3,6-liters V6 Sugemotor, der leverer 300 hk. Cayenne accelererer fra 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder. Det er 0,2 sekunder hurtigere end før. Tophastigheden er 230 km/t. Som på alle nye Cayenne-modeller er den nye basismodel udstyret med de generelle forbedringer såsom coasting og auto stop/start funktion, som resulterer i, at brændstofforbruget forbedres i forhold til den tidligere model fra 10,1 km/l til 10,9 km/l.
Sammenlignet med den tidligere model tilbyder den nye Cayenne altså endnu flere funktioner som standard. Udover den nye otte-trins Tiptronic S gearkasse med automatisk stop/start og coasting-funktion, er Cayenne også udstyret med bi-xenon forlygter med fire-punkts LED-kørelys, multifunktions-sportsrat med shift paddles og automatisk bagagerumsklap.
Kommer snart til Danmark
Porsche Cayenne og Cayenne GTS fejrer deres verdenspremiere den 19. november 2014 på Los Angeles Auto Show. Cayenne og Cayenne GTS kommer til Danmark i foråret 2015, men kan allerede nu bestilles hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland.
Porsche Cayenne koster fra kr. 1.352.962 inkl. moms og afgifter og Porsche Cayenne GTS koster fra kr. 2.071.925 inkl. moms og afgifter.