1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Jaguar XE får firehjulstræk
0

Jaguar XE får firehjulstræk

Jaguar XE får firehjulstræk
0
0

Jaguars nye D-segment sedan XE har ikke været på markedet i lang tid, men har alligevel formået at få en masse positiv omtale. Nu kommer den også med firehjulstræk.

Jaguaren er primært blevet rost for sine dynamiske køreegenskaber, hvor den tager kampen op mod BMW 3-serien, når det kommer til køreegenskaber. Det er blandt andet den lette og stive aluminiumskonstruktion, der sammen med specielt den sjove 3-liters sekscylindrede kompressormotor får smilet frem (Jaguar XE S).

Firehjulstræk, automatgear og diesel

I Danmark vil den firehjulstrukne model være en 180 hestes Ingenium-dieselmotor parret med den ottetrins automatgearkasse.

Læs vores test af Jaguar XE diesel her.

Firehjulstrækket giver selvsagt mere vejgreb, hvilket gør XE’eren mere dynamisk. Normalt er Jaguar XE’eren dog baghjulstrukket, og det er først når der er behov for moment til forhjulene, at det bliver overført dertil – således bevarer Jaguar XE sin smidighed og de baghjulstrækkets karakteristik. Firehjulstræksystemet er baseret på ”torque on-demand” og kan på blot 165 millisekunder skifte fra rent baghjulstræk til firehjulstræk. Det er samme type system den nye F-Pace også gør brug af.

AdSR (Adaptive Surface Response) gør firehjulstrækket (AWD) bedre kan tilpasse programmeringen af drivlinjen mens Dynamic Stability Control-systemet optimerer sikkerhedssystemerne efter vejforholdende. Jaguar selv forklarer, at alle disse tingt tilsammen gør XE’eren til den ultimative sportssedan uanset vejr. Fra 0-100 km/t er modellen med firehjulstræk dog 0,1 sekund langsommere.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Også nyt i kabinen

Inde i kabinen vil man også kunne opleve det nye InControl Touch Pro, der er Jaguars nyeste infotainmentsystem. Systemet har en 10,2” touchskærm og iflg. Jaguar er grafikken fremragende og systemet lynhurtigt.

Udstyrsniveauerne hedder Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport og S.

Prisen for

tags: