1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi A4 Avant 2.0 TFSI – nervøs motor?
0

Test: Audi A4 Avant 2.0 TFSI – nervøs motor?

Test: Audi A4 Avant 2.0 TFSI – nervøs motor? 6.3
0
0

Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI

6.3

Audi A4 kan ligne en million uden at koste en. Desværre arbejder den 2-liters TFSI motor utrolig dårligt sammen med S-Tronic gearkassen i dette tilfælde.

Motor & gearkasse4.0
Køreegenskaber7.0
Komfort8.0
Plads7.0
Udstyr7.0
Pris5.0

Audi A4 ligner en million, hvis den får det rigtige ekstraudstyr, og om end det kan blive dyrt, så behøves den ikke koste en million for at ligne en.

Se blot testmodellen her: Audi A4 med 19” RS-fælge, Matrix LED-forlygter, sportsundervogn og en flot bagende med to potente udstødningsrør. Ja, den ser 100 % skarp ud helt uden S-Line eksteriør! Prisen vil dog nok stadig få de fleste til at besvime, for med den 190 hestes 2.0 TFSI motor og S-Tronic dobbeltkoblingsgearkasse samt Sport-udstyrsniveau er kontantprisen for A4 Avant 561.347 kr. Med ekstraudstyret dette eksemplar bær er prisen dog betydeligt højere. Faktisk cirka 870.000 kr… Det er ekstraudstyr for knap 300.000 kr., hvilket er en hel del, når man kan få en skrabet Audi A3 sportback for samme sum…

Læs også:  Audi Q4 e-tron: Vejen til fremtidens elektriske mobilitet

Lad os fortælle lidt mere om bilen og dens udstyr, så du også bedre kan vurdere, om den er pengene værd.

Audi-a4-20-tfsi

Lad os starten indenfor

Audi A4 og den markant større Q7’er har på mange måder en del tilfælles i kabinen. Faktisk kan det nogle steder være svært at se, hvilken bil man befinder sig i. Dette er selvfølgelig et klart kompliment til A4’eren, der er utrolig elegant designet. Den massive bunke af ekstraudstyr i testmodellen inkluderede bl.a. Navigation Plus, der er en 8,3” infotainmentskærm, hvor man kan styre alt fra radio, telefon og navigation. Opløsningen er knivskarp og systemet reagerer hurtigt, men til tider virker det desværre ikke helt gennemtænkt. Et element i kabinen som derimod er komplet gennemtænkt må siges at være ”Audi Virtual Cockpit”. Med Audi Virtual Cockpit erstattes det analoge speedometer med et stort digitalt display på 12,3”, hvorpå man kan skifte informationer på skærmen. Speedometret og omdrejningstælleren er selvfølgelig altid synligt, men eksempelvis kan der fokuseres på navigationen, således man ikke skal dreje hovedet på at kigge på infotainmentskærmen.

Assistentpakken er en sikkerhedspakke med bl.a. parkeringshjælp, Audi side assist, Audi pre sense rear og bakkamera. Med denne pakke kan bilen holde øje med trafik stort set fra alle retninger. Når man skal bakke ud fra en parkeringsplads, hvor udsynet er dårligt, så er det virkelig en nyttig og sikker feature.

Læs også:  Inspireret af Ørkenrally: Audi Q8 e-tron edition Dakar kombinerer eventyr og teknologi

Af andet ekstraudstyr kan nævnes adaptiv fartpilot, 3-zoners klimaanlæg B&O anlæg med 3D lyd, solgardiner osv.

Audi-a4-20-tfsi-12

Hvad sker der for motoren Audi?

Normalt plejer Audi at imponerer mig fra A-Z med deres motorer og gearkasser, men denne gang blev jeg direkte skuffet. Først og fremmest fordi den samlede pakke i dette tilfælde koster 870.000 kr., og så skal det altså bare være luksus!

Med en 190 hestes turbo benzinmotor er der rigeligt med kræfter. 0-100 km/t er klaret på blot 7,5 sekunder. Alle kræfterne sendes til forhjulene og køreegenskabsmæssigt fejler Audi A4 bestemt ingenting. Det kan du læse mere om i vores tidligere test af Audi A4 her.

Motoren virker dog noget ugidelig med opstart, hvilket uden tvivl også har noget at gøre med S-Tronic dobbeltkoblingsgearkassen. Det hele virkede noget markværdigt, da det normalt spiller perfekt. Til tider kunne motoren også virke nervøs, og det var i det hele taget svært at regne dens gøren ud.

Læs også:  Audi Q6 e-tron: Fremtidens elektriske SUV definerer ny æra af "Vorsprung durch Technik"

Audi-a4-20-tfsi-14

Udmærket med plads

Pladsforholdene er dog svære at kritisere, da de er helt tilpas. Foran er der mange indstillingsmuligheder og bagtil vil pladsen for de fleste være fin. Jeg er personligt 195 cm og følte derfor lidt pladsmangel på bagsædet, men desværre manglede der også lårstøtte.

Bagagerummet byder på mellem 510 til 1.510 liter.

Audi A4 kan ligne en million uden at koste en. Desværre arbejder den 2-liters TFSI motor utrolig dårligt sammen med S-Tronic gearkassen i dette tilfælde.

Audi-a4-20-tfsi-4

tags: