1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Volvo V40 D4 Momentum
1

Test: Volvo V40 D4 Momentum

Test: Volvo V40 D4 Momentum
0
1

Volvo V40 er med den nye D4 dieselmotor mere potent end en VW Golf GTD, men den handler ikke om accelerationspræstationer og sportslighed.

V40’eren er en bil på størrelse med Volkswagen Golf og Peugeot 308. Teknisk set bygger V40’eren på Ford Focus platformen, men kigger man på motorprogrammet, køreegenskaberne og interiøret, så har en V40’er på ingen måde noget at gøre med en Ford.

Volvo er et premium brand, og det betyder priserne burde være i den høje ende, men det er faktisk slet ikke tilfældet. Jovist er det ingen billig bil, men med et prisskilt på 415.000 kroner virker det faktisk som en fin pris, når man tager specifikationerne i mente. Testmodellen løber dog op i 595.000 kroner med ekstraudstyr, og det er dermed også et eksempel på, at den sagtens kan blive så dyr, at den bliver uinteressant. 600.000 kroner er alligevel nok en sjat for meget for en Golf-klasse bil for de fleste danskere. Dog kunne jeg let pille ekstraudstyr fra til en værdi a’ 90-95.000 kroner, uden det ville ændre mit overordnede billede af testbilen.

Lækker nordisk kabine

Inde bag rattet er Volvo V40 muligvis den lækreste i klassen. Testmodellen er udstyret med lædersæder, hvilket selvfølgelig hjælper på det samlede indtryk af kabinen, men V40’erens standardsæder er også ganske behagelige. Der er ingen tvivl om, at Volvo har prioriteret komfort og nordisk design højt, og det gør den skiller sig ud fra eksempelvis Mercedes A-klasse og BMW 1-serien, der også fremstår mere skrallede fra udstyr.

Derudover er V40’eren en yderst sikker bil, hvilket ikke blot gælder for dem som sidder inde i bilen, men faktisk også for dem uden for bilen. V40’eren er nemlig udstyret med en såkaldt fodgængerairbag, hvilket du kan læse mere om her. Testmodellen havde dog også en sikkerhedspakke med både blind spot info-system, drivert alert system og en adaptiv fartpilot – prisen på 26.000 kroner er dog også til at mærke. Volvo er dog særdeles skarpe, når det kommer til sikkerhedssystemer, og der er ingen tvivl om, at det umiddelbart er her, man finder de systemer der fungerer bedst. Den adaptive fartpilot spotter forhindringer på lang afstand, og det gør dens reaktion mere rolig. Udover Volvos adaptive fartpilot fungerer Subarus Eyesight system også glimrende, og det er endda standard til Outback.

Komfortabel bil trods størrelsen

Volvo er kendt for at lave komfortable biler, og V40’eren er også en komfortabel flyder trods sin størrelse. V40’eren er ikke komfortabel som en V/S60’er, men den er stadig meget Volvo-agtig i sin køreoplevelse. Dette betyder selvfølgelig også, at det ikke er en bil man har lyst til at kaste rundt om hjørnerne, men i stedet heller vil cruise af sted med 110 km/t på motorvejen med.

Udover de komfortable køreegenskaber er der støjniveauet. D4 dieselmotoren larmer ikke mere end andre dieselmotorer, men vi havde håbet på lidt mindre hjul- og vindstøj. Det er dog stadig ganske tilfredsstillende, og markant bedre end støjniveauet i en Mercedes A-klasse.

Imponerende brændstoføkonomi

Gearkassen i testmodellen var en sekstrins manuel, men man kan også tilkøbe en ottetrins automatgearkasse udviklet af aisin. Vælger man automatgear bliver det blandende brændstofforbrug dog dårligere, men vi ville gerne ofre dette for en højere komfort og et lavere støjniveau på motorvejen, da de otte trin giver mulighed for at holde motoren nede i omdrejninger.

Den manuelle udgave er angivet til 26,3 km/l med en CO2-udledning på 99 g/km på trods af, at motoren yder markante 190 hestekræfter og 400 Nm! Den sekstrins manuelle gearkasse er ellers en fin sag, der på ingen måde skaber problemer, og den er behagelig at betjene. I testperioden nåede vi cirka 22 km/l på en længere tur, så det er svært at nå det angivet forbrug, på trods af testmodellen havde en tilskudsvarmer, der gør bilen bruger mindre brændstof til klimaanlægget.

Specifikationerne lyder yderligere på 0-100 km/t på 7,4 sekunder og en topfart på 230 km/t. Dette er specifikationer som en VW Golf GTD, og dermed giver det sig selv, at det er en bil med overskud. Derfor befinder den sig godt på både motorvej og landevej, hvor den let kommer op i fart, og ikke har problemer med at overhale. Kræfterne er der asap.

Den nye D4 2-liters dieselmotor er en perle både hvad angår økonomi og ydelse.

Vi synes:

V40’eren er den komfortable langturscruiser i klassen. Den nye D4-dieselmotor er fantastisk og har et enormt overskud, men man kan sagtens klare sig med mindre. D3-motoren har dog fem cylindre og dårligere økonomi, mens den 115 hestes D2’er på papiret ikke kører længere end D4’eren. Prisforskellen er dog 75.000 kroner.

Volvo V40 D4 Momentum Manuelt
2-liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 190 hk v. 4.250 omdr/min, 400 Nm v. 1.750-2.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 230 km/t – 0-100 km/t: 7,4 sekunder
Forbrug: 26,3 km/l
Køreklar vægt: 1.580 kg
Mål i cm: 436,9, 178,3, 142
Bagagerumsvolumen: 335-1.444 liter.
Pris: 421.103 kr.

tags: