
Sponsoreret indhold
Bremsekaliberen er en vital del af din bils bremser. Den fungerer ved, at man træder på bremsen, hvorefter der tilføres bremsevæske via slanger i kaliberen, der skaber et hydraulisk tryk.
Det er dette tryk, der presser et stempel i gang, som i sidste ende får bremseklodserne til at skubbe på bremseskiven, som sænker hjulets fart. Uden en velfungerende bremsekaliber er en bremse derfor ikke meget værd.
Der kan opstå flere forskellige problemer med en bremsekaliber. Et af de mest hyppige problemer er, at den sidder fast. Derfor er det som regel også årsagen til, at man vælger at udskifte den.
En bremsekaliber kan sidde fast af flere årsager, men som regel er det forårsaget af, at de to glidebøsninger har sat sig fast.
Hvis de sætter sig fast, vil det betyde, at når du slipper trykket på bremsen, så fortsætter bremseklodserne med at lægge pres på bremseskiven, da de ikke føres helt tilbage med stemplet.
Sker dette, er det en god idé at få den skiftet hurtigst muligt. Det er dog vigtigt, at du skifter til en kaliber, der er lavet til din bil.
F.eks. kan en bremsekaliber TRW BHS325E lavet af aluminium være et godt valg, hvis du kører Audi, Seat, Skoda eller VW, men ikke hvis du f.eks. kører Peugeot. Denne bremsekaliber er som sagt fremstillet af aluminium og har en stempeldiameter på 41 mm. Endvidere skal du være bekendt med, at bremsekaliberen byder på integreret parkeringsbremse. Du monterer omtalte bremsekaliber på samme måde som de fleste andre bremsekalibre. Bliv klogere på monteringsmetoden nedenfor.
Ønsker du at udskifte bilens bremsekalibre på egen hånd, skal du følge nedenstående guide:
OBS: Når hjulet er på, anbefales det også, at du kontrollerer, at der ikke er løbet bremsevæske ud af væskebeholderen.