1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Honda Jazz Hybrid
0

Test: Honda Jazz Hybrid

Test: Honda Jazz Hybrid
0
0

Da vi hentede Honda Jazz Hybrid var vi spændte på køreoplevelsen. Der er mange fordomme om hybrid-biler, men når man laver et facelift af årets bil i Danmark 2009, og tilføjer en hybrid-model, så kan det vel ikke være helt galt?

Designet er en smagssag

Der er mange meninger om designet, hvilket derfor må forblive en smagssag. En bekendt mente dog den lignede ’’en frø med flyveører’’. – Det har dog også en del med farven at gøre, som måske er knap så heldig.
Designet er efterhånden også nogle år gammelt, og det er derfor knap så nyskabende udenpå, mens at Honda inden i har holdt fast i det futuristiske interiør. – Dog knap så futuristisk som i Civic.

Hvordan kan man kende Jazz Hybrid?

Foran har hybrid-modellen en speciel kromliste, mens at baglygterne også er ændret. – Selvfølgelig er der også et lille hybridskilt bagpå, så man rigtig kan vise, at man er det gode eksempel, hvad angår brændstoføkonomi.

På størrelse med en VW Polo udenpå, men stor som en Golf indeni

Vi er ikke overrasket over, at Honda har formået at skabe en rummelig bil i forhold til størrelsen, for det er vi efterhånden vant til. Det er alligevel godt gået, at Jazz er samme længde som en Polo, men føles som en Golf indeni.

Læs også:  Skal du skifte til Elbil - Nye elbiler i 2021 og 2022

Der er dog også mange smarte finesser, som sørger for det hele spiller ind. – Her i blandt finder man ’’Magic Seats’’, hvor bagsæderne kan slås op ligesom biografsæder.
Når man først har slået sæderne op, og åbnet dørene hele 80 grader, så er det ingen hindring af smide en cykel ind på bagsædet! – Ligesom vi kender det fra Civic.

Derudover kan man også let slå bagsæderne ned med ét klik, hvor bagagerummet dermed forøges fra 303 til 883 liter!

Hybridteknikken er den samme som i CR-Z

Du har sikkert allerede hørt om Honda CR-Z, som er deres svar på en sporty hybrid-bil. – Hybridteknikken i Jazz har samme opbygning, hvor det også er en 14 hestekræfters el-motor som assisterer benzinmotoren.

El-motoren hjælper ved acceleration, og oplader når man bremser. Faktisk kan man køre kun på el-motoren ved hastigheder op til 40 km/t.. – Det er dog kun ventilerne i motoren og tændrøret som holder pause, mens at motoren altid vil ’’rulle med’’, hvorfor man ikke vil opleve en ren elektrisk kørsel. – Det laver dog ikke om på, at man sparer meget benzin, og man skal se systemet som en helhed.

Jazz Hybrid kan nemlig køre 22,2 km/l, og selvom det allerede er ganske imponerende, så er det ved bykørsel man må klappe i hænderne. Her klarer den nemlig hele 21,7 km/l, hvilket beviser, hvor meget den elektriske motor hjælper til. – Et Start/Stop-system er selvfølgelig også tilføjet, og her må vi fortælle, at det er det mest diskrete vi har prøvet til dato.
Vi målte selv lige over 20 km/l ved bykørsel, hvilket dermed må være mere end godkendt!

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Trinløs CVT-gearkasse

Honda Jazz hybrid er som standard udstyret med en trinløs CVT-gearkasse, som under kvikke accelerationer er lidt af en belastning. Men til en almindelige rolig start, så fungerer gearkassen ganske fint, og den sørger for lave omdrejninger.

Derudover skal det siges, at det ikke ligefrem er sød musik, når man træder speederen i bund. Det skyldes til dels også gearkassen, som holder motoren i det omdrejningsfelt, hvor den yder optimalt eller kører længst på literen.

Man kan dog også sætte gearkassen i S(Sport), hvor man så kan bruge ratgearet til at skifte, inden kakofonien starter.

Hvordan er komforten i Jazz hybrid?

Selvom Jazz Hybrid vejer ca. 100 kilo ekstra, så har man beholdt den høje komfort, selvom vi dog mener, at undervognen er en smule for hård. – Det skal dog siges, man godt kan mærke forskel på en almindelig Jazz og hybrid-modellen.

Danmarks billigste hybridbil

Prisen starter fra 229.900 kr., hvilket gør den til Danmarks billigste hybridbil! Den testede model var dog den bedst udstyret til 249.900 kr., hvor man bl.a. får Læderrat, sædevarme, armlæn for, ekstra højtalere, alarm, autolys, regnsensor, ratbetjent fartpilot og radio med i prisen.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Prisforskellen på den almindelige 1.4 Jazz Elegance med CVT-gear er 15.000 kr., mens den almindelige bl.a. er udstyret med panoramatag.
Kører man meget i byen, så kan det dog alligevel bedre betale sig med hybrid-modellen, da den kører 7,2 km længere på literen, og er en smule kvikkere.

Konklusion:

Der er ikke meget som trækker Honda Jazz hybrid ned, og når man tilmed kan tilføje den er Danmarks billigste hybridbil og ”Årets Bil i Danmark 2009”, så skal man være lidt speciel før, at man ikke synes den er et godt køb.

Honda Jazz Hybrid

Ydelse: 88 hk ved 5.800 omdr./min / 121 Nm ved 4.500 omdr./min. – El-motoren yder 14 hk og 78 Nm.

Præstationer: Topfart er 175 km/t. 0-100 km/t på 12,1 sek

Oplyst forbrug: 22,2 km/l – 104 g/km

Mål i cm: Længden: 390 cm, Bredde: 170 cm, Højde: 153 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 249.900 kr.