1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kvikduel: Opel Corsa mod Peugeot 208
0

Kvikduel: Opel Corsa mod Peugeot 208

Kvikduel: Opel Corsa mod Peugeot 208
0
0

Ønsker man en bil i Polo-segmentet, så vil man muligvis støde på Opel Corsa og Peugeot 208, Tysk kvalitet versus fransk charme.

I denne kvikduel stiller franskmanden op med en 92 hestes dieselmotor med navnet e-HDi som vi før har kviktestet her. Tyske Corsa har en lidt mindre slagvolumen men yder 95 hestekræfter!

Vidt forskellige

Sætter man Peugeot 208 og Opel Corsa ved siden af hinanden som foroven, så er man ikke i tvivl om, hvilken der er den mest charmerende. Spørgsmålet er bare om 208’eren bliver for eksotisk?
Til sammenligning med franske 208 virker Corsa kedelig og ucharmerende udenpå, hvilket fortsætter i samme stil inde i kabinen. Her bliver man mødt af en omgang solid hård plast og et alt andet end innovativt instrumentbord.
I 208’eren er der flere ting som skiller sig ud, hvilket bl.a. er det lille rat som man skal kigge hen over og den iPad-agtige trykfølsomme skærm med flere smarte funktioner.

Bagsædepladsen er bedst i Opel Corsa, hvor der tilmed ingen problemer er med loftshøjden. Peugeot 208 har store problemer med loftshøjden på bagsædet, hvor folk på over 190cm må sidde med bøjet hoved.

Læs også:  Derfor bør du investere i en hybridbil

I bagagerummet ser forskellen ikke ud af meget, men på papiret fortælles det 208’eren har 26 liter ekstra. Hvis man lægger sæderne ned vinder franskmanden også med 52 liter.

90-hestes dieselmotorer

De små pendlerbiler er begge udstyret med en ydelse på mellem 92-95 heste, hvilket fungerer fint til bilens størrelse. Slagvolumen er hhv. 1.3 i Corsa og 1.6 i 208, og med et maksimalt drejningsmoment på 230Nm i franskmanden har man 40 ekstra newtonmeter at gøre godt med fra 1.750 omdrejninger i minuttet.
Dermed føles 208’eren en smule hurtigere og det afspejler sig også på papiret, hvor forskellen er et halvt sekund fra 0-100 km/t.

På papiret er der ingen tvivl om, at det er Opel Corsa der kører længst på literen med et blandt brændstofforbrug på 27,8 km/l. Peugeoten er dog også angivet til flotte 26,3 km/l med en CO2-emission på 3g/km højere end Corsa, hvilket dermed ender på 98 g/km. Begge modeller er tilmed udstyret med Start/Stop-systemer som virker upåklageligt.

Læs også:  Golf 8 Facelift: 50-års Jubilæet for den ikoniske model

Under testturen nåede ingen af modellerne i nærheden af de angivne tal, og da vi tidligere testede Peugeot 208 med den mindre 1.4 liters e-HDi 68 hestes motor og økonomiske ESG-gearkasse var der også problemer.

Så er det ud på vejene

Bilerne sættes i første gear og vi triller ud på landevejene for at teste modellerne. I 208 bliver man hurtigt overrasket over gearvælgeren som svupper fra gear til gear. Den virker utrolig upræcis men er stadig let at betjene – en underlig cocktail…
Når man først har kørt 208 føles Corsa gearkassen stram og præcis, men ingen af de fem-trins manuelle gearkasser føles specielt interessante.

Efter et par sving står det også fast, at servostyringen og styretøjet i 208 føles en smule for elektrisk. Her føles det igen mere præcist i Corsa, hvor man også har en smule hårdere undervogn, men samlet set klarer 208’eren undervogn sig bedst til Polo-segmentets strabadser.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

De to udstyrsniveauer

Begge varianter har et udmærket udstyrsniveau:

Corsa Cosmo Limited har bl.a. aircondition, varme i forsæderne, 16” stålfælge, tågeforlygter, opvarmelige sidespejle, opvarmeligt multifunktionslæderrat og fartpilot.

208 Active 15” stålfælge, tågeforlygter, LED baglygter, opvarmelige sidespejle, aircondition med køl i handskerummet, multifunktionslæderrat, varme i forsæder og 7” Touchskærm m. Bluetooth.

Konklusion:

Prisforskellen er knap 11.000 kr., men hvis man ikke har højere teenagere er de ekstra penge godt givet ud. Peugeot 208 har en sjovere motor, er mere innovativ, kabinen er mere lækker samt man har et lidt større bagagerum.
Opel Corsa vinder dog på økonomien(flg. specifikationerne), styretøj og gearkasse, men det er ikke nok til at gøre den til det bedste valg samlet set.

[table “” not found /]