
Det er sandt, om ikke andet i Storbritanien hvor faldende salg medfører, at Subaru nu trækker stikket og vil i stedet fokusere på deres SUV-modeller.
Nostalgiske tårer vil bliver grædt denne weekend, i kølvandet på nyheden om at Subaru UK har importeret deres sidste Impreza WRX STI, og den sidste Impreza i almindelighed.
Importøren oplyste at årsagen var ganske simpel:
”People weren’t buying them anymore. It’s uncompetitive in terms of CO2, and it’s got a diminishing fan base. It’s become a very tough sell”, sagde en talsmand for Subaru UK.
Han oplyste endvidere, at Subaru fremover ville fokusere på deres SUV-modeller i Storbritanien, inklusiv Forester, og dermed kun have BRZ på den sportslige del af programmet.
Han har dog ret omkring bilen ikke værende konkurrencedygtigt. 300 hestekræfter og en 0-96 km/t tid på 5.2 sekunder for både hatchback og sedanudgaven af WRX S lyder godt på papiret.
Men det er ikke godt nok til at tage kampen op mod den seneste generation af GTI-modeller, som BMWs M 135i der er billigere end Imprezaen.
Enden på en æra
Subaru fik først entusiasternes opmærksomhed, da Colin McRae kørte en Prodrive-udviklet Legacy WRC-bil i 1992. Da WRC-udgaven af Impreza ankom i 1993, fik dens succes på løst underlag sikret at bilnørderne sprang lige på den firehjulstrukne Impreza Turbo, der var at finde hos forhandlerne i 1994.
Med 210 hk og underholdende køreegenskaberne skabte den et følge der varede ved, selv da den grimme, bille-lignende Impreza WRX blev lanceret i 2000.
Der blev med jævne mellemrum disket lidt guf ud til nørderne, i form af specialudgaver fra Japan, og den hårde konkurrence mod Mitsubishis Evo, der først blev lanceret i 1992 gjorde det ikke mindre interessant.
Evoen var den første der fik dødsstødet, og de sidste modeller blev solgt fra forhandlerne tidligere på året.
Subaru siger at der stadig er WRX STI-modeller rundt omkring i Storbritannien, og der bør være det de næste par måneder.
Den regulære Impreza er komplet udsolgt.
Alle modefænomener lever i en begrænset periode, men denne var særligt udholdende og gav mange bilentusiaster en smag på, hvad seriøse præstationer var. Som talsmanden sagde:
“There are hardcore fans our there, but we have to react to how market’s changing and we have to competitive. It’s an end of an era.”