Home Bilnyheder Farvel til Subaru Impreza
0

Farvel til Subaru Impreza

Farvel til Subaru Impreza
0
0

Det er sandt, om ikke andet i Storbritanien hvor faldende salg medfører, at Subaru nu trækker stikket og vil i stedet fokusere på deres SUV-modeller.

Nostalgiske tårer vil bliver grædt denne weekend, i kølvandet på nyheden om at Subaru UK har importeret deres sidste Impreza WRX STI, og den sidste Impreza i almindelighed.

Importøren oplyste at årsagen var ganske simpel:

”People weren’t buying them anymore. It’s uncompetitive in terms of CO2, and it’s got a diminishing fan base. It’s become a very tough sell”, sagde en talsmand for Subaru UK.

Han oplyste endvidere, at Subaru fremover ville fokusere på deres SUV-modeller i Storbritanien, inklusiv Forester, og dermed kun have BRZ på den sportslige del af programmet.

Han har dog ret omkring bilen ikke værende konkurrencedygtigt. 300 hestekræfter og en 0-96 km/t tid på 5.2 sekunder for både hatchback og sedanudgaven af WRX S lyder godt på papiret.
Men det er ikke godt nok til at tage kampen op mod den seneste generation af GTI-modeller, som BMWs M 135i der er billigere end Imprezaen.

Læs også:  Her er de ti mest solgte biler i maj

Enden på en æra

Subaru fik først entusiasternes opmærksomhed, da Colin McRae kørte en Prodrive-udviklet Legacy WRC-bil i 1992. Da WRC-udgaven af Impreza ankom i 1993, fik dens succes på løst underlag sikret at bilnørderne sprang lige på den firehjulstrukne Impreza Turbo, der var at finde hos forhandlerne i 1994.
Med 210 hk og underholdende køreegenskaberne skabte den et følge der varede ved, selv da den grimme, bille-lignende Impreza WRX blev lanceret i 2000.

Der blev med jævne mellemrum disket lidt guf ud til nørderne, i form af specialudgaver fra Japan, og den hårde konkurrence mod Mitsubishis Evo, der først blev lanceret i 1992 gjorde det ikke mindre interessant.

Evoen var den første der fik dødsstødet, og de sidste modeller blev solgt fra forhandlerne tidligere på året.

Læs også:  Kommende Ford Puma viser tænder

Subaru siger at der stadig er WRX STI-modeller rundt omkring i Storbritannien, og der bør være det de næste par måneder.

Den regulære Impreza er komplet udsolgt.

Alle modefænomener lever i en begrænset periode, men denne var særligt udholdende og gav mange bilentusiaster en smag på, hvad seriøse præstationer var. Som talsmanden sagde:

“There are hardcore fans our there, but we have to react to how market’s changing and we have to competitive. It’s an end of an era.”