Home Biltest First drive: Honda Civic Type R
107

First drive: Honda Civic Type R

First drive: Honda Civic Type R
0
107

Tilbage i 1972 introducerede Honda den første Civic, siden da er der blevet solgt over 20 millioner eksemplarer, og det er den niende generation vi møder en sommeraften i Slovakiet. Det er dog ikke hvilken som helst udgave, det er den nye 310 hestes Civic Type R!

Stævnemødet med den nye Honda Civic Type R er noget, som undertegnet har set meget frem til. Den nye Civic Type R, er nemlig den hurtigste forhjulstrækker på Nürburgring med en omgangstid på blot 7 minutter, 50 sekunder og 63 millisekunder – imponerende! Civic Type R sætter nye krav til de tjeppe forhjulstrækkere, men blot for at sætte det i relief kan det fortælles, at en Porsche 911 Carrera S fra 2009 er millisekunder langsommere, ligesom en Lamborghini Gallardo LP 560-4 ville have svært ved at følge med – Civic’en er trods alt stadig en funktionel familiebil med næsten 500 liters bagagerum…

Dog foregår testkørslen i Slovakiet ved Slovakia Ring, hvor Civic WTCC debuterede i 2013, og endte med at få alle podieplaceringerne. Slovakia Ring er en knap seks kilometer lang racerbane 30 km fra lufthavnen i Bratislava.

Kæmpe vinge bagud

Førstehåndsindtryk om designet: sikke en stor bagspoiler, og så alligevel ikke, for på konceptmodellen var den jo endnu større. Honda forklarer dog hurtigt, at med konceptmodellens enorme bagspoiler, så ville bilen faktisk være langsommere. Resten af designet er også råt og bølle-agtig. Der er dog næppe mange bøller, som får råd til den, da prisen starter ved 590.000 kroner. For at finde ud af om den er penge værd, strammede vi racerhjelmen og kørte af sted på den slovakiske racerbane.

Med racerhjelmen spændt og speederen i bund

Med racerhjelmen trukket ned over hovedet og spændt fast bliver jeg ledt hen til min bil af en instruktør, der til daglig kører rally. Inde i bilen får jeg koblet min mikrofon til systemet, så vi kan tale med hinanden, og efter en kort navneudveksling spørg han, om jeg har meget erfaring på bane. Jeg må blankt erkende, at lidt erfaring med Jyllandsringen, Sjællandsringen og et par svenske baner ikke er noget, som jeg vil kalde for reel baneerfaring. Efter jeg er kommet ud af pitten får den potente japaner alt hvad den kan trække i andet gear, men der kommer ikke noget brøl, som de fleste måske ville forvente – det er jo en Type R. Den nye Honda Civic Type R er dog den første med både VTEC og turbo, og det betyder begrænseren bl.a. er reduceret til ”sølle” 7.000 omdr/min, men man behøves såmænd ikke over 6.500 omdrejninger i minuttet, for at mærke de 310 hypper sparke ind. Dog skal det komplimenteres, at der umiddelbart ikke var nogen torque steer at spotte, men Honda fortæller også stolt, at de har formået at reducere netop torque steer med 55 % ift. den almindelige Civic. Kort efter jeg er kørt ind på banen, indikerer to kegler i venstre side af banen, at her skal der bremses. Svinget er et skarpt højresving, men jeg bliver i tredje gear, og giver den fuld gas lige så snart svinget åbner op for en langside hen over en bakke. Her får jeg skiftet til fjerde gear, og mærker det korte gearskift – for at gå helt i detaljer kan det nævnes, at det er 40mm, hvilket ikke er langt fra S2000, der blot havde 35mm. Gearskiftet bliver kvitteret med såkaldt waste gate lyd, der adskiller lyden markant fra andre super GTI’er i klassen. Desuden fremstår lyden noget mere skinger og mekanisk end f. eks Golf GTI og Golf R, der har en mere dyb rungende lyd. Det er faktisk kun muligt at få den sekstrins manuelle gearkasse, hvilket Honda begrunder med, at de vil sørge for man får en ”man to maschine” oplevelse, men en anden årsag kan selvfølgelig også være, at Honda slet ikke har en dobbeltkoblingsgearkasse til jobbet. Efter langsiden kommer et blødt sving, og jeg bliver bedt om at holde på med cirka 145 km/t, og her viser bilens stabilitet sig fra bedste vis, trods det er en noget intens oplevelse.

Lyn japaner – klassens hurtigste forhjulstrækker

På den næste langside kan man igen give fuld gas, og Civic Type R er ikke blot hurtig fra 0-100 km/t, hvilket er overstået på 5,7 sekunder (tag manuelt gear i mente!), men på denne langside, er der mulighed for at nå 200 km/t, hvilket dog stadig er langt fra topfarten på 270 km/t i sjette gear ved 6.500 omdr/min,. Når der så igen skal bremses ned inden man rammer et bredt 180 grader sving, ryger man helt frem i seletøjet, da de store Brembo bremser på 350mm foran og 296 bagtil virkelig viser deres nytte. Svinget sætter også krav til grebet, hvis man hurtigt vil kunne give gas ud, og her takket man det mekaniske spær som Civic Type R er udstyret med. Faktisk oplyser Honda, at grundet det mekaniske spær kunne de skære fem sekunder af Nürburgring tiden! Når vi snakker om greb, bør det også nævnes, at Honda selvfølgelig har optimeret VSA-systemet, så man får lov til at lege lidt mere. Igennem svinget kommer jeg op på curben, og det skal siges Civic Type R ikke har nogen blød undervogn – kort sagt bliver man raslet godt igennem. Det skal dog fortælles den nye Civic Type R har adaptive fjedre, og hver af de fire fjedre arbejder uafhængigt af hinanden og bliver overvåget af sensorer, som i løbet af millisekunder kan tilpasse bilens affjedring på det enkelte hjul.

R-mode for Race

Efterhånden er det tid til at trykke på R-mode knappen, der praktisk set er blevet placeret, hvor man ellers normalt finder knappen til Eco-kørsel i den almindelige Civic. En praktisk og sikkert billig løsning, hvilket også gør man savner lidt mere Type R føling, når man kigger på kabinedesignet med ellers lækre sportssæder.
R-mode gøre hele køreoplevelsen mere intens, da speederresponsen bliver mere rap, sikkerhedssystemerne løsner op, styretøjet strammes op og de adaptive fjedre bliver 30 % strammere. Nååårh ja, og det vigtigste er, at lyset i instrumentpanelerne skifter fra hvidt til rødt! Vrmm. Med R-mode kan man i særdeleshed mærke, den nærmest transformere sig om til en ekstrem trackday bil, der er ret underholdende at køre i, samtidig med den er usædvanlig præcis og skarp.

Læs også:  10 grunde til at Ford Focus blev årets bil

Du kan se resten af turen som videoen i øverste halvdel af artiklen, hvor instruktøren viser, hvordan banen bør håndteres…

Praktisk set

Praktisk set fungerer Civic Type R ganske fint. Normalt kan Civic bryste sig af de smarte Magic Seats, der kan foldes op som biografsæder, men de er sparet væk, da almindelige sæder vejer 17 % mindre.
Bagagerummet byder desuden på næsten 500 liter, hvilket er ganske acceptabelt. En af årsagerne til bagagerummets fornemme kapacitet er, at det er ret så dybt.

Honda Connect Infotainment systemet er desuden også standardudstyr. Oppe over infotainmentsystemet finder man desuden også en skærm med G-force, lap timer, 100 km/t timer og 0-400 m timer. Vælges GT-pakken til 30.000 kroner ekstra får man bl.a. parkeringssensor for og bag, regnsensor, elektrisk foldbare sidespejle, integreret Garmin navigation med fire års gratis opdatering, et 212 premium anlæg på 212 watt samt Hondas avancerede assistentsystemer.

Læs også:  Astra: Når du (også) er vild med leverpostej

Vi mener:

Honda Civic Type R er uden tvivl en ekstrem hatchback, som sætter nye standarder for forhjulstrukne super GTI’er. Det bliver dog spændende at prøve Civic Type R ved almindelig kørsel, samt hvordan den klarer sig mod f. eks en Renault Mégane R.S.

Honda Civic Type R
2-liters firecylindret benzinmotor med turbo og VTEC
Ydelse: 310 hk v. 6.500 omdr/min, 400 Nm v. 2.500-4.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 270 km/t – 0-100 km/t: 5,7 sekunder
Forbrug: 13,7 km/l
Køreklar vægt: 1.382 kg
Mål i cm: 439, 187,8 og 146,6
Bagagerumsvolumen: 498-1.214 liter.
Pris: 590.000,-