1. Home
  2. Baggrund
  3. Le Mans 2013 er på trapperne
0

Le Mans 2013 er på trapperne

Le Mans 2013 er på trapperne
0
0

Dette års løb markerer 90-års jubilæet for Le Mans 24 timer. Læs vores forsmag på 2013 Le Mans 24 timer her.

Navnet på et enkelt hold dominerer de seneste års historie ved det traditionsrige løb: Audi, der har vundet løbet 11 gange de sidste 13 år.

Men en ændring i reglerne forud for dette års løb kunne bringe rivalerne fra Toyota tilbage i kapløbet for førstepladsen. Og som altid er der tonsvis af dramatik i vente.

LMP1: Audi mod Toyota

I 2012 troede et fåtal at Toyota kunne knække Audis hegemoni på deres første returår i løbet. Forventningerne er selvsagt højere til det andet år.

Audi tog titlerne i det genfødte World Endurance Championship sidste år. De fandt også frem til førstepladsen, den 11. af slagsen på Le Mans med Andre Lotterer, Marcel Fassler og Benoit Treluyer.

Men da sæsonen lakkede mod enden var der tegn på, at Toyota var klar til at tage kampen op mod rivalerne. TS030 Hybrid, som Toyotas racer hedder sejrede i tre ud af de fire endelige løb på Interlagos, Fuji og Shangha.

Så da dette års mesterskab begyndte på Silverstone i april måned, var der høje håb for at vi ville se et tæt mesterskab mellem Audi og Toyota. Men efter at have sikret sig førstepladsen i kvalifikationen blev Toyota domineret af Audis R18 e-tron quattro.

Læs også:  Kia Sportage Plug-in Hybrid – den fuldendte elektrificerede SUV

Tre uger senere på 6-timers Spa var Audi også i førertrøjen og som på Silverstone var den tætteste Toyota en omgang bagud. Den eneste 2013-bil, der så dagens lys for første gang, brød sammen efter kun fire timer.

Efter Spa, ændrede Automobile Club de l’Ouest regelsættet for at hjælpe Toyota med at indhente rivalerne. ACO besluttede at benzindrevne LMP1 biler såsom Toyotas må bære tre ekstra liter brændstof, hvorimod de dieseldrevne Audier må nøjes med samme mængde.

Audi modsatte sig regelændringen og hævdede at deres biler ikke var hurtigere end 2013 udgave af Toyotas racer på Spa før den brød sammen. Men skjulte Audi sin sande fart?

Efter sidste års indsats var Toyotas mål som minimum at få en af deres biler over målstregen. Begge deres biler måtte udgå før halvdelen af distancen i 2012: Anthony Davidson fik svære rygskader efter et skræmmende uheld og Kazuki Nakajima bankede ind i en Nissan DeltaWing før han måtte trække sig med motorproblemer.

LMP2-klassen: Caterham melder sin ind i kampen

Hvis LMP1 klassen ser en anelse tynd ud med kun otte biler, fem færre end sidste år, er der heldigvis en sund LMP2 bugnende med biler.

Læs også:  Tips til at holde både bil og trailer godt kørende

Uheldigvis er sidste års vindere, JRM, ikke i blandt dem. De planlagde at stille op i LMP1 kategorien dette år men manglende finanser medførte at projektet måtte droppes.  Det efterlod Karun Chandhok, der befandt sig i den vindende JRM bil sidste år hos Murphy Prototypes teamet i stedet.

Caterham er tilstede på Le Mans i år gennem Greaves Motorsport holdet. Deres ingeniører, teknikere og datateknikere vil arbejde med Greaves Teamet om den Caterham-lignende Zytek Z11SN-Nissan. Caterham F1 reservekrer og GP2 kører Alexander Rossi vil være en del af tremandsholdet.

Lotus har to eksempler på deres nye T128 med til Le Mans, en af de mkørt af Force India testkører James Rossiter.

JRM er ikke det eneste hold der har trukket sig ud i sidste minut. Green GT havde tilmeldt sig under ACOs Garage 56-regler der tillod en bil at blive bygget til regulativerne for at promovere alternativ teknologi. Men de trak sig med deres ukonventionelle hydrogen-drevne bil da de ikke følte den var klar til det hårde løb

GT-klassen: Kobayashi ved Ferrari, Senna hos Aston Martin

To kørere der var på feltet ved sidste års Formel 1 sæson har fået arbejde som GT-kører ved dette års Le Mans 24 timer. Kamui Kobayashi vil være at finde bag rattet af en Ferrari 458 Italia og Bruno Senna har fundet nye venner ved Aston Martin Racing.

Læs også:  Elektriske E-Transit når nye højder med Ford Pro

Kobayashi er en del af AF Corse holdet, der vandt løbet sidste år med to andre tidligere Formel 1-kørerer, Giancarlo Fisichella og Gianmaria Bruni. Tony Vilander var den tredje mand i bilen men i år gør han Kobayashi og Olivier Beretta selskab, der tog sejren for Corvette i 2011.

En enkelt Dogde Viper vil dyste mod en lang række Ferrari, Aston Martin, Chevrolet og Porsche. En ekstra 911 fik lov at deltage efter en Green GT-bil trak sig.

Le Mans 24 timer på bilsektionen.dk

bilsektionen.dk dækker alle løbets 24 timer, live fra Le Mans. Gør os selskab lørdag eftermiddag til en opvarmning direkte fra den legendariske bane.

2013 Le Mans 24 timer kalender

[table “” not found /]