1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Ny Subaru Outback
0

Ny Subaru Outback

Ny Subaru Outback
0
0

Tilbage i 1995 blev den Outback lanceret, og dengang var der ikke noget som hed crossovers, men i dag går Subaru Outback under crossover betegnelsen.

Ét af de elementer Subaru Outback er blevet kendt for er sine egenskaber på dårlige veje og i terræn. Outback har selvfølgelig stadig symmetrisk firehjulstræk og Boxermotor.

Subaru selv fortæller, at den nye Outback kort sagt tilbyder:

  • Aktive og sikre køreegenskaber
  • Højeste sikkerhedsniveau
  • Mere plads
  • Høj trailervægt
  • Forbedret komfort
  • Højere kvalitetsfornemmelse
  • Klasseførende system til fremkommelighed

Japanske Subaru er kendt for at være en bil til dem med en aktiv livsstil, og derfor er lastekapaciteten øget, og samtidig er bagagerummet blevet gjort lettere tilgængeligt. Med nedfældede bagsæder er der 1.848 liter plads, hvilket er en forbedring på hele 122 liter end den foregående model. Trods der er kommet mere plads er den kun vokset med 2,5 cm i længden og 2 cm i bredden. Den maksimale anhængervægt er 2.0000 kg mod tidligere 1.800 kg.

Kabinepladsen skulle også være blevet en smule bedre. Det er specielt bagsædepassagererne som vil bemærke den bedre plads, da der er kommet mere albuerum og skulderplads – i alt er den vokset med 4,2 cm.

Første Subaru-model i EU med EyeSight

Sikkerhedsmæssigt bliver Outback den første Subaru-model i Europa med EyeSight. Systemet er standardudstyr, og er et førerassistentsystem, som tager udgangspunkt i, at det altid er føreren, der kører. EyeSight støtter og assisterer køreren, når han er uopmærksom, eller trafiksituationen ændrer sig så hurtigt, at han helt enkelt ikke kan nå at reagere. EyeSight er af amerikanske IIHS og engelske Thatcham kåret til Verdens bedst fungerende sikkerhedssystem. Ifølge IIHS og Thatchams test kan EyeSight standse bilen helt fra hastigheder op til 50 km/t. EyeSight er unikt, fordi det har alle funktioner integreret i et stereokamera, der aflæser trafikken. Til forskel fra radarbaserede systemer kan EyeSight ikke bare konstatere, at der er noget forude. EyeSight kan også skelne mellem forhindringerne og afgøre, om det er en bil, en fodgænger eller en cyklist og agere for at undgå en ulykke. Efter systemet er bygget op om to kameraer kan det nærmest sidestilles med et par ekstra øjne, der ser det samme, som føreren ser. I den nyeste generation har EyeSight fået farvesyn, så den også kan identificere bremselygterne på bilen foran. EyeSight arbejder sammen med bilens ABS-system og er desuden koblet sammen med speederen og den elektriske servostyring. I samarbejde med Active Torque Vectoring gør det bilen i stand til endnu hurtigere at styre uden om en forhindring, samt at det tager gassen af, når systemet opdager, at føreren er ved at ramme en forhindring eller et forankørende køretøj.

Læs også:  Derfor bør du investere i en hybridbil

For at forbedre køreegenskaberne har Subaru hentet sit Active Torque Vectoring fra performancemodellen WRX STI. Systemet måler G-kræfterne ved høje kurvehastigheder og bremser det inderste hjul og overfører flere kræfter til det yderst for at styre hurtigere ind. Den nye Outback har også fået chassiset opdateret med nye støddæmper og fjedre. Styrresponsen er hurtigere (fra 16:1 til 14:1), reagere endnu hurtigere og giver præcist styring. I alt bør dette give aktive, forudsigelige og sikre køreegenskaber.

For at gøre benzinmodellerne lidt sjovere er SI-Drive systemet standard til disse, og det har to indstillinger. “Intelligent” for maksimal brændstoføkonomi og rolig bykørsel. “Sport” giver en mere direkte speederrespons og flytter skiftepunkterne for at give hurtigere accelerationer.

Den nye Outback har også Subarus terrænsystem X-Mode. X-Mode gør det nemmere for føreren at køre på besværlige veje og i terræn. Systemet er koblet til speeder, gearkasse og bremsesystem og assisterer på glatte veje og ved kørsel op ad bakke. Hill Descent Control hører også til X-Mode. Systemet bremser automatisk bilen og gør nedkørslen tryg og kontrolleret helt ned til hastigheder på fire km/t. X-Mode bliver standard i biler med den trinløse automatgearkasse Lineartronic.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Masser af udstyr fra standard!

Outback introduceres med tre udstyrsniveauer: Base, Ridge og Summit. Basismodellen har man X-Mode, Start-stop-system (2.5i), 10-vejs el-justerbart førersæde, ægte hill-holder, LED-nærlys, lysautomatik med DRL, 17-tommer alufælge, ratbetjent stereo med 7-tommer infodisplay, Bluetooth, adaptiv fartpilot, SI-Drive (2.5i), 2-zoners automatisk klimaanlæg med separate luftdysser til bagsædet, el-opvarmet bagsæde, regnsensor, syv airbags og sikkerhedssystemet EyeSight. Udstyrsniveauet over, Ridge, tilbyder desuden: læderbetræk, sædeindstilling med hukommelse og nøgleløst system med knapstart. Topmodellen Summit har alt det ovennævnte ud over: el-betjent bagklap, el-justerbart passagersæde, soltag, 18-tommer letmetalfælge samt infotainmentsystem fra Harman/Kardon med 7-tommer touchskærm, navigation og 12 højtalere.

Simpelt motorudvalg

Motorudvalget er ganske enkelt, da det består af en diesel og en benzinmotor.
Den 2.5 liters benzinmotor yder 175 hk og 235 Nm. Motoren er optimeret således der er lavere friktion, og det har mindsket forbruget samt reduceret CO2-emissionen med 10 %.
Dieselmotoren som har 150 hk og 350 Nm er også optimeret med nye lavfriktionsmaterialer. CO2-udslipet er på 159 g/km og motoren har en meget jævn momentkurve, således det maksimale moment er til stede over en bredere del af omdrejningsregistret.

Læs også:  Antal offentlige ladestandere fordoblet på et år

Den nye Outback har den nyeste generation af automatgearkassen Lineartronic som standard. Ved kraftig speedertryk ”simulerer” gearkassen skiftepunkter for at give en mere håndgribelig accelerationsoplevelse. Lineartronic kan også skiftes manuelt via greb på rattet og har i benzinudgaven seks trin, mens dieselalternativet har syv.

Premieren på den nye Outback finder sted hos de danske Subaru-forhandlere til marts, og prisen starter ved 559.900 kr. for benzinmodellen, mens dieseludgaven koster fra 599.700 kroner.