Stationcar-udgaven af den almindelige Civic får bagagerum med mere plads end stationcarsene fra både Skoda Octavia og VW Golf
Honda Civic Tourer, som bliver det fulde navn på stationcaren, bliver vist i sin endelige form på Frankfurt Motor Show omkring september, og den kommer ifølge Honda selv med plads til flere liter end nogen anden bil i klassen for kompakte stationcars.
Samtidig bekræfter Honda, at 1,6-liters dieselmotoren i Civic Tourer vil udlede mindre end 100g CO2 pr kilometer.
Det kan Tourer-versionen takket være en vægtforøgelse på kun 40 kilo i transformationen hatchback til stationcar.
Praktikaliteten i fokus
Bilen på billedet øverst i artiklen er konceptudgaven fra motorshowet i Genevé, men selvom det er et koncept vil mange af detaljerne gå igen på den endelige version.
Blandt andet vil de kurvede baglygter, der bliver halvt integreret i bagruden, være at finde på den version, der kommer ud til de danske forhandlere.
Det praktiske bagsædesystem fra den almindelige Civic bliver også stedet, hvor børnene kan hvile sig i Tourer-udgaven, men Honda har i stationcaren forlænget den høje taglinje, så der også er plads til højere passagerer på de bagerste sæder.
Motorerne, som kommer i Civic Tourer, bliver ligeledes lånt fra den almindelige Civic.
Det vil sige, at på benzinfronten er der motorer på 1.4 og 1.8-liter i vente med henholdsvis 100 og 142 hk, mens man kan vælge mellem to udgaver, hvis man vil have diesel.
Den superøkonomiske 1.6-liters diesel og en 2.2-liters diesel med 150 hk og 350 nm.
Bilen kommer på markedet i starten af det nye år.