1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi Q7 3.0 TDI Quattro – overdådig SUV
0

Test: Audi Q7 3.0 TDI Quattro – overdådig SUV

Test: Audi Q7 3.0 TDI Quattro – overdådig SUV 7.8
0
0

Audi Q7 3.0 TDI Quattro

7.8

Audi Q7 er en overdådig flyder med imponerende teknologi. Prisen er dog også derefter, og umiddelbart går Audien ikke efter at være prisleder, da Volvo XC90 kan fås godt 65.000 kroner billigere og virker en smule mere innovativ. Audien har dog mere pondus under hjelmen.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort9.0
Plads8.0
Udstyr7.0
Pris7.0

Jeg hentede Audi Q7 i Gladsaxe en kold november morgen. Trods designet er blevet markant mere tiltalende, så synes jeg måske det er en smule konservativt. Matrix LED-forlygterne gør dog udtrykket noget mere futuristisk og moderne – Audi kan altså bare noget med de lygter.

Inde bag rattet er det ikke svært at finde sig til rette. Motoren springer let og elegant i gang efter et klik på startknappen. Trods det er en 3-liters sekscylindret dieselmotor, så er den ganske tyst.
Efterhånden begynder kabinen at live lidt op. Audi Virtual Cockpit, Bose Sound System med 3D-lyd, MMI Navigation Plus, panoramaglastag, ambientebelysning og komfortpakken gør man hurtigt sukker – denne bil ville jeg gerne sætte mig ind i hver morgen.

Ak ja, nu gælder det også om at være lidt kritisk, selvom det nogen gange kan blive lidt for fantastisk. For at komme lidt ned på jorden, så kaster jeg dog et blik på prislisten: 1.259.679 kr… Eller, efter afgiftsnedsættelsen er den faktisk sat ned med 115.684 kr. til 1.143.995 kr. Testmodellen løber dog alligevel op i cirka 1.615.000 kr. efter afgiftsnedsættelsen, hvilket gør den må forblive en drøm for de fleste.

Digital kabine med feinschmecker-detaljer

Med GPS’en sat begynder man rigtig at nyde Audis Virtual Cockpit. En nyhed der først var forbeholdt Audi Q7, TT og den ekstreme R8. Nu er systemet også kommet til A4’eren, hvormed flere forhåbentligt kan nyde godt af det. Det normale speedometer er blevet erstattet med en skærm, hvor man kan bladre iblandt flere informationer om bilen, radio, telefon og navigation. Desuden kan man også vælge, hvor meget af skærmen speedometret og omdrejningstælleren skal fylde. Skærmens opløsning er høj, grafikken god og systemet reagerer hurtigt på input.

Mens Volvo har proppet en iPad-lignende skærm ind i kabinen på XC90’eren, så har Audi valgt at bruge deres infotainmentsystem som ruller op og ned af konsollen. Vælger man den helt store MMI Navigation Plus pakke, så vil man næppe klage over systemets muligheder. Audis infotainmentsystem er dog et infotainmentsystem i ordets gamle forstand, da der ikke er nogle deciderede nytænkende muligheder i systemet. I Volvo XC90’eren styres hele bilen nærmest via infotainmentsystemet, ligesom vi også kender det fra Tesla Model S.
Bose lydsystemet med 3D lyd koster cirka 25.000 kroner ekstra, men nyder man at lytte til musik, og har man økonomien i orden (det har man højst sandsynligt, hvis man overvejer en Q7), så er det anbefalelsesværdigt. Er penge fuldstændig lige meget, så er er også et B&O Advanced Sound System med 3D lyd til næsten 135.000 kr.

Klimaanlægget der er delt op i fire zoner kan både styres fra forsæderne, men dem på bagrækken har selvfølgelig også deres eget display. Det er nemt, genkendeligt og bekvemt at betjene. Der er flere smarte detaljer indtænkt i displayet, såsom temperaturen står i knappen man drejer på, og at displayet kan mærke/se, hvilken knap man vil trykke på, og dermed vise hvilke muligheder man har, inden der bliver trykket på den.

Læs også:  Audi udvider sit udvalg af elektriske SUV'er

På bagsædet er der rigelig med plads til tre, og testmodellen havde selvfølgelig også to ekstra sæder i bagagerummet, så man har plads til næsten hele sønnens syvmandshold. Sæderækken i bagagerummet er endda elbetjent, for når man har en Q7’er, så gider man altså ikke selv folde sæderne op og ned.

Meningsløs i byen

Bor du i byen, så vil du ikke få meget glæde af Q7’eren, medmindre du har i sinde at rambukke en butik. Det siger sig selv, at en syvpersoners bil fylder noget, og det gør den svær at paralelparkerer trods testmodellen også have bakkamera. Desværre skuffede bakkameraet, da det har en noget underlig afstandsbedømmelse og kan hakke en smule… I parkeringshuse kommer den heller ikke til sin ret, og finder du et parkeringshus, hvor pladserne er små og få, så stikker bagenden et godt stykke ud over båsen.

Kører man ind i byen med sin Q7’er, så vil man dog værdsætte firehjulsstyringen, hvis man altså har tilkøbt det. Med firehjulsstyringen kan baghjulene dreje med op mod fem grader, hvilket reducerer venderadiussen med cirka én meter – og giver bedre køreegenskaber.

Fuldt tanket, pakket op og med tre til fire personer, så når vægten dog også let over 2.500 kilo. Det er bestemt en fornem lavt vægt ift. bilens størrelse, hvilket bl.a. skyldes den har tabt sig op mod 325 kilo ift. den gamle model. Platformen er dog også ny og store dele af bilen er lavet i aluminium.

Læs også:  Audi Q6 e-tron: Fremtidens elektriske SUV definerer ny æra af "Vorsprung durch Technik"

Kun sekscylindrede motorer

Førhen kunne man både vælge en Q7’er med 8 eller 12 cylindre. Denne tid er dog ovre, og der er således nu kun sekscylindrede motorer – alle med en volumen på tre liter. Én af disse er en benziner, to af dem er dieselmodeller og den sidste er en diesel-plug-in-hybrid.

Ift. den gamle model kan Q7’eren nu også køre omkring 30 % længere på literen, hvilket bør kunne mærkes på pengepungen. Plug-in-hybridmodellen er sågar angivet til 58,8 km/l, hvilket Audi også godt ved er et noget optimistisk forbrug, men det er trods alt NEDC normen, som bestemmer, hvad der i sidste ende skal stå. Ved en cirka 100 kilometers testkørsel nær Madrid nåede vi 23,3 km/l. Til sammenligning er den mest økonomiske diesel angivet til 18,2 km/l. Vores testmodel var dog den store diesel med 272 hk som accelerer fra 0-100 km/t på GTI-tiden 6,5 sekunder. Til trods for den hurtige accelerationstid er det blandede brændstofforbrug angivet til flotte 16,9 km/l.

Dieselmotoren trækker solidt med sine 600 newtonmeter mellem 1.500-3.000 omdr/min. Den ottetrins TipTronic gearkasse er også komfortabel, når den først er blevet varm. Er gearkassen kold og kører man omkring 50 km/t, så kan den dog godt være noget usikker i sit gearvalg.

Q7’eren finder sig bedst til rette på motorvejen, men klarer det også overraskende godt på motorvejen. Jeg havde personligt ikke forventet styretøjet ville være så præcist og bilen føles så agil. Skifter man fra Comfort til Dynamic i Audi Drive Select sker der en del, og der sker ekstra meget, når man samtidig har krydset den adaptive luftundervogn af på udstyrslisten.

Læs også:  Inspireret af Ørkenrally: Audi Q8 e-tron edition Dakar kombinerer eventyr og teknologi

På motorvejen ligger Q7’eren meget stabilt, og den adaptive fartpilot bedømmer afstanden ganske fint. Dog ikke helt så forudsigende som Volvos. Støjniveauet på motorvejen er særdeles lavt, hvilket også gælder ift. andre biler i lukusklassen. E-tron-modellen vi prøvede i Madrid havde det der på den danske udstyrsliste hedder ”Varme- og støjdæmpende akustikglas” og koster ca. 25.000 kr. ekstra. Vælger man dette er der nærmest ingen støj – men kun stilhed.
Den adaptive luftundervogn gør også Q7’eren ekstrem komfortabel, således man nærmest ikke bemærker vejbump eller hullerne i vejene, hvis man har sat den i Comfort. Desuden må Q7’eren trække ekstra, hvis man vælger den adaptive luftundervogn. Helt præcist må den 272 hestes diesel med luftundervogn trække 3.500 kilo, hvilket skulle være mere end rigeligt.

Q7’eren klarede snestorm

Imens jeg havde Q7’eren faldt der op mod 50-60 cm sne, og jeg var tilfældigvis ude at køre den dag, hvor alle blev frarådet udkørsel. Jeg må indrømme, at jeg flere gange under køreturen priste mig lykkelig for at sidde i Q7’eren! Om end Quattro-firehjulstrækket gjorde snebunkerne blev passeret uden problemer og off-road-programmet gjorde ufremkommelige veje fremkommelige – men altså kun for mig -, så måtte man også huske på, at når der igen skal bremses ned, så er det bestemt ikke nogen fordel, at sidde i en bil som vejer omtrent det dobbelte af en minibil.
Q7’eren kan derfor også andet end bare at se pæn ud, hvilket også underbygges af gearkassen faktisk kan klare vanddybder på op til 50 cm, ligesom den blev testet i Namibias ørken.

Audi Q7 3.0 TDI Quattro
3-liters sekscylindret diesel
Ydelse: 272 hk v. 3.250-4.250 o/min, 600 Nm v. 1.500-3.000 o/min
Topfart: 234 km/t – 0-100 km/t: 6,5 sekunder
Forbrug: 16,9 km/l
Køreklar vægt: 2.135 kg
Bagagerumsvolumen: 295-1.955 liter
Pris: 1.143.995 kr. (testmodellens pris inkl. ekstraudstyr: 1.617.600 kr.)