1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. First drive: Audi Q7 e-tron – Øko-SUV med solide kræfter
0

First drive: Audi Q7 e-tron – Øko-SUV med solide kræfter

First drive: Audi Q7 e-tron – Øko-SUV med solide kræfter
0
0

Vi tog til Madrid for at kigge nærmere på Audis planer for bæredygtig mobilitet, og her fik vi to timer i selskab med den nye Q7 e-tron, der er verdens første plug-in-hybrid med en V6-TDI-motor og quattro-firehjulstræk.

Q7 e-tron er konkurrent til Volvo XC90 T8, der også er en plug-in-hybrid. Dette betyder bilen både har en brændstofmotor og elmotor. Elmotoren kan lades derhjemme eller ved en ladestation, men når man kører på almindelig vej kan der dog også generes strøm – eksempelvis ved nedbremsning. En ret væsentlig forskel er dog, at Audiens brændstofmotor er en diesel, mens Volvoen har en benzinmotor.

På papiret er Audi Q7 e-tron angivet til 58,8 km/l iflg. ECE-normen, men du skal ikke køre specielt langt, før du vil opleve et ganske andet forbrug. Brændstoftanken er på 75 liter, og dermed kunne man fejlagtigt hurtigt tro, at bilens samlede rækkevidde ville være over 4.400 kilometer. Dog er den ”blot” 1.400 km, men det må stadig anses som meget pænt af en SUV på denne størrelse.

Lithium-ion-batteriet har en kapacitet på 17,3 kWh og er placeret i bagagerummet, hvilket ikke giver nogen optimal vægtfordeling eller tyngdepunkt – en anden sag er, at det stjæler cirka 200 liter bagagerumsplads. Batteriet kan oplades 100 % på to en halv time via en industristikdåse. På ren el kan Q7 e-tron køre 56 kilometer, hvilket må siges at være godt, når man har i mente Audi Q7 e-tron vejer 2.445 kilo, hvoraf 375 kilo skyldes e-tron specifikationerne. Mere præcist vejer batteriet i sig selv over 200 kilo, 35 kilo skyldes e-tron har ekstra meget standardudstyr, AdBlue-tanken er på 24 liter og ændringer ved bremser, aksler osv. tæller for 40 kilo.

FAKTA:
En lidt nørdet detalje vi også kan nævne er, at Audi har integreret en varmepumpe i Q7 e-tron. Varmepumpen udnytter den varme, der afledes fra elektriske komponenter, og man sparer derfor strøm til at varme bilens kabine op – strøm som i stedet kan bruges til at køre flere kilometer.

Læs også:  Audi Q4 e-tron: Vejen til fremtidens elektriske mobilitet

Brændstofmotoren er en 3.0 liters dieselmotor med seks cylindre, 258 hk og 600 Nm og sammen med elmotoren som yder 128 hestekræfter og 350 newtonmeter er systemydelsen 373 hestekræfter og 700 Nm.
Accelerationstiden fra 0-100 km/t på seks sekunder er også ganske imponerende, og det er en ottetrins tiptronic, som sender kræfterne videre til quattro-firehjulstrækket.

Hvad opnåede vi så?

Vi tilbagelagde knap 100 kilometer i Audi Q7 e-tron, og formåede uden problemer at køre cirka 23,3 km/l. Det hele handler dog om kørestil, da nogle af vores kollegaer kørte 13 km/l. Alligevel er vi ikke i tvivl om, at vi kunne have forbedret vores eget resultat, hvis vi havde haft mulighed for at køre ruten igen, hvor vi kendte bilen noget bedre.

FAKTA:
Vores første testkørsel i Audi Q7 e-tron gav et blandet brændstofforbrug på 23,3 km/l, hvilket dermed eksempelvis er bedre end hvad man kan forvente af en Audi A3 2.0 TDI med 150 hestekræfter og s-tronic, som er angivet til 22,2 km/l! Q7 e-tron har dog over dobbelt så mange heste, vejer over 1.000 kilo mere og har firehjulstræk…

Kan næsten køre selv

Audi Q7 er ikke svær at køre, men den har nogle assistentsystemer, som man er nødt til at kende og stole på, hvis man vil opnå optimale resultater. Q7 e-tron har nemlig en meget avanceret effektivitetsassistent! Vælger man en rute i bilens navigation udregner den, hvornår man på ruten skal oplade batteriet, køre hybrid og blot køre på strøm. For at gøre det endnu mere avanceret, så kan Q7’eren også aflæse hastighedsskilte, hvilket betyder den adaptive fartpilot konstant afpasser bilens hastighed. Den adaptive fartpilot kommunikerer også med navigationen, så til trods for du kører i en 90-zone, så kan den finde på at sætte farten ned, hvis der er et skarpt sving på ruten! Ja, den adaptive fartpilot vil faktisk også selv sætte farten ned, så man kan trille stille ind i rundkørslen, og når man kører ud af den, så accelerer den op i fart igen – dét er fandeme smart! Kører man selv guider systemet chaufføren, så der er ingen grund til at bruge for meget brændstof!

Læs også:  Inspireret af Ørkenrally: Audi Q8 e-tron edition Dakar kombinerer eventyr og teknologi

For at gøre det endnu mere avanceret, så taler systemet faktisk også sammen med Audi Drive Select. Kører man dermed i Dynamic, så vil Q7’eren holde en højere fart i svingene, mens man ved at indstille den til Normal vil få en mere afdæmpet køreoplevelse. Det bør dog siges, at det til tider kan være noget irriterende, at Q7 e-tron er så lovlydig, når den selv skal tilpasse farten. Nogle gange kan det i hvert fald godt blive til lidt for hurtige opbremsninger, der danner lidt kø bag en.

Meget støjsvag

Ude på motorvejen fremstår Q7’eren ekstremt støjsvag, hvilket bl.a. skyldes testmodellen havde en speciel forrude, der holder ekstra meget støj ude. Hvis pengepungen er tyk (som den højst sandsynlig er, hvis man i forvejen vælger en Audi Q7), så kan man også vælge akustiske sidetermoruder.

På de spanske landeveje opleves Q7 e-tron ikke ligefrem som nogen lille bil, men når man tænker på bilens tyngdepunkt og vægt, så er det ganske acceptabelt. Nogen racerbil er den dog ikke bygget til at være – og specielt ikke e-tron modellen.

3D-lyd og ekstra meget standardudstyr

Kabinen i Q7 e-tron er ganske luksuriøs. Fra standard har man det 12,3 tommer store og innovative Audi virtual cockpit, der erstatter det traditionelle speedometer og omdrejningstæller med en stor skærm, hvor man kan se alverdens detaljer, navigation, radio osv. MMI Navigation Plus systemet er også standardintegreret og dette har adgang til internettet via Audi connect. Lydanlægget var desuden et Bang&Olufsen med såkaldt ”3D-lyd”. Hele 23 højtalere var at finde i kabinen, og ingeniørerne har virkelig finjusteret lydoplevelsen. Pris: knap 150.000 kr.

På bagsædet finder man sig i særdeleshed også luksuriøst til rette. Der er både masser af benplads og højt til loftet. Audi tilbyder også et infotainmentsystem til bagsæderne, som vi desværre ikke noget at rode undersøge specielt grundigt. De to infotainmentskærme/tablets er på størrelse med en iPad og kan klikkes af deres holdere, således man også kan bruge dem inde i husstanden eksempelvis.

Læs også:  Audi's Mesterværk: R8 Coupé V10 GT RWD2

Bagagerummet byder på 635 liter og op til 1.835 liter, hvis man slår bagsæderne ned. I den almindelige Audi Q7 er der dog hele 890 liter, så batterierne i bagagerummet har stjålet 255 liter.

Har du tendens til at trække noget tungt, så kan det tilmed nævnes, at Q7 e-tron må trække op mod 3.500 kilo, hvis man har luftundervogn og påhænget(trailer/hestetrailer) har bremser. Med almindelig stålaffjedring må man trække 2.800 kilo, og har påhænget ikke bremser må man maksimalt trække 750 kilo.

Vi mener:

Det er ingen hemmelighed, at vores første møde med Audi Q7 e-tron blev ret hedt. Den dårlige nyhed er dog, at den bliver satans dyr i Danmark og højst sandsynligt også dyrere end en Volvo XC90 T8 plug-in-hybrid.