1. Home
  2. Biltest
  3. Test: BMW 525d Touring Aut.
0

Test: BMW 525d Touring Aut.

Test: BMW 525d Touring Aut.
0
0

Den store BMW 525d Touring Aut. var forbi redaktionen til test, og det blev til rigtig mange sjove, behagelige og økonomiske kilometer under testugen, men der er specielt ét område som skuffer.

Starter vi udefra er designet elegant med de flotte former og den lange køler. Sammenligner man designet med den nye 3-serie, så kan man godt finde forskelligheder, selvom mange vil mene det er næsten umuligt. Vi indrømmer dog også gerne selv, at det kan være svært at se, om det er en ny 3- eller 5-serie som lægger bag eller foran en.

Ideen om næsten samme design men forskellige størrelser kender vi allerede fra Audi-modellerne, hvor det næsten også er umuligt at se forskel på en A4 og A6er.

Simpel og elegant kabine – Nogen siger kedelig

Efter at have beundret det vi betegner som smukke ydre former, så gælder det om at komme ind bag rattet, for det er jo der, hvor det sker i en BMW!
Her bliver man dog en smule skuffet over udstyrsniveauet, hvis man sætter sig ind i standardkabinen. Testbilen havde dog en pæn bunke ekstraudstyr, hvorfor man ikke følte sig helt fortabt, men en læderkabine som ekstraudstyr ville gøre underværker i den store tysker.

Køber man BMW 525d Touring Aut. til lige under 750.000 kr., skal der blandt andet betales ekstra for Bluetooth forbindelse mellem mobilen og anlægget, mens automatisk nedblændeligt bakspejl heller ikke er standard. Det skal her siges ekstraudstyr heller ikke er billigt, men det har det aldrig været hos de luksuriøse mærker. Kigger man ekstraudstyrslisten igennem kan man finde mange sjove tilføjelser såsom BMW Apps, hvilket man kan bruge til:

– Tjekke sin Facebook & Twitter
– Få læst nyheder op – Fungerer bedst til engelsk.
– Altid være opdateret på bilens brændstofniveau, og hvor langt den har kørt.
– Samt meget andet

For at vende tilbage til kabinen kan vi fortælle, at sæderne er udmærket, og med det multijusterbare rat er der mange muligheder for at sidde som man ønsker.

Selve instrumentbordet virker en smule kedeligt, men heldigvis trækker den store skærm kabinens niveau op, mens den elegante gearvælger også sætter sit præg på kabinen. Spørg man en BMW-elsker er svaret, at standardkabinen er elegant og enkel, mens mange andre vil sige den er kedelig. Kort sagt: Kabinen bliver først rigtig elegant og luksuriøs, når der er råd til lidt ekstraudstyr.

Pladsen er rigelig

Som sagt er der mange muligheder for justering af sædet, og hvis man sætter sig ind på bagsædet klager man stadig ikke. Både voksne og børn kan sidde på bagsædet under længere ture, og med et bagagerum på 560 liter kan der også være nogle tasker med. Hvis man slår bagsæderne ned, hvilket kan gøres ved at trække i to knapper får man hele 1.670 liter bagagerum!

Ergonomien på bagsæderne er rigtig fornuftig, og med udstyr såsom fire zoners klimaanlæg, så kan bagsædepassagererne selv bestemme, hvor varmt/koldt de vil have det.

Ind- og udstigning foregår også let, men 5-serien er stadig en af de biler man sætter sig ned i.

Firecylindret 2.0 liters dieselmotor med 218 hk

Ja, du læste rigtigt! Motoren er en firecylindret 2.0 liters dieselmotor som yder hele 218 hk og 450 Nm fra 1.500-2.500 o/min! Egenvægten er dog også på hele 1.825 kilo, hvorfor en kraftfuld motor passer til BMW 5-serien og motoren gør jobbet til UG! Faktisk klarer BMW 525d Touring Aut. accelerationen fra 0-100 km/t på kun 7,2 sekunder, hvorfor den mindre 520d sikkert også klarer jobbet uden problemer.

Brændstoføkonomien er angivet til hele 19,6 km/l ved blandet kørsel, mens vi under testperioden på en testrute opnåede hele 19,5 km/l ved ECO-kørsel iflg. kørecomputeren.

Under hele testperioden på otte dage kørte vi i gns. omkring 16,5 km/l, hvilket er mere end tilfredsstillende, da det var uden at tænke på brændstoføkonomien det meste af tiden.

8-trins automatgearkasse

Testmodellen var udstyret med den 8-trins automatgearkasse, Steptronic, som var en sand fornøjelse at prøve for første gang. Steptronic-gearkassen kan kort beskrives, som en af de bedste gearkasser vi til dato har testet!

Med de otte trin blev støjniveauet fra motoren også dæmpet, og ved 110-130 km/t kører man med mellem 1.800-2.000 omdrejninger i minuttet!

Som standard var testbilen udstyret med ”Driving Experience Control”, hvor man kan vælge mellem Sport, Comfort eller ECO. Afhængig af programmet man kører i tilpasses gearingen, speederresponsen osv.

Familiebil med sjove køreegenskaber

Selvom BMW 5-serien i Touring-model er knap fem meter lang og dermed har plads til både børn og bagage, så byder den stadig på sjove køreegenskaber.

Testmodellen havde kræfterne til at gøre accelerationen underholdende, mens man i sving og skarpe kurver rigtig kan mærke, hvor køredynamisk den store BMW er! – Og jo, den er selvfølgelig udstyret med baghjulstræk.

5-serien er dog stadig en familiebil, og derfor behøves du ikke bekymre dig om, at bagenden vil slå ud et par gange om dagen. Skal bagenden en smule ud at skride, så skal man fremprovokere det, også kan man hurtigt mærke alle de forskellige systemer, som hurtigt får den på rette køl igen, som var det intet problem…

Kører man ned af motorvejsrampen er man hurtigt oppe på de 110/130 km/t, og om man lægger sig i inderbanen eller overhalingssporet ligger 5-serien som limet til asfalten. Kort sagt en fantastisk rejsebil, hvor affjedring også er fint tilpasset, da man har en fornuftig komfort men stadig føler det er en ”drivers car”.

Konklusion:

Lad os sige det kort: BMW vinder som udgangspunkt næsten aldrig på standardudstyret eller en luksuriøs kabine, men der i mod imponerer BMW med deres blanding af komfort og køredynamik, som konkurrenterne har svært ved at hamle op med.

BMW 525d Touring Aut.

Ydelse: 218 hk ved 4.400 omdr./min / 450 Nm ved 1.500-2.500 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 233 km/t. 0-100 km/t på 7,2 sek

Oplyst forbrug: 19,6 km/l – 135 g/km

Køreklar vægt: 1.825 kg

Mål i cm: Længde: 490,7 cm, Bredde: 186 cm, Højde: 146,2 cm

Bagagerumsvolumen: 560 / 1.670 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 749.163 kr.

tags: