1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Range Rover Evoque SD4 Dynamic
0

Test: Range Rover Evoque SD4 Dynamic

Test: Range Rover Evoque SD4 Dynamic
0
0

Range Rover Evoque er med sin nye 9-trins automatiske gearkasse blevet en endnu mere raffineret oplevelse. Og selvom lyden fra den firecylindrede motor ikke er det samme som den klassiske V8’er, så er præstationerne – og ikke mindst brændstofforbruget – mere end godkendt. Vi har testet den luksuriøse offroader.

Da Land Rover i 1960’erne ønskede at producere en mere luksuriøs og sporty bilmodel – naturligvis med udgangspunkt i Land Rovers solide, praktiske og stærke DNA – blev Range Rover født. Siden da har den populære luksusbil været med til at sikre Land Rover titlen som verdens mest populære firhjulstrukne køretøj.

I dag er den klassiske Land Rover-model fortsat populær. Men i en moderne verden, hvor komfort, udstyr og brændstoføkonomi betyder mere end frihøjde, firhjulstræk og hestekræfter, er Range Rover Evoque et af de bedste bud på en moderne SUV.

Et moderne monster

Alene det faktum, at den 1,7 tons tunge bil kan køre mere end 15 kilometer på en enkelt liter diesel, vidner om, at det er en moderne SUV, vi har fået fingrene i. Og på de små midtsjællandske landeveje beviser Range Rover Evoque da også sit værd.

Mens køer, kantpæle og kroer flyver forbi, danser det bronzefarvede monster med de frække, sorte fælge ud over de ujævne veje. Den nye gearkasse med intet mindre end ni gear fungerer helt optimalt. Ved rolig kørsel sørger den for at bruge gearene til at holde omdrejningerne og brændstofforbruget i bund, mens en let markering på speederen hurtigt finder de lavere gear frem og udnytter de 190 heste optimalt. Dog kræver det en vis tilvænning, hvis man skal sikre blide gearskift i 1., 2. og 3. gear. Her oplevede jeg lidt for mange nik med nakken.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

På en lille grusvej viser Evoque, at den også kan begå sig udenfor asfaltens hvide striber. I offroad-mode sikrer 21 centimeters frihøjde og den blødere affjedring, at komforten ikke forsvinder, selvom udtørrede vandhuller og mindre kampesten forsøger at stoppe monsterets fremfærd.

En Evoque med mindre frihøjde, ville naturligvis ikke have de samme offroad-egenskaber, men hvis man ikke har tænkt sig at sende sin 1 million-kroners bil ud i grøften, så ville et lavere tyngdepunkt være at foretrække, da det ville få bilen til at krænge mindre på små veje, når man smider den rundt i de skarpe sving. Men det er naturligvis en smagssag.

Elsker, elsker ikke, elsker…

Hvad der næppe er en smagssag – men i mine øjne et faktum – er, at instrumenteringen ikke lever op til resten af bilens høje kvalitet. De kvadratiske plastic-knapper ligner noget fra en gammel Toyota Hiace. Touch-skærmen ser ud som om, den er ved at forsvinde ind i instrumentbrættet. Og kørecomputeren mellem speedometer og omdrejningstæller ligner farveskærmen på en 10 år gammel mobiltelefon, så man nærmest begynder at frygte, at højtalerne kun kan spille polyfoniske ringetoner. Det hører simpelthen ikke hjemme i en bil til over én million danske kroner.

Læs også:  Vision 357 Speedster: Endnu et retro-koncept fra Porsche

Jeg må dog sige, at når man læner sig tilbage i de komfortable – men alligevel faste – sæder, skruer op for yndlingsmusikken, som bliver afspillet trådløst via Bluetooth, og man sender gaspedalen i retning af gulvtæppet, så er de andre detaljer næsten underordnede. Det er virkelig en skøn oplevelse.

For der er ingen tvivl om, at Range Rover Evoque er en fabelagtig bil med masser af fordele. Den har attitude og stil kombineret med sund brændstoføkonomi og lækker komfort. Så hvad er problemet?

Bortset fra de små detaljer i interiøret er der kun ét stort problem. Prisen!
Der er simpelthen for mange andre alternativer, når man bevæger sig op i det prisniveau.

Uendelige muligheder

Der er selvfølgelig de oplagte SUV’ere fra Audi, BMW, Porshce osv. Men tænker man lidt ud af boksen, gør det også nærmest ondt at tænke på, at man i stedet kunne købe 16 nye mikrobiler for samme pris. Du kunne også købe en lækker VW Passat til familien og så købe en Toyota GT86 eller Ford Focus ST til dig selv som legetøj.

Læs også:  9 tips til at køre sikkert og lovligt på de tyske veje

Mulighederne er næsten uendelige, og jeg må desværre indrømme, at jeg aldrig kunne finde på at bruge så mange penge på en bil, som trods sine mange fordele alligevel ikke giver samme eksklusive oplevelse som en BMW X5 eller den nye Porsche Macan.

Vi synes:

Evoque er definitionen af prestige på fire hjul, men alternativerne med 1,1 mio. kr. i hånden er for mange og for lokkende.

Range Rover Evoque, SD4 Dynamic
2.2 liters firecylindret diesel
Ydelse: 190 hk v. 3.500 o/min
Moment: 420 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 195 km/t
0-100 km/t: 8,5 sek
Oplyst forbrug: 15,4 km/l.
Køreklar vægt: 1.685 kg.
Mål i cm: L: 437 B: 190 H: 164
Bagagerumsvolumen: 575 / 1.445 l.
Pris: Fra 985.000,- (+ekstraudstyr. I alt for testbil: 1.122.705 kr.)