På en nordsjællandsk slotskro har vi kørt to eksklusive familiebiler i position til en benhård sammenligning. Det er et svensk søskendeopgør mellem danskerfavoritten Volvo V70 og den rå outsider i form af Volvo XC60.
Det er svensk stil i verdensklasse, der møder én, når man sætter sig bag rattet i en moderne Volvo. Gennemtænkte løsninger, gennemført design og gennemgående lækker kvalitet er kodeordene i både XC60 og V70. Men du får det ikke gratis. Op mod en million danske kroner, skal du finde frem, hvis du vil køre svensk luksus med hele molevitten.
Prisforskellen på de to testbiler er faktisk beskeden. Selvom XC60’eren er væsentlig større end den klassiske V70, så koster den kun 150.000 mere. Den relativt lille prisforskel har dog en årsag. XC60’eren har nemlig væsentlig ældre teknik end den kongeblå V70’er, hvilket skyldes XC60’eren har AWD, firehjulstræk. De største forskelle finder du, når du åbner motorhjelmen. For mens der under hjelmen i V70’eren ligger en ny D4-dieselmotor med fire cylindre, som sender kræfterne gennem en ny 8-trins automatgearkasse, så har XC60 kun den ældre 5-cylindrede D4-dieselmotor med en sekstrins automatgearkasse at lege med, når den skal slå sig løs.
Designet er naturligvis en smagssag, men udgangspunktet for denne test bliver, hvor vidt man bør vælge en ny V70 med den seneste teknik fra Volvos udviklingsafdelinger, men hvor det ydre design er noget af det mest konservative, du finder på de danske landeveje, eller om man i stedet skal kaste pengene efter den langt mere iøjnefaldende og muskuløse XC60’er, som dog både har gammel motor og gearkasse.
Volvo V70:
V70 er en af de allermest populære modeller fra den svenske bilproducent. I hvert fald i Danmark. Det er en af de mest solgte modeller i programmet, og selvom Volvo efterhånden er blevet et dyrere og mere eksklusivt mærke, bliver der stadig solgt mellem 200 og 300 af den klassiske Volvo-model om året i Danmark.
Som nævnt har testbilen en lækker kombination af den nyeste firecylindrede dieselmotor og den nye ottetrins gearkasse. Men også interiøret har gennem de senere år fået en gedigen overhaling, så instrumentering, overflader og infotainment-systemet er kommet på omgangshøjde med de tyske konkurrenter hos Audi, BMW og Mercedes. Testmodellen har dog noget, som konkurrenterne ikke har; en gennemført flødefarvet kabine. Om det så er positivt eller negativt, det vil jeg ikke gør mig til dommer over… Men hvis man ikke er interesseret i at have de elastiske blå ejendomsmægler-sko-overtræk på fødderne, hver gang man skal trille en tur i bilen, kan man naturligvis vælge en anden farve.
Anlægget er ikke fra Harman Kardon, som Volvo for nylig har indledt et samarbejde med, men det kan man ikke høre. Kvaliteten af standardhøjtalerne er høj, og alle former for musik kommer virkelig til sin ret, når der skrues op for lydstyrken. Den gode akustik skyldes også, at kabinen er utrolig støjsvag. Den raffinerede D4-motor arbejder sig blødt op igennem de otte gear på en usædvanlig behagelig og lydløs måde, at det er en ren fornøjelse at køre motorvejskørsel.
Sæderne er komfortable, men yder ikke den store støtte, når landevejen begynder at sno sig. I det hele taget handler V70 væsentlig mere om komfort end sport. Benpladsen er enorm! Både ved forsæderne og på bagsæderne er der rigelig plads, og når bagagerummet samtidig sluger mere end 550 liter, så er det en smal sag at køre af sted på ferie med børnene på bagsædet.
Med et prisskilt på 850.000 kr. for testbilen, er det dog ikke en bil, der er relevant for størstedelen af de danske børnefamilier. Alene tanken om, at man rent faktisk kan få syv stk. Dacia Logan MCV for samme pris er voldsom. Ikke dermed sagt, at Volvo’en ikke er pengene værd, men fra at have været en klassisk familiebil er V70 efterhånden blevet en bedsteforældrebil i stedet.
Volvo XC60:
Fra bilen til bedsteforældrene bevæger vi os nu over i en helt anden boldgade. XC60’eren er langt mere moderne i sit udtryk med den bombastiske front, de tonede ruder og de sorte sportssæder, som man finder i Ocean Race-varianten, som testbilen er.
Udstyrsvarianten har fået navnet Ocean Race på grund af Volvos engagement i sejlsport de senere år, som er blevet noget af et prestigeprojekt. I praksis er der tale om en slags sportspakke, hvor sæderne har markant støtte til både lår og hofter, læderindtræk og -overflader har smalle røde syninger, og i bagagerummet er der trykt et stort verdenskort, som kommer til syne, når man trækker dækkenet ud.
Komforten er om muligt endnu mere overvældende end i V70. De har langt hen ad vejen det samme udstyr – adaptiv fartpilot (der selv indstiller hastigheden efter de forankørende), automatgear, skilteregistrering (der viser de aktuelle fartbegrænsninger i instrumentbrættet), ratbetjening, automatisk klimaanlæg og så videre. Men den øgede kørehøjde samt det avancerede lydsystem fra Harman Kardon giver lige den samlede oplevelse endnu et pift.
En anden forskel på kabinen er interiørets farve. I modsætning til V70 er der her tale om en gennemført sort læderkabine, der – udover at se utrolig elegant ud – også opleves som meget slidstærk. Her kan man uden problemer kan losse en hel skovbørnehave ind på bagsædet med en softice i den ene hånd og en candyfloss i den anden.
Begge biler har et rigtig fornuftigt brændstofforbrug. Ved blandet kørsel klarer Volvo V70 22,2 km/l mens den noget større XC60 har en rækkevidde på 18,9 km/l. Det er dog ikke kun bilens størrelse, der øger XC60’erens forbrug. For som sagt er det også her, man finder den ældre femcylindrede D4-motor, som ikke er lige så effektiv som den nye D4, og i kombination med den ældre sekstrins automatgearkasse, ryger omdrejningerne naturligvis også højere op, før der skiftes gear. Og foruden et let øget brændstofforbrug betyder de højere omdrejninger også, at støjen fra motoren øges i takt med hastigheden. Så forskellen på de to motorer og gearkasser kan altså mærkes.
Volvos modeller er i løbet af de seneste generationer steget gevaldigt i graderne. Jo jo, det har da altid været et velrenommeret mærke, men både kvalitetsmæssigt, designmæssigt og ikke mindst prismæssigt er Volvo steget betragteligt. Nu hedder konkurrenterne BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse for V70’erens vedkommende, mens XC60 skal kæmpe mod modeller som Range Rover Evoque, Porsche Macan og BMW X4.
I kampen mod de prestigefyldte konkurrenter er det uden tvivl V70, der står bedst rustet. Selvom den er meget traditionel i sit design og ikke ligefrem skiller sig ud i gadebilledet, er det en fremragende bil indenunder. Den nye motor og de otte automatgear fungerer afsindigt godt, og de mange komfort- og sikkerhedsfunktioner gør den til en fabelagtig langtursbil for hele familien. XC’eren har lige så meget plads, sikkerhed og komfort, men den gamle motor virker forældet i sammenligning, når man hopper direkte fra V70 til XC60. Hvis man gerne vil lægges mærke til i trafikken, må man dog gå på kompromis med teknikken og vælge XC60’eren. Det smukke ydre design og den gennemførte sorte kabine er en fryd for øjet. Intet mindre. I mit perspektiv vinder teknikken dog over designet i sidste ende.
Vi synes:
Både Volvo XC60 og V70 er gennemførte biler med masser af plads, komfort og sikkerhed. XC60 har langt mere udstråling end V70, som til gengæld byder på nyere teknik.
Volvo V70, D4 aut. – Momentum
2.0 liters firecylindret turbodiesel
Ydelse: 181 hk v. 4.250 o/min
Moment: 400 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 220 km/t
0-100 km/t: 8,6 sek
Forbrug: 22,2 km/l – 119 g/km
Køreklar vægt: 1.797 kg
Bagagerumsvolumen: 555/2.042 liter
Mål i cm: L: 481 B: 186 H: 157
Pris: 847.500 kr.
Volvo XC60, D4 aut. AWD – Ocean Race Edition
2.4 liters femcylindret turbodiesel
Ydelse: 181 hk v. 4.000 o/min
Moment: 420 Nm v. 1.500 o/min
Topfart: 195 km/t
0-100 km/t: 10,2 sek
Forbrug: 18,9 km/l – 169 g/km
Køreklar vægt: 1.816 kg
Bagagerumsvolumen: 495/1.907 liter
Mål i cm: L: 464 B: 189 H: 171
Pris: 994.258 kr.