1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Faceliftet VW up! får turbomotor
0

Faceliftet VW up! får turbomotor

Faceliftet VW up! får turbomotor
0
0

Volkswagen har netop udsendt de første officielle detaljer og billeder af den faceliftede up!, Volkswagens mindste bil.

Præsentationen finder først sted ved Geneve Motor Show i starten af næste måned (marts), men vi kan altså allerede nu vise billeder og offentliggøre alle detaljerne om danskernes yndlings.

Det er et ganske omfattende facelift der er tale om, da man både nu kan vælge mere kraftfulde og innovative motorer, ligesom der bliver lanceret tre specielle udstyrslinjer. Udvendigt vil man nu kunne vælge iblandt 13 farver, tre tagfarver og 10 forskellige kabinedesigns. Desuden vil den nye VW up! kunen kendes på den nye kofanger, sidespejle med integrerede blinklys, nye forlygter med LED-kørelys, nye baglygter samt diverse andre detaljer.

Kabinen har generelt set fået et pift opad. Foruden nye sæder er der en ny radio, smartphoneintegration samt mulighed for climatronic med Pure Air eller et 300 Watt anlæg fra BeatsAudio.

Læs også:  BMW i5: Kåret som årets bil i Danmark 2024

Den nye smartphoneintegration gør det muligt at bruge sin smartphone som infotainmentsystem. Man skal blot ”connecte” sin mobil til bilens radio vha. Bluetooth, hvorefter mobilen fungerer som infotainment med både navigation, kørecomputer og meget andet. Det hele fungerer via Volkswagen app. Dette kræver dog, at man tilvælger Composition Phone systemet, der er det største radio/infotainmentsystem med mulighed for både bakkamera og det store 300W anlæg.

Mere standardudstyr

Overordnet set vil der blive produceret syv forskellige udstyrslinjer af den nye up!, men vi ved ikke, om den danske importør vil importere dem alle.

  • Take up! – Dette er basismodellen og den vil fremadrettet havde LED kørelys, sidespejle med integreret blinklys, en kromstribe mellem forlygterne og fjernbetjent centrallås.
  • Move up! – Denne udstyrsmodel vil få det nye radiosystem med USB port.
  • High up! – Her vil nu være ambient belysning, mulighed for at vælge imellem midterkonsoller, sædevarme foran, multifunktionsrat, anlæg med seks højtalere, tågelygter med kurvelygter, 15” alufælge og selvfølgelig aircondition.
Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Nogle af de andre up! udgaver inkluderer e-up! og cross up!.

Derudover vil Volkswagen tilbyde et stort udvalg af forskellige designpakker, således VW up! bliver en bil man vil lægge mere mærke til i bybilledet fremadrettet. Specielt Peugeot 108, Citroën C1 og Toyota Aygo har været dygtige til at lade forbrugerne gøre bilerne specielle.

Mulighed for turbo-power

På motorsiden finder man nu en 1.0 liters trecylindret turboladet benzinmotor med 90 hestekræfter og 160 Nm fra 1.500 omdr/min. Dette er den første turbomotor til up!, og accelerationen fra 0-100 km/t sniger sig med denne motor ned på 10 sekunder, mens topfarten er 185 km/t. Det blandede brændstofforbrug er angivet til 22,7 km/l, og således bør kan kunne køre omkring 800 kilometer på en fuld brændstoftank. Motoren er faktisk præcis den samme, som man eksempelvis finder i Golf BlueMotion TSI, hvor den blot har 115 hk.

En anden sjov lille detalje er, at med den 90 hestes TSI motor, har VW up! samme performance som den første Golf GTI.

Læs også:  Bilsikkerhedsteknologi: Højteknologiske systemer

Den kvikke udgave VW up! kan genkendes på udstødningsrørene som er synlige, ligesom der står TSI på bagsmækken af bilen.

De andre motorer tæller fortsat de to 1-liters trecylindrede enheder uden turbo, som har hhv. 60 og 75 hestekræfter.

Den danske importør har endnu ikke udsendt nogen pressemeddelelse, således ved vi ikke, om de danske modeller vil være enten dårligere eller bedre udstyret fra standard.

Tilgængelig fra sidst på sommeren 2016