1. Home
  2. Biltest
  3. Gruppetest: Elbiler

Gruppetest: Elbiler

Gruppetest: Elbiler
0
0

Tiden er kommet til at samle nogle af de mest omtalte og populære elbiler i Danmark. BMW i3, Nissan Leaf, Tesla Model S og Volkswagen E-Golf. Men hvilken er mon bedst?

Jeg skal ærligt indrømme, at elbiler generelt ikke har været noget, som har kunne få mig til at smide hænderne over hovedet. Den forbandede korte rækkevidde kan jo sætte en stopper for alt, og så er det jo lige meget, om bilen er nok så godt udstyret og komfortabel.
Derfor er en af de eneste elbiler, som jeg rigtig har nydt Tesla Model S, men teknologien udvikler sig konstant, så mon ikke de andre på markedet nu også kan følge med, hvis man tager prisen i mente?

Nissan Leaf

Jeg starter med at hente den faceliftede Nissan Leaf. Den ligner sig selv, hvilket jeg ikke ligefrem finder tiltrækkende… Det lidt kluntede japanske design dækker dog over en masse smart teknologi og udstyr, for der er rigtig mange fordele ved Leaf.
Leaf var ved sin introduktion en af de eneste funktionsdygtige elbiler i hverdagen. Rækkevidden var ved introduktionen på cirka 175 kilometer, men i den faceliftede udgave er den forøget til knap 200 kilometer. Ikke noget der lyder af meget, men når man kører elbil tæller hver en kilometer. For at kunne køre længere på strømmen, har Leaf fået en ny motor, som bruger mindre strøm. Desuden er energiforsyningen forbedret, aerodynamikken optimeret og bremseenergien bliver nu udnyttet på mere fornuftig vis. Desuden har topmodellen fået en varmepumpe i stedet for traditionel kabinevarme, og den bruger væsentlig mindre energi.

Køreegenskaberne er ikke prangende og om end kabinen er veludstyret, så er den også meget plastikagtig. Der er i alt tre udstyrsniveauer: Visia, Acenta og Tekna. Prisen går fra 199.900 kr. til 243.000 kroner.
Jeg er efterhånden kommet frem til en ladestander, hvor jeg skal oplade Leaf, og prøve en af de andre testbiler. Ved opladeren bemærker jeg hurtigt, at bagagerummet er blevet væsentlig større. Faktisk er det lykkes Nissan, at forøge bagagerummet med 40 liter, da den store lader er flyttet hen i motorrummet.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Volkswagen e-Golf

Ved første øjekast ligner det en almindelig VW Golf Mk7, men kigger man lidt nærmere kan man hurtigt finde flere detaljer, der har til opgave at give e-Golfens sande identitet til kende.
Indvendig ligner den også sig selv. Der er nogle få nye knapper, og i speedometret er der ændret lidt på designet, så man kan holde øje med strømbeholdningen og forbruget. Designet indvendig er ellers som en almindelig Golf, og det er særdeles lækkert og genkendeligt.

Jeg er personligt ganske glad for den nye VW Golf, og jeg anser den som en fantastisk alsidig bil. Vil man have en komfortabel rejsepartner eller smart GTI, så kan man finde en Golf som opfylder begge parametre til fulde. Derfor er forventningerne til e-Golf også høje, da det meste af det, som Wolfsburg har leveret på det seneste har været tip top. Svipsere skal der derfor også være plads til, og en svipser må VW e-Golf siges at være. Det største problem man kan forestille sig ved en elbil er rækkevidden, og det går hen og bliver e-Golfs største problem. En ting er, hvad fabrikanten siger man kan forvente af rækkevidde, en anden er hvad den almindelige forbruger vil opleve i dagligdagen. Det skal siges vi testede elbiler i omkring minusgrader, men 90-100 km rækkevidde er klart feltets dårligste! Volkswagen lover mellem 130-190 km, men det må være i Spanien med 20 grader.

Kørekomforten er dog god, og det føles som om den ligger hårdere på vejen. Dermed ikke sagt undervognen er hård, men der skal mere til at flytte e-Golfen end en almindelig Golf bemærker jeg. Dette skyldes nok, at e-Golf har en køreklar vægt på næsten 1.600 kilo, hvilket er cirka 200 kilo mere end en VW Golf GTD med DSG… Vi går ud fra det er batterierne som vejer godt til.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Tesla Model S

Næste bil er feltets topmodel og elbils kæledæggen Tesla Model S. Dette er elbilernes svar på en Mercedes S-klasse, og dermed er den næsten ikke fair at sammenligne med en ”simpel” Golf og Leaf tænker du. Dog er markedet for elbiler endnu så småt, at jeg mener det er vigtigt med indsigt i, hvad den eneste luksuselbil tilbyder, for at kunne forstå markedets udvikling.

Tesla Model S er kort sagt den ultimative elbil, og en elbil enhver almindelig dansker kunne leve med i sus og dus. Foruden den er lynende hurtig, så byder den på alle de funktioner du ønsker af en luksusbil. En komfortabel justerbar luftundervogn, massevis af elektriske indstillinger, lækre sæder, flotte interiørdetaljer og et kæmpe infotainmentsystem, der får alle de andre bilister til at sende misundelige blikke. Tesla Model S kan erhverves med forskellige batteristørrelser, og den eneste model jeg har prøvet er den store 85 kWh, hvor rækkevidden er omkring 430-480 kilometer iflg. Tesla. Realistisk set har vi erfaret man skal forvente 340-380 kilometer, men det er også mere end rigeligt for en almindelig dansker. Jeg mener, de fleste kører jo ikke frem og tilbage til Odense hver dag, vel?

Rækkevidden er væsentlig længere i Model S, da batteriet er større, hvilket også betyder, at den køreklar vægt er markant over alle de andre testede modeller. I de moderne elbiler er batterierne dog typisk placeret på langs under bilen, hvilket gør man får fordelt vægten fornuftigt.
For nylig åbnede Tesla også sine første superladere i Danmark, så der nu er omkring 100 superladere i Europa! Tesla fortæller man kan lade 270 kilometer på blot 30 minutter, hvis Model S’eren er helt tom. I realiteten kan man sagtens køre fra Danmark og på skiferie i Østrig, men de normale ”tankstop” bliver dog lidt længere i en elbil.

Læs også:  Volkswagen ID.X Performance: Fremtidens elektriske sportslimousine

BMW i3, REX…

Opstemt efter oplevelsen med Tesla Model S tænker jeg, at der alligevel er håb for elbilerne. Men kan BMW i3 mon opretholde mit gode humør? Bevidst har jeg valgt at booke en i3 REX til gruppetesten, for at vise innovationen BMW har arbejdet med. Kort sagt kan man køre videre, hvis man løber tør for strøm, da REX-modellen har en lille indbygget benzinmotor. REX står for range extender, og det er lige præcis hvad den lille 647 kubik tocylindret motor er, en range extender. Motoren er en motorcykelmotor og brændstoftanken er på ni liter, hvilket med en blandet brændstoføkonomi på 16,7 km/l giver omkring 115-125 km ekstra. Resten af i3’eren opbygning er også noteringsværdig. En carbonkonstruktion reducerer vægten med næsten 300 kilo til blot 1.390 kilo for plug-in hybriden, hvoraf 230 af kiloene er batterier.

Desuden er i3’eren faktisk en køreglad bil med baghjulstræk, og om end det futuristiske design deler vandene, så kan man ikke komme uden om, at den i hvert fald skaber opmærksomhed.

En af de andre forcer ved i3 REX er, at den grundet sit høje blandede brændstofforbrug har fået et markant afslag i registreringsafgiften – faktisk er der reelt set sparet 602.800 kroner i afgift, men man slipper ikke for minimumsafgiften på 20.000 kroner.

Efter en kort dag med alle elbilerne står den endelige konklusion klar for mig.

BMW i3 REX og Tesla Model S video

Vi synes:

Tesla Model S er uden tvivl den bedste elbil, men kigger man på value for money, så er i3’eren det bedste bud på testvinderen.

  1. BMW i3 REX
  2. Tesla Model S
  3. Nissan Leaf
  4. VW E-Golf