1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Citroën DS3 eHDi 115 Sport
0

Test: Citroën DS3 eHDi 115 Sport

Test: Citroën DS3 eHDi 115 Sport
0
0

Kan en charmerende franskmand få kunderne til at fravælge den tyske Audi A1 samt den klassiske MINI? Åbenbart, og det er der flere gode grunde til!

Citroën DS3 har næsten intet tilfælles med Citroën DS, som blev produceret mellem 1955 – 1975 i omkring 1,5 millioner eksemplarer, og var kendt for sine charmerende aerodynamiske linjer og dengang avancerede teknologi.

Navnet og det tiltrækkende design på hver sin måde deles de dog om, selvom de to biler er som barnebarn og bedstefar hvad angår alder – og for den sags skyld teknik.

Som navnet antyder har DS3 dog meget tilfælles med C3’eren, selvom mange af Citroën DS3-køberne nok ikke vil indrømme det. Teknisk set er DS3 en C3 hvad angår både motorer og gearkasser, mens man dog har strammet undervognen markant op for at give en mere sportslig følelse.

Få den som du vil

Det vigtigste ved Citroën DS3 vil dog for de fleste være udstrålingen, da den er skabt til personalisering, så man kan få den som man vil. Man kan blandt andet vælge i mellem 32 kombinationer af karosserifarver, mens der også er mulighed for valg af en anden farve i kabinen, sædeindtræk, fælge og sidespejlenes farve – testbilen var udstyret med et designtema kaldet Zebra til 10.000 kroner ekstra.

Som udgangspunkt henvender DS3’eren sig dog også til et mere moderigtigt samt køreglad publikum, hvilket bl.a. bliver vist med de friske, frembrusende men stadig elegante linjer med mulighed for over 100.000 kombinationsmuligheder i forhold til farver og interør-styling.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

Udstyrsniveauerne er yderst overskuelige, da man enten kan vælge Style eller Sport med kampagnepriser nedsat fra 219.990 kr. til 199.990 kr.. Testmodellen koster dog 320.990 kr. som kampagnemodel med den 112 hestes e-HDi 115 økonomiske motor samt højeste udstyrsvariant. Standardudstyret i Style er dog ganske omfattende med blandet andet tågeforlygter, fartpilot med hastighedsbegrænser, læderrat, 16” stål eller alufælge afhængig af model, el-spejle og andet. Testmodellen var dog den bedst udstyret Sport, hvor man yderligere nyder godt af automatisk klimaanlæg, sportssæder i del-alcantara, bedre HiFI-system, pedaler i aluminium samt diverse eksteriørdetaljer og andet.

Praktisk kan DS3’eren også kaldes, da man finder udmærket plads på bagsædet til børn, hvorfor den også kan gøre sig som anderledes sjov bil for den mindre familie. Bagagerummet byder på 285 liter, mens man let kan udvide ved hjælp af splitbagsædet i enten 1/3 eller 2/3.

Køreegenskaber og design matcher

Citroën har ikke lagt skjul på, at DS3’eren skal skaffe dem kunder som ellers havde valgt en MINI. Umiddelbart virker der langt fra Citroën til MINI, hvis man ikke har givet DS3’eren en fair chance.

Ligesom det friske ydre fortæller er køreoplevelsen indbydende, og man har det sjovest på landeveje, hvor den kan få lov til at slå sig løs. Styretøjet er meget præcist og kontant og selv med frisk fart på snoede snævre landeveje er den ganske stabil i undervognen.

Læs også:  Valg af Bilmåtter og Sædeovertræk til Bilen: Hvorfor Er De Vigtige?

Alligevel må Citroën DS3 se sig slået af MINI, hvis man KUN kigger på de dynamiske køreegenskaber, da det ikke bliver helt det samme, selvom der bliver gjort et fint forsøg herpå. Er man mere til komfort vinder Citroën DS3 klart, men hvis komforten betyder alt er ingen af de to nævnte modeller optimal, da det er sportsmodeller. Citroën har blandt andet brugt støjdæmpende materialer med en tæthed på 200 g/m2 mod normalt 90 g i denne bilklasse, hvilket har givet mindre støj og færre vibrationer.

De skarpe køreegenskaber DS3’eren byder på skyldes blandet andet optimering af chassis og et semi-McPherson hjulophæng for samt et deformerbar travers bag. Herudover er affjedringen og dæmpningen også tilpasset til at kunne ”læse” vejen, hvilket sikre de sjove og lette køreegenskaber.

Veloplagt motor

Den 112 hestes dieselmaskine, e-HDi 115, viste sig også som en dejlig oplevelse. Ikke nok med drejningsmomentet på 270 Nm leveres ved 1.750 omdr/min bliver man yderligere udstyret med en yderst god brændstoføkonomi på 26,3 km/l!

Selvom accelerationstiden fra 0-100 km/t er angivet til 9,7 sekunder, så har man samme oplevelse som i en MINI af, at det går væsentlig hurtigere pga. den fine kraftlevering.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Franskmændene bliver normalt klandret for deres gearkasser, men efter DS3’erens sekstrins manuelle er prøvet, så kan man godt glemme denne fordom! Sammenspillet mellem den kobling, den veloplagte motor, styretøjet og det præcise korte gearskiftet får man en helt speciel indlevende sportslig køreoplevelse. Selve siddepositionen i sportssæderne med alcantara er også god i Sport-modellen, hvor man har et højdejusterbart førersæde modsat Style-modellen.

Konklusion:

Selvom Citroën går efter MINI-køberne, så er de to biler i hverdagen langt fra hinanden. De har begge åbenlyse kvaliteter, hvor franskmanden vinder klart på praktikalitet, mens den må se sig slået hvad angår køreegenskaber. Herudover er der selvfølgelig mængden af standardudstyr, hvor den som udgangspunkt også lidt dyrere Citroën DS3 er overlegen – men man skal ikke undervurdere prisen på ekstraudstyr hos MINI.

Snart lanceres også den nye Citroën DS3 Cabriolet som kan finansieres fra 1.975 kr. om måneden – den almindelige startpris er 219.990 kr.!

[table “” not found /]

tags: