1. Home
  2. Bilnyheder
  3. 370 hk i Porsche Macan
0

370 hk i Porsche Macan

370 hk i Porsche Macan
0
0

Porsche vil tildele topmodellen i deres kommende Macan modelprogram, med en hæftig 370hk stærk Turbo-udgave, der vil definere performance-SUV segmentet, når den lander i de danske showrooms til oktober næste år.

Vi mangler endnu de dedikerede performance-varianter af rivaler som BMW X3 og Range Rover Evoque. Porsche forventer derfor at Macan vil skabe klassen, som den hurtigste og mest dynamiske bil i klassen, et præstation de allerede har formået med den større Cayenne.

Twin-turboladet V6

Topmodellen i Macan programmet, vil være den første bil der vil få kræfterne leveret fra fabrikantens nye twin-turboladede V6 benzinmotor, som der for første gang er detaljer tilgængeligt på.

Den har en slagvolumen på 3.0-liter, og er en videreudvikling af 3.6 V6 motoren der findes i basisudgaven af Panamera og Cayenne.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

Ydelse forventes at være i omegnen af 370hk og 530Nm, takket være twin-turboladning.

Macan er baseret på VW-gruppens næste generation af forhjulstrukne og firehjulstrukne biler, med navnet MLB. Motoren vil være langsliggende og levere kræfter til alle fire hjul gennem et Torsen-differentiale der er lånt fra Audi.

Vi får naturligvis også Porsches nyeste gearkasser at se i bilen, inklusiv deres nye syvtrins manuelle gearkasse eller dobbeltkoblingsgearkassen PDK, også med 7 trin.

Drivlinjen er allerede under intensiv test, gennem prototyper camoufleret som Porsche Cayenne og Audi Q5.

Køredynamisk standard

Porsches ingeniører har dog arbejdet hårdt på at løfte det dynamiske niveau over Audi Q5, med en komplet fornyelse af bilens undervogn.

Vi får naturligvis samme multi-link affjedring af se, men Porsche tilføjer elektromagnetisk affjedring i Macan.

Læs også:  Et sneak peek på den nye Porsche Panamera

Styretøjet er elektrisk, og vil have mange fællestræk med det i den nye 911. Vi kan derfor forvente et af de bedste elektriske styretøj på markedet:

“We’ve surprised even ourselves,” sagde Porsches udviklingsdirektør Wolfgang Hatz. “It drives incredibly well and, from what we’ve seen from the competition, will be the most sporting car in its class.”

Porsche er ved at udvikle en ny, unik, foraksel til bilen, og ønsker at justere Torsen differentialet ind, til at tildele flest kræfter til baghjulene.

På trods af disse dynamiske justeringer, hævder Porsche stadig at frihøjden vil være tilstrækkelig til rimelig off-road kørsel. Bilen vil dog ikke få low-range gearing eller låsende differentialer.

Macan vil i udgangspunktet være tilgængelig med fem døre, som storebror Cayenne. Det vil være den femte modellinje for Porsche, ved siden af Boxster, Cayman, 911, Cayenne og Panamera.

Læs også:  Juli bød på vækst i bilsalget

Sammen med den nye twin-turbo V6, vil Macan være tilgængelig med en firecylindret motor, der ikke har været tilgængelig siden 1995 i Porsche 968.

Porsche anerkender, at Macan vil være tilgængelig med en 2-liters turboladet benzinmotor, højest sandsynligt løftet fra Audi Q5.