Mercedes har nu offentliggjort en opdateret model af deres flagskib i form af den nye S-klasse. Præsentationen foregik inde i en hangar i Hamburg, hvor The Stig slutteligt lavede donuts i en SLS AMG.
Men tilbage til den nye Mercedes S-klasse…
Linjerne er blevet mere bløde og runde, mens den enorme grill sørger for, at ingen vil forveksle E-klassen og S-klassen. Det underbygges også af den mere markante motorhjelm, og de nye LED High Performance-forlygter. Faktisk er der afhængig af variant op mod 500 LED-dioder til at oplyse vejen!
Kabinen i S-klassen er altid en overvældelse. Først og fremmest er der fokuseret på, at skabe rummelighed og mulighed for koncentreret arbejde. En gennemgående træliste er bl.a. at se, mens betjeningselementer i aluminium og metalliserede kontaktoverflader med perleeffektlak sætter en streg under eksklusiviteten.
Orienteringslyset i kabinen har syv farvestemninger, hvis man vælger det på ekstraudstyrslisten. De to store 31,2 cm TFT-displays skaber dog også lys i kabinen.
Mens man udvendigt finder op mod 500 lysdioder til at oplyse vejen, så er der indvendigt omkring 300!
Komfort, komfort, komfort
Kørekomforten bør dog også være i en klasse for sig selv, da den nye S-klasse er den første bil i verden, der registrerer og forbereder sig på huller i vejen, fartbump osv. Dette sker ved hjælp af et kamera, som dermed sender data videre til den nyudviklede Magic Body Control undervogn, hvor der dermed hele tiden justeres i dæmpere, så der sikres en høj kørekomfort. Man skal dog tilkøbe systemet, hvis man ikke vælger en af de ottecylindrede modeller. De mindre modeller er dog fra standard udstyret med luftaffjedring og Adaptive Damping System, hvilket er en aktiv undervogn.
S-klassen vil både kunne købes med lang eller kort akselafstand, hvor førstnævnte er tiltænkt Kina og Mellemøsten, hvor bilen oftest bruges med chauffør.
Økonomisk potent flyder
S-klassen er også blevet mere brændstoføkonomisk, hvilket eksempelvis vises med S 300 BlueTEC Hybrid som kører 22,7 kilometer per liter diesel. I 2014 vil en S 500 Plug-in HYBRID blive lanceret, hvor lavt forbrug og høj ydelse kombineres.
Mercedes har dog fra introduktionen også en S 400 HYBRID, som er blevet 20 % mere effektivt ift. den gamle model. Den angivne økonomi er 15,8 km/l med en CO2-emission på 147 g/km, hvilket er meget eksemplarisk for klassen. Motorens ydelsen er 306 hk og 370 Nm mens elmotoren leverer ekstra 20 kW og 250 Nm.
Dermed bør ydelsen også være tilpas for de fleste, da det store flagskib accelerer fra 0-100 km/t med den nævnte 400 HYBRID motor på blot 6,8 sekunder og først stopper ved 250 km/t.
S 500 motoren er den store fede 4,7 liters V8 med 455 hk og 700 Nm mellem 1.800 til 3.500 omdr/min. Brændstoføkonomisk er stadig opretholdt til 11,6 km/l, mens 0-100 km/t er klaret på kun 4,8 sekunder med en topfart elektronisk begrænset til 250 km/t.
Alle modellerne er desuden koblet til den nyeste version af dobbeltkoblingsgearkassen 7G-TRONIC Plus.
Den nye Mercedes S-klasse får verdenspremiere ved biludstillingen i Frankfurt til oktober, og vil allerede kunne leveres inden udgangen af dette år.