Den næste generation af Audi A4 vil gøre brug af en ny 2-liters benzinmotor, som Audi netop har præsenteret.
Den nye firecylindrede 2.0 TFSI motor demonstrerer iflg. Audi mærkets kompetencer inden for motorer inklusiv en banebrydende ny forbrændingsmetode.
Audis nye 2-liters 4-cylindrede motor yder 190 hk og har 320 Nm fra 1.450-4.400 omdr/min. I henhold til NEDC-normen vil den smidige motor få et forbrugstal på over 20 km/l, hvilket er markant bedre end konkurrenterne.
Det nørdede om motorforbedringerne:
Den øgede effektivitet er baseret på følgende faktorer:
- Indsugningstiden er stærkt afkortet (en krumtapvinkel på 140° i stedet for en krumtapvinkel på 190-200°).
- På grund af et højere ladetryk på indsugningssiden opnår motoren en optimal cylinderopfyldning på trods af den kortere indsugningstid.
- Indsugningsventilen lukker desuden tidligere – allerede langt før det nederste dødpunkt. Derved sænkes det mellemste tryk, og det giver mulighed for et højt, virkningsgradsoptimerende kompressionsforhold.
- I dellastområdet sørger en ekstra indsprøjtning før indsugningsventilen for en effektiv blandingsdannelse, som allerede i indsugningsmanifolden og i forbrændingskammeret suppleres af den direkte indsprøjtning.
- Audi valvelift system (AVS) på indsugningssiden giver mulighed for en kort indsugningstid ved dellast og en længere indsugningstid ved højere belastninger (fuldlast: 170° krumtapvinkel).
Motorens vægt er desuden på cirka 140 kilo, og gør bl.a. brug af andre effektivitetsteknologier. Eksempelvis styres kølevæskestrømningerne på en sådan måde, at motorens varmkøringsfase er meget kort. Det er udstødningsmanifolden, som er integreret i topstykket, også med til at sørge for. Også den konsekvente reducering af friktion samt anvendelsen af letløbsmotorolie (0W-20) er med til at øge effektiviteten.