Dropper Audi en ottecylindret udgave af den nye generation R8 til fordel for en mindre og mere økonomisk femcylindret udgave? Det lyder i hvert fald interessant.
Anden generation af den populære Audi R8 blev offentliggjort tidligere på året, og hvor den tilbage i 2009 for første gang blev offentliggjort med en V8-motor under hjelmen, skete det denne gang med en V10-motor i stedet for. Rent faktisk kan den nye Audi R8 slet ikke fås med en V10, og det er der måske en grund til. Ulrich Hackenberg, Audi-boss, har nemlig tidligere på året givet os hint om, at downsizing i den nye Audi R8 nemt kunne ske.
I så fald vil det ifølge Car and Driver ske i form af en turboladet 2.5-liters femcylindret motor, som vi kender fra den nye TT Clubsport Turbo-koncept. Motoren i den nye konceptbil gør brug af et elektronisk turbolader-system kaldet E-Boost, således man undgår eventuel turbolag. Motoren debuterer i den nye SQ7 senere på året og kan formentlig fås med op til 600 hestekræfter, så i princippet kan det vel sagtens gå i en eventuel downsizet R8.
På nuværende tidspunkt kan V10-udgaven fås i to konfigurationer med henholdsvis 540 hestekræfter og 610 hestekræfter i V10 Plus-udgaven. Ligeledes fås den i en e-Tron-variant med 455 hestekræfter og et drejningsmoment på 920 newton-meter.
Stephan Reil, Audi Quattro-boss, har dog senere udtalt, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogen grund til at smide en femcylindret motor i en så populær model som den nye Audi R8. Han pointerer dog, at mulighederne diskuteres på højtryk heriblandt hvor høj forespørgslen på en eventuel downsizet Audi R8 vil være.
Fem cylindre? Det er en halvering, imens antal hestekræfter forbliver det samme. Lyden er nok en vigtig faktor her, men hvem ved… rygterne svirrer ligeledes, at den nye 2.5-liters femcylindret motor kan lande i Lamborghini Huracan!