Home Bilmærker Audi Audi TT offroad konceptbil
0

Audi TT offroad konceptbil

Audi TT offroad konceptbil
0
0

Audi springer normen med det nye TT offorad koncept, der forener coupé designet med det mere bombastiske SUV design.

Konceptbilen blev præsenteret ved Beijing International Automobile Exhibition, og er ganske speciel – også udover designet.

Bilens drivlinje er plug-in hybrid med to elmotorer, der får ydelsen op på 408 hestekræfter, hvilket bør være rigeligt til nogle dynamiske præstationer. Trods de mange hestekræfter er den blandede brændstoføkonomi dog angivet til hele 52,6 kilometer per liter brændsstof!

Motorens moment er 650 Nm, og 0-100 km/t klares på 5,2 sekunder med en elektronisk begrænset tophastighed på 250 km/t. Rækkevidden er 880 kilometer, hvis du kan køre de imponerende 52,6 km/l.

Forbrændingsmotoren er en firecylindret 2.0 TFSI med 292 hk og 380 Nm. Den 4-cylindrede 2,0-liters-motor med den store turbolader er udstyret med de potente effektivitetsteknologier fra Audi. I dellast­området reduceres forbruget af en ekstra indirekte indsprøjtning, som supplerer den direkte benzinindsprøjtning. Udstødningsmanifolden er integreret i topstykket – grundlaget for den højeffektive termostyring.

Den tværliggende 2,0-liters TFSI-motor arbejder via en omskifterkobling sammen med en elmotor, der producerer en ydelse på op til 54 hk og et drejningsmoment på op til 220 Nm. Kræfterne sendes til den 6-trins e-S tronic dobbeltkoblingsgearkasse. Den smalle, skiveformede elmotor er integreret i den 6-trins e-S tronic; dobbeltkoblingsgearkassen sender momentet til forhjulene. Uafhængigt af denne kraftoverføringsenhed er der på bagakslen af denne Audi TT offroad-konceptbil placeret en anden elmotor, der genererer op til 115 hk og 270 Nm.

Foran bagakslen er et væskekølet litium-ion-batteri, der er sammensat af otte moduler. Vægtfordelingen er imponerende 54:46, mens der ligeledes iflg. Audi er et lavt tyngdepunkt. Batteriet kan klare op til 50 km på ren strøm og er på 12 kWh.

Audi drive select omfatter tre køreindstillinger. EV-indstillingen prioriterer elektrisk kørsel højst. Når det er tilfældet, er den forreste kraftoverføringsenhed inaktiv. Den drejningsmomentstærke elmotor på bagakslen accelerer hurtigt 4-dørs-modellen op til maks. 130 km/h. Ved hybriddrift arbejder alle tre motorer sammen på forskellig vis alt efter behov. I mange situationer overtager den forreste elmotor generatorens rolle – drevet af motoren genoplader den batteriet og øger dermed den elektriske rækkevidde. I sportsfunktionen har føreren hele systemydelsen til sin rådighed – i boost-funktionen, altså når bilen accelererer kraftigt, samarbejder den bageste elmotor med 2,0-liters TFSI-motoren. Det samme sker, når hybridstyringen beslutter, at kørsel med firehjulstræk er passende. I den slags situationer, fx på glatte veje eller ved let terrænkørsel, bliver konceptbilen Audi TT offroad til en e-tron quattro.

Når føreren flytter foden fra speederen, aktiveres friløbet og dermed bilens rullefunktion. Ved lavere hastigheder og opbremsninger opstår der i den forbindelse en rekuperation. Med funktionerne Hold og Charge i MMI-betjeningssystemet kan føreren målrettet påvirke batteriets ladetilstand fx for at øge lagringen af elektrisk energi til de sidste kilometer frem til destinationen.

tags: