Audi benytter det store GTI-træf ved Wörthersee i Østrig til at præsentere en TT med 600 hk.
Navnet på lommeraketten er TT Clubsport, og i første ombæring er bilen blot et koncept, men teknikken bag de 600 hk er interessant, fordi den kan finde vej til fremtidige Audi-modeller.
Teknikken går kort fortalt ud på, at TT Clubsports 5-cylindrede motor på 2.5 liter er udstyret med to turboladere. Det er der ikke ligefrem noget odiøst i, men i TT Clubsport drives den ene turbo af en el-motor, og det løser problemet omkring turbotøven, som man ellers kender fra turbomotorer.
48-volts system
Den elektrisk drevne turbo sluger en del strøm, så det er ikke længere nok med det normale 12-volts system i TT Clubsport. Derfor har Audi installeret et helt nyt 48-volts system, som vi også får at se i Audi SQ7.
Systemet leverer 200 Nm ved lave omdrejninger, så fra 3000 til 7000 o/min er der i alt 650 Nm til rådighed.
Det betyder 0-100 km/t på bare 3.6 sekunder og en topfart på 310 km/t og det er tilsat firehjulstræk og en 6-trins manuel gearkasse.
Der er også sket lidt med de ydre proportioner i miniraceren, hvor bagvingen er hentet fra racerudgaven af TT.
I alt er Clubsport 20 centimeter bredere end den almindelige model og er udstyret med gigantiske 20-tommer fælge. De skal være der, for at der plads til de keramiske bremseskiver.
Det vides endnu ikke, om bilen kommer i produktion, men i hvert fald er TT Clubsport en appetitvækker på den kommende TT RS, som efter sigende skulle få omkring 400 hk.