Audi tager på IAA i Frankfurt til september næste skridt inden for lysteknologi til biler, og det er i form af de nye Matrix OLED-lygter.
Jovist har Audi allerede i flere modeller og udstillingsobjektiver vist, hvilket potentiale der gemmer sig i OLED-teknologien, og til september får Matrix OLED-teknologien altså debut i en konceptbil på IAA.
Lygterne kombinerer ifølge Audi selv hightech og design på ideel vis. Teknologien gør altså først og fremmest brug af den seneste lysteknologi, imens det samtidig ser godt ud. Se bare billedet ovenover. Af den grund lyder det ligeledes fra Audi, at der allerede eksisterer projekter med en målsætning om at bringe netop OLED-teknologien i baglygterne i serieproduktion.
Men OLED… hvad er det egentlig for noget? Selvom vi på ingen måde er eksperter på området, forstår man alligevel en lille smule, hvis blot man er en smule fysikkyndig. OLED er nemlig forkortelsen for det engelske begreb “Organic light emitting diode”. Selve teknologien bygger på, at der i hver OLED-enhed er to elektroder, som omgiver en lang række tynde lag af organisk halvledermateriale.
Ifølge Audi lyder resten af processen, at en lav jævnstrømsspænding på mellem 3-4 V får lagene til at lyse. OLED-enhederne er effektive og lette, i det deres lys opnår en homogenitet på et helt nyt niveau – tilmed har de næsten ikke brug for køling.
OLED-teknologien skal altså ses som et supplement til Matrix LED- og Matrix Laser-teknologien hos Audi, og vi bliver med garanti meget klogere, når konceptbilen med de nye OLED-teknologier offentliggøres på IAA i Frankfurt til september.