Home Bilnyheder BMW i8 Spyder går i produktion
0

BMW i8 Spyder går i produktion

BMW i8 Spyder går i produktion
0
0

Denne konceptudgave af BMW i8 Spyder, vil blive forvandlet til en produktionsklar variant af den elektriske hybrids sportsvogn i 2014, har kilder i BMW afsløret.

i8 Spyder er den tredje pre-produktionsudgave af den revolutionære bil, der har en topfart på 250 km/t og kører 31.8 km/l. Den får premiere for offentligheden, ved Beijing Motor Show senere på måneden.

Næsten produktionsklar

Konceptet skulle give yderligere hentydninger til den produktionsklare coupé, som vil være på markedet i 2014. Værd at bemærke er det solide døre, der erstatter de transparente døre der tidligere var at finde på konceptbilerne.

Der er andre subtile forskelle fra de to tidligere konceptbiler. Nyregrillen er afskærmet, for at nedsætte den aerodynamiske friktion, og stylingen omkring fronten er ændret en smule.

Med dens åbne design, har i8 Spyder en ny, fritstående forrude og konventionel dørrammer, der er integreret i C-stolpen.

Læs også:  Jaguar I-Pace vinder Årets Bil i Europa 2019

For at beskytte passagererne i tilfælde af, at bilen rundt, har BMW givet bilen sikkerhedsbøjler der er monteret på selve karroseriet, bagerst i kabinen.

Selvom konceptet ikke giver nogen hentydning til, hvordan bilens tag skal udformes, har kilder i BMW afsløret at et aftageligt panel, højest sandsynligt af kulfiber, er den foretrukne løsning.

Bagenden er også blevet modificeret, med et fladt, transparent motorafdække i stedet for den tidligere svungne coupé-taglinje. Det fungerer også som bagagerumsdækken, over et bredt med ikke dybt bagagerum.

Som med alle fremtidige BMW ’i’ modeller, vil Spyder bliver baseret omkring et letvægts, kulfiber-forstærket plastikkarosseri med paneler af samme materiale. Den er 4480mm lang, 1922mm bred og 1208mm høj. Det gør den 130mm kortere, 142mm bredere og 187mm lavere end en 335i cabriolet.

Kun til to

Bilens 2+2 layout, er blevet skrottet til fordel for en ren to sæders kabine, der har givet bedre plads til motoren. Med en akselafstand på 2650mm, er pladsen blevet beskrevet som generøs.

Læs også:  Toyotas firmabilsbud får fine priser

i8 Spyder har den samme plug-in benzinhybrid motor, som i i8 coupé. Den 3-cylindrede motor på 1.5-liters yder ved hjælp af trykladning op til 220hk på baghjulene.

Den halvanden liter store benzinmotor, er sammensat med en 129 hk stærk elektrisk motor, der trækker forhjulene gennem en særskilt gearkasse.

Drivlinjen kan enten køre på benzin eller elektrisk kraft, eller en kombination af de to i enten for, bag, eller firehjulstræk. En funktion der udvider rækkevidden ved at lade batteriet på vejen, vil også være tilgængelig.

Sammenlagt yder benzin samt elmotoren 349hk og 527Nm. Simuleringer fortæller, at med de 1630kg som i8 Spyder vejer, vil 0-100 km/t ske på 5.0 sekunder med en 80-120 km/t tid på 4.0 sekunder. Topfarten vil være begrænset til 250 km/t.

Læs også:  Ny A4 strammer op

BMW påstår hårnakket at 38,6 km/l på literen er muligt, sammen med en elektrisk rækkevidde på 30 kilometer.

Med et litium ion batteri inden i kardantunnelen og en benzintank bag kabinen, siger BMW at bilen har en perfekt 50:50 vægtfordeling.

De tekniske detaljer omkring bilens batteri er endnu hemmeligholdt, men BMW siger at det kan genoplades på 1 time og 45 minutter ved hjælp af en højvolts lader. Et system for genindvind findes også, der lader batteriet gennem energien ved nedbremsning.

Bilen vil koste omkring 700.000 kr. før dansk afgift og skat.