1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Brugttest: Audi TT
0

Brugttest: Audi TT

Brugttest: Audi TT
0
0

Den danske sommer har vist sig fra sin gode side; hele sommeren har du savlet over de lækre sommerbiler der bliver luftet på de danske veje. Målet er sat, til foråret skal du være klar med en sprød sommerbil i garagen, slut med at drømme, nu skal der ske noget! Vi finder ud af om du skal investerer i en snart 6 år gammel Audi TT.

Enhver biltosse har brugt timevis på at søge nettet tyndt for alle mulige og umulige biler. Når søgningen bliver så specifik at man har fundet et max beløb, og er fast besluttet om at det skal være en frisk sommerbil, gør det om muligt søgningen endnu mere spændende og mere udfordrende – hvad skal man vælge, hvor praktisk, hvor langt på literen og hvad med forsikring og afgifter?! Vi er på udkig efter en sommerbil, så den skal hverken være praktisk eller køre langt på literen.

I prisklassen 3-400.000 kr. er vi alle enige om at vi får alt for lidt for pengene. Kan en 6 år gammel Audi TT med en 2,0 liters turbomotor virkelig koste 359.800 kr., og lever den op til prisen?
Audien som Bilsektionen har fundet frem til står til salg hos Hammer Høyer Biler i Nørresundby, og fremstår i rigtig god stand. Designet er super lækkert, og hvis man er blind på det ene øje, ligger linjerne tæt op af Audis top sportsvogn R8. Taglinjen går meget lavt bag til og fremhæver på bedste maner helhedsindtrykket af bilen. Bilen står originalt på nær en sænket H&R undervogn og et ABT udstødningssystem.

Læs også:  Derfor bør du investere i en hybridbil

Audi’en er fra februar 2007 og har kørt 114.000 km. – som bekrevet står den rigtig flot i sort og med en spændende rød læder kabine. Hopper man ind i kabinen, får man det sædvanlige Audi smil på læberne. Her ved man hvad man får, det fungere og det er lækkert. Her er ikke noget ekstraordinært at komme efter og det syner meget af noget man kender fra A3. Lækre materialer, godt funktionelt design og et lækkert lille tykt rat med flad bund er alt hvad der skal til.

Jeg stikker afsted på min testtur og oplever straks at de mørkerøde læder sæder ikke blot tiltrækker opmærksomhed, de griber også rigtig godt fat om mig.
Oplevelsen i bilen er intens og man føler sig godt tilpas ved alt fra bykørsel til motorvejskørsel. Trods den intense og lave siddehøjde, så virker kabinen støjsvag. Det eftermonterede ABT udstødningssystem er selvfølgelig med til at gøre lyduniverset i bilen lidt mere spændende. Systemet leverer ingen hård torden, men det gør bilen lidt mere potent at høre på, både i kabinen og udenfor.

Bilen har forhjulstræk og har Audis 2,0 TFSI motor med 200hk. – motor og drivlinje føles meget fuldført, du ved hele tiden hvor du har bilen og den er meget let kørt. Kraftoverskud er der desværre ikke meget af, selvom bilen er lille og let, så fremkalder den ikke det helt store smil, som enhver sommerbil SKAL give dig på læberne.
Styretøjet er kontant og af sædvanlig højt karakter fra Audi, den sænkede undervogn gør bilen endnu mere agil. Der er dog en hage ved at have en der er så lav, at dækkene kører på skærmkanterne, ved frisk kørsel i svingende terræn.
Gearkassen er lige så let kørt som i en VW Golf, som gearkassen også trækker aner til – kort gang og tilpas stram at betjene.

Læs også:  Antal offentlige ladestandere fordoblet på et år

Min tur går forbi to kammerater der har lovet at hjælpe med at tage billeder. Det betyder at vi skal have en mand på bagsædet – på et øjeblik står det klart at vi har et problem.
På bagsædet er der IKKE plads til en person der er 180 cm høj, OVERHOVEDET IKKE! Som det fremgår af billederne i artiklerne kan man fornemme hvor meget man skal bukke sig for at kunne være på bagsædet. Meget ubehageligt og ikke et sted man ønsker at befinde sig på en længere tur eller i en ulykke. Så du skal i hvert fald ikke vælge coupé modellen for at få bagsæderne, med mindre det konsekvent er henvendt til dine børn. Så var det måske mere spændende at kigge efter cabriolet modellen, hvor du kun får to sæder.

Læs også:  Vision 357 Speedster: Endnu et retro-koncept fra Porsche

Men hvad er status på en brugt Audi TT – skal du investere, eller kigge dig rundt efter andre alternativer. Det gjorde vi.

For lidt under 400.000 kr kan du blandt andet få BMW Z4 cab 3,0 steptr, som bestemt er værd at kigge i kortene, mærke baghjulstrækket og vinden i håret. De samme muligheder får du i en Nissan 350Z cab, som du også kan finde på nettet til lige under 400.000 kr.
Hvis det skal være lidt mere funktionelt og praktisk er der også et lidt mere konservativt valg som A4 cabriolet eller BMW 3’serie cabriolet – de to modeller kan du også bruge i de kolde måneder, uden at det føles som en skam for bilen.
Er du mere over i noget lukket med mere race karakter, kunne en Renault Megane III RS eller en Ford Focus RS friste med skarpe karaktere.

Audi TT 2,0 tsi opleves som en lidt for fornuftig bil, til at blive et rigtig godt bud på en sjov sommerbil. Om en quattro version med en større motor hjælper på det, ja det tror vi faktisk på.