Det har ikke været nogen hemmelighed, at der var en plug-in hybrid på vej fra Mercedes – helt præcist en plug-in model af den nye C-klasse – både som sedan og stationcar.
Nu er den præsenteret under navnet C 350 Plug-in Hybrid, og den er udstyret med en firecylindret benzinmotor, et 6,2 kWh litium batteri og en 82 hk kraftig elmotor. I alt er ydelsen på 211 + 82 hk og 350 + 340 Nm, hvilket ikke ligefrem gør den specielt sløv.
0-100 km/t er klaret på 5,9 sekunder og topfarten er 250 km/t. Det hænger dog ikke helt sammen med 47,6 km/l ved blandet kørsel, men sådan er det nu en gang med C 350 Plug-in Hybrid.
”For mange med et stort kilometer kørselsbehov er den rene elbil stadigvæk ikke et reelt alternativ. Den effektive rækkevidde er stadigvæk for kort. For dem er teknologien i plug-in hybriden det oplagte alternativ. Køreglade bilister kan derfor klare mange småture til bageren eller kunder i nabolaget på ren el. Samtidig giver benzinmotoren den nødvendige fleksibilitet til de lange ture på tværs af landet eller ud i Europa på ferien”, fortæller Rikke Hamilton, salgschef for Mercedes-Benz personbiler i Danmark.
Vælger man kun at køre på batteriet strøm kan man iflg. Mercedes nå 31 km. Når batteriet skal oplades sker det via et stik i bilens kofanger, og en opladning tager omkring 1 time og 45 minutter. Normalt vil den elektriske motor dog blot støtte forbrændingsmotoren, hvilket reducerer det samlede forbrug. På papiret udleder C 350 Plug-in hybrid også blot 48 gram CO2 pr. km.
Bygger på S-klasse teknologi
Teknologisk set bygger C350 PLUG-IN HYBRID på den samme teknologi, som har bevist sit værd i S-Klassen, hvor plug-in modellen har været tilgængelig siden 2014. Mercedes-Benz lancerer 10 plug-in modeller frem til 2017.
Fra standard leveres C 350 Plug-in Hybrid med syvtrins automatgear, luftaffjedring Airmatic, radio med Bluetooth, sædevarme for, regnsensor. Derudover leveres den I udstyrslinjen Avantgarde eksteriør, der bl.a. byder på 17” alufælge. Stationcarmodellen har desuden el-drevet bagklap.
Prisen er bedre end forventet. 686.300 kr. inklusiv afgifter for sedanudgaven og 717.900 kr. for stationcarmodellen, og det gør den til et alternativ til de benzindrevne konkurrenter. Beskatningsværdierne er på hhv. 519.000 kr.(sedan) og 539.000 kr.(stationcar.
Den danske lancering finder sted i juni 2015.