1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Dacia Duster, SUV-livsstil på budget
2

Dacia Duster, SUV-livsstil på budget

Dacia Duster, SUV-livsstil på budget
0
2

Til marts kommer den opdaterede Dacia Duster endelig til Danmark, og det er til priser, der må betegnes som meget lave.

Duster er solgt i mere end 900.000 eksemplarer siden introduktionen i 2010. Dette gør Dacia Duster til den bedst sælgende bil i Renault koncernen.

Indstigningsmodellen vil blot koste 139.990 kr., og trods man hverken får noget nævneværdigt udstyr eller en god motor med i købet, så får man en livsstilsbil. Opgraderes motor og udstyr begynder Duster med at blive mere interessant, således kan man få højeste udstyrsvariant, firehjulstræk og en fin 110 hestes dieselmotor for 224.990 kr.! Til sammenligning er den kommende Nissan Qashqai prissat fra 239.900 kr. med 115 benzinheste og forhjulstræk.

Den danske Dacia importør mener du også, at de er meget konkurrencedygtige.

”Dacia Duster er både salgs- og imagemæssigt den vigtigste model for os. Når vi kan sælge en ægte 4×4 bil, der er blevet rost for driftssikkerhed, rustbeskyttelse, gode gennemprøvede Renault motorer, samt 4×4 teknologi hentet direkte fra Nissan, mindst 110.000 kroner billigere end konkurrenterne, ja så tror vi på, at vi har fat i en bil som danskerne vil kigge nærmere på” siger Søren Hyltoft – informationschef hos Renault/Dacia i Danmark.

Den faceliftede Dacia Duster på alle måder blevet lækrere og mere sofistikeret end forgængeren. Duster har stadig samme proportioner. Nemlig en længde på 4.31 meter og en bredde på to meter.

Læs også:  Spar penge med helårsdæk

Bag rattet finder man det helt nye instrumentbord som blandt andet indeholder muligheden for at integrere et multimediesystem. I Renault kender man systemet som Medianav. Det indeholder navigation, Bluetooth telefoni, radio mm. Alt sammen styret via en 7 tommers touch skærm. Sæderne er også helt nye med lidt bedre støtte.

I forhold til den gamle Dacia Duster er der mulighed for en lang række nyttige features som cruise control og baksensor. Samtidig er pladsen øget både passagererne, og der er blevet endnu mere bagageplads. Nærmere betegnet 475 liter i bagagerummet og mulighed for at fragte 2,70 meter lange genstande.

Motorudvalget består både af benzin og diesel, hvor ydelsen spænder mellem 90 til 125 heste.

  • Benzin: 1.6 liters, 105 heste
  • Benzin: 1.2 liters turbo, 125 heste, 205 Nm hvoraf 90 % er til stede ved 1.500 omdr/min
  • Diesel: 1.5 liters turbodiesel, 90 hk, 21,7 km/l
  • Diesel: 1.5 liters turbodiesel, 110 hk, 20,8 km/l med 4×2 og 19,2 km/l med 4×4
Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Dacia Duster fås både i en version med træk på forhjulene og en version med træk på alle fire.

I 4×4 versionen er der tale om en ægte off roader. Her er bunden forstærket, og der er øget frihøjde. I 4×4 versionen har man mulighed for at vælge forskellige indstillinger.

4×2 mode: Transmissionen spærres, så den kun har forhjulstræk, hvilket mindsker friktionen og øger brændstofeffektiviteten.

Auto mode: Her fordeles trækkraften automatisk mellem for og baghjul alt efter vejgreb.
Lock mode: Her låses transmissionen så kraftfordelingen er 50/50.

Dacia Duster introduceres i Danmark i slutningen marts og alle motorvarianter er tilgængelige, men koblet til forskelligt udstyr. I Danmark opereres med tre forskellige varianter. Base, Ambience og Laureate.

Base er som navnet antyder basisversionen, som vi kun introducere sammen med 1.6 liters versionen. Har får man motion, når vinduerne skal op. Trænet stemmen, når man har lyst til musik, og lært at låse efter sig når man går ud af bilen. Altså elruder, radio og centrallås er ikke en mulighed.

Læs også:  Bilpleje: Sådan bevarer du din bils udstråling

Ambience er udstyrsvarianten op i forhold til Base. Standard udstyr rummer blandt andet elruder, fjernbetjent centrallås, Plug&Play radio, Bluetooth telefoni, tagrails. Denne version fås til både 90 og 110 hk diesel og til den 125 hk benzinversion.

Laureate er topversionen. I Laureate er aircondition, kørecomputer, tågelygter, 16 tommer fælge, elruder/elspejle og indfarvede kofangere standard.

Denne version fås til dieselversionerne og til den 125 hk benzinversion.
4X4 versionen fås i sammenhæng med 90 og 110 hk diesel og med 125 hk benzin

Til Dacia Duster er det muligt at købe en del ekstraudstyr. Det mest populære bliver givetvis aircondition til 5990 kroner, medianav til 4990 kroner og måske læderrat til 900 kroner. Det er også muligt at få et specielt 4×4 kit, der får bilen til et se endnu mere rå ud.

tags: