1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Det her er den nye Mercedes GLE 450 AMG 4MATIC
0

Det her er den nye Mercedes GLE 450 AMG 4MATIC

Det her er den nye Mercedes GLE 450 AMG 4MATIC
0
0

Mercedes-AMG har netop offentliggjort den nye GLE 450 AMG 4MATIC, og den må ikke forveksles med en decideret AMG-model. Godt nok er idéerne til den nye model her tænkt igennem brandet Mercedes-AMG, som er sportsafdelingen hos Stuttgart-baserede Mercedes, men rigtige AMG-modeller forbinder man ofte med store brølende V8-motorer. Dem skal du kigge langt efter i denne nye model, eftersom det blot er en AMG-stylet model. Gav det mening?

Biturbo V6’er med næsten 400 heste under hjelmen

Faktisk er den nye GLE 450 AMG 4MATIC den tredje model i lineup’et af de her mindre sportsmodeller fra Mercedes-AMG. Ved sin side er blandt andet den nye C 450 AMG og GLE 450 AMG Coupé, og de er alle præget af en række optimeringer ifht. normale modeller fra Mercedes-Benz. Under hjelmen finder vi nemlig en 3.0-liters V6 biturbo-benziner med 367 hestekræfter ved 5.500-6.000 o/min. og så yder den et maksimalt drejningsmoment på hele 520 Nm ved 2.000-4.200 o/min.

Med en længde på hele 4816 mm er det heller ikke nogen lille bil at manøvrere rundt, men det er trods alt også en vaskeægte firehjulstrækker – højden på 1762 mm siger lidt om det. En firehjulstrækker er jo netop, hvad den nye GLE 450 AMG 4MATIC er. 4MATIC er nemlig Mercedes’ permanente firehjulstræk, som de har været kendt for igennem flere år, og det betyder selvsagt, at man kan vinde over alle former for terræn her. Ja sågar også accelerere relativt tjept. Med en momentdistribution på 40:60 (for/bag) ryger man således fra 0-100 km/t på blot 5,7 sekunder, før man rammer den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/t.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Gearkassen er en 9-trins automatgearkasse kaldet 9G-TRONIC, og du tænker måske, at det er mange gear at skulle igennem…. det er det også, men man vænner sig med garanti hurtigt til det.

Den nye GLE 450 AMG 4MATIC kan også tilpasses efter, om du kører offroad, på lige landevej og så og således. Det sker igennem fem forskellige køreprogrammer: Individual, Comfort, Slippery, Sport og Sports Plus. Og hvad ændrer sig egentlig, tænker du nok, og svaret er ret så åbenlyst. Igennem de forskellige programmer er det nemlig parametre som speederrespons, gearskift, styring, chassis, motorlyd og mange andre ting der ændrer sig. ”Sport” og ”Sports Plus” giver bilen en sportslig ”feel”, og den er pludselig meget adræt, dynamisk og man har det faktisk sjovt i en næsten to meter høj firehjulstrækker.

”Comfort”-programmet giver lidt sig selv, og man sikres herigennem en komfortabel køretur. ”Slippery”-programmet optimerer derimod bilen til lidt et lidt sværere terræn, således bilen føles bedre på sne, is og alt sådan noget. Det kan vi godt li’. ”Individual”-programmet betyder egentlig bare, at du helt selv kan stille på alle parametrene, så de er tilpasset dig. Og kun dig.

Læs også:  BMW M5: Nu med M Hybrid-drivlinje og 727 hestekræfter

Når den ruller ud fra fabrikken, er den også monteret med AIRMATIC-affjedringspakken standard. Den inkluderer blandt andet en luftaffjedring, ”ADS Plus”-systemet som er en varierende, adaptiv affjedringsteknologi samt automatisk hæve/sænkefunktion. Uanset hvilket køreprogram man kører i, vil køreoplevelsen altså være komfortabel, men alligevel sænkes bilen med 15 mm i ”Sport” og ”Sport Plus”.

Designmæssigt er den i top og ser ret aggressiv ud

Og det er en god ting, altså at se aggressiv ud. Det er trods alt også en bil, der trækker fra de fleste andre i dagens Danmark. Bagfra mødes du af to forkromede rørhaler, og bevæger du dig langs siden lægger du hurtigt mærke til de store 20”-alufælge med fem eger. De er alle fire i størrelsen 265/45 R 20, men du kan let få dem opgraderet til et sæt 21”-alufælge i stedet for. Hvis det altså frister…

Interiøret byder på et sportsrat fabrikeret i Nappa-læder og med flad bund, og ellers finder du rundt omkring i kabinen enormt mange aluminiumslignende elementer på diverse lister m.m. Pedalerne i bunden af bilen er af børstet stål, og det er vigtigt, for det er trods alt en racer. Speedometeret går i hvert fald helt op til 280 km/t. Også selvom du nok aldrig kommer op og rammer mærket.

Læs også:  Pressemeddelelse: Mercedes-AMG Lancerer SL 63 S E PERFORMANCE - Kongen af SL-Serien

Af ekstraudstyr interiørmæssigt kan du få alle lister i carbonfiber og opgraderede forsæder med en masse klimahalløj, som sikkert er smart nok, når man lærer at bruge det. Ak ja, et stort BeoSound-highend surround sound-system fra B&O kan også tilkøbes for en lille skilling, men hvor meget – ja det ved vi ikke. Måske har vi egentlig slet ikke lyst til at vide det, for det lyder ikke specielt billigt.

Yderligere ekstraudstyr inkluderer blandt andet COMAND Online-systemet, et LED Intelligent Light System, DISTRONIC PLUS, Driving Assistance Plus-pakken og Night-pakken. Standard kommer den nemlig med adaptiv fartpilot, attention assist, collision prevention assist, start/stop-funktion, og så kan forsæderne justeres. Elektronisk vel at mærke.

Leder du efter en lækker motorvejsflyder med et godt overskud af kræfter, kan du altså sagtens kigge mod Mercedes-AMG og deres nye GLE 450 AMG 4MATIC.