
Salget af nye biler i Danmark ligger stabilt, men elbilerne fortsætter deres markante fremgang. I årets første halvår blev der nyregistreret 89.547 biler, hvilket er en mindre stigning på 3,8 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Juni alene oplevede dog en lille tilbagegang på 2,4 procent, hvor der blev indregistreret 19.046 nye biler.
Trods udsvingene glæder Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark, sig over udviklingen:
“Der var fremgang i nyregistreringerne i maj og en lille tilbagegang i juni, men trods udsving er markedet stabilt over en længere periode, og det er vi meget tilfredse med. Der er i øjeblikket mange forandringer i bilbranchen, og robusthed i antallet af nye biler er derfor rigtig positivt.”
Den helt store historie er dog elbilernes popularitet, som fortsætter med at stige kraftigt. Hele 57.171 nye elbiler blev registreret i årets første seks måneder, en imponerende stigning på knap 47 procent i forhold til sidste år. Dermed er næsten 64 procent af alle nyregistrerede biler nu elektriske.
Blandt private bilkøbere er interessen endnu større. Her var knap 82 procent af nyregistreringerne i første halvår elbiler, og i juni måned steg andelen yderligere til knap 86 procent.
“Der var stor efterspørgsel på elbiler i 2024, og vi kan se, at interessen kun er vokset i år, særligt blandt private, der virkelig har taget elbilen til sig. Det er en udvikling, der bringer Danmark tættere på klimamålene, fordi elbiler ikke udleder CO2,” siger Mads Rørvig.
Skoda Elroq topper listen over de mest populære biler i første halvår med 4.782 nye registreringer, tæt efterfulgt af Volkswagens ID.4 med 4.161. Tesla Model Y ligger på en tredjeplads med 3.101 biler.
Med flere elmodeller blandt de ti mest populære biler er det tydeligt, at danske bilkøbere for alvor har taget elbilerne til sig, hvilket understøtter landets grønne omstilling.
Mads Rørvig opfordrer derfor også politikerne til at støtte op med en enklere beskatningsmodel, der understøtter den fortsatte udvikling af elbilmarkedet:
“Politikerne bør kigge på, hvordan en ny bilbeskatningsmodel kan skabe et enklere system, der vil gavne alle og varigt understøtte den grønne omstilling.”
Kilde: Mobility Denmark