Hondas CR-V har fået et facelift, som inkluderer både nye motorer, ny teknologi og et skarpere design.
Den første Honda CR-V blev lanceret i 1997, og siden da er der solgt flere end 750.000 eksemplarer, hvoraf 50.000 af disse er solgt i 2014.
Udvendigt kan ændringerne kendes på en anden kølergrill og et lidt andet design af bagenden.
Ny motor og 9-trins gearkasse
To af højdepunkterne ved den faceliftede CR-V er en ny dieselmotor samt en ny 9-trins automatgearkasse, der tilsammen skal sikre, at man både kører langt på literen og har rigeligt med kræfter.
Hondas 2.2 liters dieselmotor udgår, og vil blive erstattet af en EU6-norm 160 hestes og 350 newtonmeter stærk udgave af den 1.6 liters i-DTEC, hvilket er en motor vi er særdeles imponeret af. Honda CR-V kan allerede erhverves med den 1.6 liters dieselmotor, men ydelsen i den nuværende udgave er blot 120 heste. Ift. den 2.2 liters motor er den indre friktion reduceret med 37 %, hvilket iflg. Honda får den ned på et niveau som en benzinmotor. Ved blandet kørsel fortæller Honda forbruget er 20,4 km/l, mens CO2-udslippet er reduceret med 11 % ift. den 2.2 liters.
Der er dog ikke sket nogle ændringer med den 155 hestes 2-liters benzinmotor, som derfor stadig kun vil kunne fås med en femtrins manuel gearkasse, og dette sker i kombination med firehjulstræk, hvilket højst sandsynligt gør det til en dyr satan i brændstofforbrug.
Gearkassen er fra standard en sekstrins manuel, men ønsker man automatgearkasse kan en ni-trins nu vælges. Førhen var der blot en femtrins, og dette er derfor en stor forbedring for både komforten og forbruget. Vælger man den nye 160 hestes dieselmotor i kombination med automatgearkassen er vægtbesparelsen 65 kilo. Dog kan man kun få den ni-trins automatgearkasse, hvis man også vælger firehjulstræk, og derfor det nok en sjælden sag på de danske veje.
Den nye motor vil også blive leveret med firehjulstræk, og Honda fortæller sammensætningen stadig vil være brændstoføkonomisk.
Nyt infotainmentsystem
Inde i kabinen vil man kunne finde et nyt infotainmentsystem, hvor der både er Bluetooth, internet, browsing, navigation og bakkamera. Systemet er baseret på Android, og blev styret via en 7” trykfølsom skærm.
Som ekstraudstyr kan man også vælge en aktiv fartpilot, der skulle være blevet bedre til at forudsige trafikken.
Hondas faceliftede CR-V kan opleves hos forhandlerne fra sidst på foråret.