Den nye Ferrari F12tdf er ret vild. Hele 780 forventningsfulde ponyer er klar til leg, og foruden de ekstra kræfter er den også blevet markant lettere, men du skal reagere hurtigt, hvis du vil have et eksemplar.
De fleste af os kender kun Tour de France som et cykelløb, men faktisk var det også et historisk racerløb, som blev afviklet fra 1899 til 1986. Ferrari nåede at vinde løbet 13 gange, og den nye Ferrari F12tdf er en hyldest til de imponerende resultater på de snoede landeveje.
Ferrari selv betegner den nye F12tdf som en bil, der er beregnet til gaden, men som anvender teknologi fra motorsporten. Det er den slags, som vi godt kan lide at høre!
V12-hjertet
Motoren er den samme 6.3 liters V12-enhed, som er at finde i den almindelige F12 Berlinetta. F12tdf-modellen har dog fået flere hestekræfter. Helt præcist er der 780 hestekræfter og 705 Nm, mens en almindelige F12 Berlinetta byder på 740 hypper og 690 nm. Dermed er ydelsen forøget med 40 hestekræfter, men endnu mere væsentligt er vægtbesparelsen på 110 kilo, og at F12tdf’eren har en forbedret downforce på hele 87%!
Accelerationstid/Topfart/Vægt:
Ferrari F12 Berlinetta:
0-100 km/t: 3,1 sek
0-200 km/t: 8,5 sek
Topfart: +340 km/t
Tørvægt: 1.525 kg
Ferrari F12tdf:
0-100 km/t: 2,9 sek
0-200 km/t: 7,9 sek
Topfart: +340 km/t
Tørvægt: 1.415 kg
Derudover har Ferrari præsenteret Ferrari Virtual Short Wheelbase-teknologien, der skal hjælpe bilen til hurtige og agile svingeegenskaber – kort akselafstand er en effektiv metode til at opnå dette. Desuden har F12tdf en medstyret bagaksel ligesom Porsche 911 Carrera, hvilket hjælper mod overstyring.
Bremser fra LaFerrari
Bremserne på F12tdf deles med den endnu mere ekstreme LaFerrari. Dermed kan bilen bremse fra 100 km/t til 0 km/t på blot 30,5 meter! Bremser man til stilstand fra 200 km/t skal man bruge 121 meter.
Gearkassen er dog fortsat den syvtrins DCT, men ift. udgaven i F12 Berlinetta er udvekslingen 6 % kortere. Desuden sker gearskift op 30 % hurtigere og gearskift ned 40 % hurtigere.
Ekstrem aerodynamik
Aerodynamisk henter den nye model elementer fra XX-programmet. Dette inkluderer biler som FXX, 599XX og FXX K. Programmet er baseret på at prøve nye teknologier med Ferraris kunder som testkørere, og her afprøves teknologier som ikke må bruges i de officielle motorsportsserier.
Ferrari nævner selv den aktive aerodynamiske løsning med tre aktive flaps i diffuseren, som er at finde til både 458 Speciale og F12tdf. Dette er et produkt af dette program.
Bunden på F12tdf er også optimeret til at give mere downforce. Faktisk giver den nye bund 30 % mere downforce end i en traditionel F12 Berlinetta.
Den samlede downforce ved 200 km/t er 230 kilo mod 123 kilo i en almindelige F12.
Kun 799 eksemplarer
Hvis du vil have et eksemplar af den nye Ferrari F12tdf, så skal du handle hurtigt, da der kun bliver produceret 799 eksemplarer. Det første eksemplar kommer til Danmark allerede i slutningen af 2015.
den nye Ferrari F12tdf, som bliver lanceret ved Ferrari Finali Mondiali på Mugello-banen i november.