1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: Hyundai i10
0

First drive: Hyundai i10

First drive: Hyundai i10
0
0

I Danmark er det største segment minibilerne, og derfor var det på tide, at Hyundai får udskiftet den lille i10’er. Vi så den for første gang i 2008, hvorefter den modtog et facelift i 2011, og nu til januar introduceres en spritny udgave.

Introduktionen af den nye i10 er dog også nødvendig, da den udgående model efterhånden ikke havde mange kvaliteter, og overhovedet ingen kapabiliteter. i10’eren er resultatet af en tocifret milliardinvestering, da den er udtænkt i udviklingscentret placeret i Rüsselsheim, hvilket er i selvsamme by som Opel er placeret. I alt er der investeret omkring 23 milliarder kroner i europæiske faciliteter, hvilket sker på baggrund af, at skulle kunne nå målet om en europæiske markedsandel på 5 procent i 2016 mod de nuværende 3,5 procent.

Da vi sidst havde i10 til test så markedet for minibiler komplet anderledes ud. Biler som i10’eren, Chevrolet Spark og Renault Twingo var nogle af de bedste. Frem til den nye i10’er blev præsenteret, er de dog gået hen og blevet segmentets mindst interessante. Kort sagt, der er sket meget i a-segmentet på kort tid.

Læs også:  Bilteknologi: De nyeste avancerede sikkerhedsfunktioner

Førstehåndsindtrykket af den nye Hyundai i10 er en mere selvsikker lille bybil. Den er blevet bedre på alle punkter, men den udmærker sig i første omgang umiddelbart ikke som klassens bedste. Hyundai lægger dog stor vægt på praktikaliteten, da i10’eren faktisk har det største bagagerum i klassen. Hele 252 liter er bagagerummet, hvilket er én liter mere end VW up!. Det er dog mere imponerende når bagsæderne lægges ned, da man derefter har 1.046 liter, hvilket er 95 liter mere end up! tilbyder. Hyundai i10 er dog også vokset i længden med 8 cm og 6,5 cm i bredden. Dette giver tilmed også bedre plads i kabinen, hvor der som udgangspunkt er plads til fem personer. Indstigningsmodellen er en sparemodel, hvor der kun kan sidde fire personer, mens en vægtreducering på fælge o.a. giver et blandet forbrug på 23,3 km/l.

De fleste vil dog vælge Trend eller Comfort, hvor man skal betale 10.000 kr. for hver opgradering. Dermed koster den billigste Trend og Comfort hhv. 99.995 kr. og 109.995 kr., hvorefter man skal betale 8-10.000 kroner ekstra for aircondition, mens VW kun tager 5.000 kr. i up!’en. Det er kun i Style-udstyrsvarianten med priser fra 124.995 kr., at aircondition er standardudstyr.
Indstigningsmodellen koster dog kun 89.995 kr., hvilket dermed matcher VW up! med tre døre – bemærk, Hyundai i10 har altid fem døre!

Læs også:  Slip hænderne fra rattet, når du cruiser på motorvejen med Ford BlueCruise

Comfort-udstyrsniveauet tilbyder bl.a. både varme i både rat og forsæder, bluetooth, en bedre radio og andre små fixe detaljer. Modellen du kan se i videoen er en Comfort.

Motorudvalget består af en 66 hestes trecylindret 1.0 liters eller 87 hestes 1.25 liters med fire cylindre. Vi nåede kun at testkøre den lille motor, hvor ECO-modellen(Acces) klarer 23,3 km/l og de tre ikke ECO-venlige-udstyrsniveauer 21,3 km/l. Sammenligner man med den 60 hestes up! er den blandede brændstoføkonomi angivet til 24,4 km/l. På testturen kørte vi lige over 20 km/l, hvilket dermed ikke er langt fra de angivne tal.

Ude på vejene bemærker man Hyundai i10 er blevet væsentlig bedre. Den er både ganske komfortabel og tilpas støjsvag. Dermed kan man faktisk have en samtale i bilen selv ved motorvejshastigheder. Desværre er støjniveauet og komforten ikke helt på niveau med up!, men det er en klar forbedring ift. den gamle i10!

Læs også:  Bilsikkerhedsteknologi: Højteknologiske systemer

Den nye Hyundai i10 lanceres i weekenden d.4-5 januar. Niels Rønnebech som er administrerende direktør hos Hyundai Bil Import fortalte, at den nye i10 skal være iblandt segmentets fem bedst sælgende biler. Vi tror det kan lade sig gøre.

Vi synes:

Det er et yderst positivt førstehåndsindtryk af den nye Hyundai i10. Specielt hvis man har brug for en lille rummelig bil, hvor man samtidig får fem års garanti uden kilometerbegrænsning. Vi glæder os til at se nærmere på i10’eren i det nye år.

tags: