1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: Opels nye kraftværk
0

First drive: Opels nye kraftværk

First drive: Opels nye kraftværk
0
0

Som en del af en tiltrængt overhaling af motorprogrammet, introducerer Opel nu en spritny diesel og benzinmotor. Vi fløj til Frankfurt for at prøve begge.

Første del af Opels nye motoroffensiv blev søsat i forbindelse med den glamourøse lancering af deres nye cabriolet Cascada i Monte Carlo. Samme 1.6-liters SIDI enhed med 170 hestekræfter har nu fundet vej til alle arter af Astra. Sammenholdt med den nu udgåede 180-hestes enhed er momentet rykket længere ned af omdrejningsskalaen, således at alle 280Nm nu er til rådighed helt fra 1.650 omdr./min.  Det aftager dog igen relativt tidligt ved 4.450 omdr./min., og Opel erkender selv, at motoren i højere grad retter sig mod komfortabel cruising end sportslig kørsel. Sidstnævnte vil være forbeholdt OPC-udgaverne samt den 200-hestes enhed af samme motor, der vil blive introduceret ved senere lejlighed. På benzinfronten i Astra-programmet er den nye turbomotor kun overgået af den mere vanvittige 280-hestes OPC. Gennem pressemødet syntes støjsvaghed at blive bragt op igen og igen. Støjsvag er den, måske en kende for støjsvag. På trods af at motoren demonstrerer glimrende elasticitet i 5. Gear mellem 80-120 km/t sker det på relativ anonym vis, selv i den mere sportslige Astra GTC, som ærligt talt ikke kommer til sin ret med enheden. Motoren drejer smidigt op til 5.000 omdr./min., men opleves en tand grov over. I den mere regulære Astra Touring syntes Opel at have truffet den rigtige beslutning, ved at have byttet omdrejningsvillighed for moment.

Læs også:  Juli bød på vækst i bilsalget

Endelig med

Vigtigere endnu er den længe ventede introduktion af den nye dieselenhed. Det sidste årti, har vi set introduktioner af nye, turboladede motorer som aldrig før og især VW-gruppen har dannet fortrop, ved at sætte nye, opdaterede motorer på markedet før konkurrenterne har kunne sige ’Vauxhall’. Opel slår tilbage med en sprit ny 1.6-liters enhed, som de under pressemødet holder af at sammenligne med Hondas nye af slagsen. Som japanernes enhed tilbyder den 136 hestekræfter og 320Nm og skal både erstatte 2.0 og 1.7 CDTi i det meste af modelprogrammet. Efter tyskernes eget udsagn sætter den nye 1.6’er standarden for vibrationer og motorstøj i klassen og i den store Zafira Tourer lyder tallene på imponerende 24,4 km/l og 109 g/km. Takket være en ny, mere sofistikeret turbolader har motoren fået en smidig, fin og lineær kraftudvikling med et hæderligt lavt støjniveau. Den store Zafira Tourer skjuler kraftudviklingen godt og Opels nye enhed opleves mindre eksplosiv end tilsvarende enheder fra Mazda og Nissan. Ved tyske motorvejshastigheder når vi uden problemer 20 km/l.