Home Bilnyheder First drive: Peugeot 108, Toyota Aygo & Citroën C1

First drive: Peugeot 108, Toyota Aygo & Citroën C1

First drive: Peugeot 108, Toyota Aygo & Citroën C1
0
0

A-segmentet bliver styret af to trillingepar: VW up!, Skoda Citigo, SEAT Mii, og på den anden side Citroen C1, Toyota Aygo og Peugeot 107, eller nej, nu hedder den faktisk 108!

PSA-koncernen bestående af Citroën og Peugeot har i samarbejde med Toyota sendt de første eksemplarer af trillingerne ud hos landets forhandlere – vi har selvfølgelig prøvet dem.

Der er sket lidt af hvert med de tre søskende, der er blevet langt mere friske at kigge på, og nu kan designes individuelt både ind- og udvendigt. Kigger man på teknologien er der dog en del optimeret genbrug.

Førhen lignede trillingerne fuldstændig hinanden, og designet var på ingen måde indbydende og spændende. Nu er der sket lidt med prioriteterne, således eksteriør- og interiørforbedringerne er dem de tre bilmærker går mest op i at fortælle om.
Mulighederne for at gøre bilen unik er mange, og de er forskellige fra mærke til mærke. Peugeot har valgt at sætte det op som pakker med designet, hvor man kan vælge alt lige fra noget lidt feminint til en sportspakke. Hos Toyota har man dog valgt at sætte det endnu mere individuelt op, da man kan skifte de forskellige elementer inde i kabinen til specielle farver. Hos Toyota kan disse elementer skiftes billigt når bilen skal sælges, hvis man iflg. den nye køber har haft meget dårlig smag. Interiørforandringerne man kan lave i Peugeot 108 er dog faste, men også mere konservative end det man kan udsætte en Aygo for.

Læs også:  VIDEO: Elbilen EQC fra Mercedes fanget på motorvejen

Også mere interessant i kabinen

Kabinen er fra standard ganske kedelig, hvis man ikke ”pepper” den op med lidt designpakker og et infotainmentsystem. Infotainmentsystemet er let at betjene og i Aygo kan det integreres med navigation. Systemet inkluderer også applikationen MirrorLink, hvor Androidtelefoner kan spejles op på den 7” infotainmentskærm, således man kan bruge navigationen fra mobilen.
Siddepositionen er blevet omkring én centimeter lavere, hvilket giver minimalt bedre loftshøjde, og i det hele taget virker kørerpositionen forbedret.

Desuden er det nu blevet muligt, at få de tre med kanvastag, således det bliver en regulær livsstilsbil, hvis man oven i købet vælger styling så hatten passer. Taget betjenes automatisk med op til 120 km/t, og gør de få solrige dage lidt sjovere.

Længden er vokset med cirka 4,5 centimeter, hvilket i sig selv ikke gør den store forskel. På bagsædet er der ikke meget plads til voksne, men bagagerummet er derimod vokset fra 139 til 196 liter.

Læs også:  1-serien dropper baghjulstrækket

På teknologisiden kan man dog hurtigt blive skuffet, for der er hverken nogen ny platform eller afløser til den trecylindrede 1-liters motor. Begge dele er dog blevet forbedret, således der er stærkere frontaffjedring grundet nye fjedre og støddæmpere, der samtidig har øget bilens stivhed for at stabilisere bilen bedre. Desuden er bagakslen blevet fire kilo lettere.
Motoren med de 69 heste har gennemgået en række forbedringer, således den nu kan køre op til 26,3 km/l med start/stop. Motorens vægt er reduceret ved brug af aluminium, kompressionen er øget og det at motoren hurtigere bliver varm er nogle af forbedringerne. Samlet set virker den også lidt bedre, men det er ikke nogen fremragende motor, og den virker hurtigt anstrengt ift. enheden man finder i up!-trillingerne.

I Citroën C1 og Peugeot 108 er der dog også en trecylindret 1.2 liters motor med 82 hestekræfter. Denne motor er en hel del bedre, og føles næsten kvik i bytrafikken. Toyota vil dog ikke tilbyde denne motor, da de har analyseret hovedparten af køberne alligevel vil vælge den mindste og mest økonomiske motor. Desuden er det også kun den 1-liters motor, hvor man kan få den selvskiftende manuelle gearkasse, der ikke ligefrem forøger komforten. Både den ”store” og lille motor har ganske fin femtrins manuel gearkasse.

Læs også:  Ny A4 strammer op

Kørekomforten virker lidt bedre, hvilket både inkluderer affjedring og støj. Køreegenskaberne er også en smule bedre, og styretøjet er blevet 14 % mere direkte.

Sikkerhedsmæssigt er C1, Aygo og 108 godt med, men eksempelvis savner de franske basismodeller hovedstøtter, og der er ikke nogen automatisk nødbremse klar endnu, hvilket man ellers har i en up!.

Prisen starter fra lige under 80.000 kr., men Toyota Aygo er cirka 9.000 kroner dyrere end de to franskmænd. Toyota ”underskylder” dette med, at de to andre er lidt dårligere udstyret, og samtidig nøjes med to års garanti – i stedet for tre. Fælles for alle tre modeller er, at man skal have fat i en mellemudstyrsvariant, hvis man vil have lidt udstyr, og således koster en variant omkring 115-125.000 kr.